foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Negrelliho viadukt
V červnu letošního roku získalo hlavní město stavební povolení na stavbu pilotního projektu v oblouku Negrelliho viaduktu v Karlíně. Realizací zasklení východní a západní strany fasády oblouku jižně od křižovatky Sokolská a Prvního pluku vznikne letos na podzim prostor, kde se počítá se zřízením magistrátního infocentra.
Jak se uvádí v tiskové zprávě Technické správy komunikací (TSK), urbanistickou koncepci okolních obloukových vestaveb připravoval v roce 2019 Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Správu a využití zrekonstruovaných prostor zajistí v budoucnu městská společnost Trade centre Praha (TCP).
Samotná konstrukce vestavby je navržena jako plně demontovatelná. Před celkovou rekonstrukcí Negrelliho viaduktu byl prostor v místě budoucího infocentra využíván jako garáž. Pro průchod a průjezd pod viaduktem budou nadále sloužit vedlejší portály, které překlenují ulici Sokolovská.
Psali jsme
Často se stává, že se ve stejné době jedné epochy objeví dvě výrazné osobnosti vynikající v jednom oboru lidské činnosti. A ty pak stojí buď…
Dva roky zkušebního provozu
Město plánuje dva roky v prvním oblouku provozovat informační centrum. Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem budou sledovány také stavebně fyzické parametry zkušebního provozu, které budou následně využity při rekonstrukcích zbylých oblouků.
„Během dvouletého zkušebního provozu budeme prostor ve spolupráci s ČVUT monitorovat. V případě vyhovujících podmínek bude pokračovat zasklení zbylých oblouků. V případě negativního vlivu je možné stavbu odstranit, bez jakéhokoliv poškození historického mostu,“ upřesnil Zdeněk Hřib (Piráti), první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.
Vizualizace projektu prosklení oblouků pod Negrelliho viaduktem / zdroj: tsk-praha.cz
Pro realizaci pilotního projektu magistrátního infocentra byl vybrán oblouk 036 situovaný jižně od křižovatky ulic Sokolovská a Prvního pluku. Vize budoucího fungování po zprovoznění všech oblouků je vzájemné prolnutí čistě komerčního pronájmu na dobu pěti let pro čtyřicet procent vybraných oblouků s modelem takzvaného kreativního fungování při zvýhodněné ceně na tři roky pro dalších čtyřicet procent oblouků.
Pro zbývajících dvacet procent oblouků se jako ideální jeví jejich využití například pro startupové projekty v délce jednoho roku.
Negrelliho viadukt
Železniční most přes Vltavu spojující Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny je s celkovou délkou 1.120 metrů nejdelším železničním mostem u nás. Je pojmenovaný po svém staviteli Aloisi Negrellim, do provozu byl uveden v roce 1850.
V roce 2017 začala jeho kompletní rekonstrukce, která byla dokončena v první polovině roku 2020.