Oblouky opraveného Negrelliho viaduktu v Karlíně ožívají

09. 08. 202308:58
Oblouky opraveného Negrelliho viaduktu v Karlíně ožívají
foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Negrelliho viadukt

V červnu letošního roku získalo hlavní město stavební povolení na stavbu pilotního projektu v oblouku Negrelliho viaduktu v Karlíně. Realizací zasklení východní a západní strany fasády oblouku jižně od křižovatky Sokolská a Prvního pluku vznikne letos na podzim prostor, kde se počítá se zřízením magistrátního infocentra.

Jak se uvádí v tiskové zprávě Technické správy komunikací (TSK), urbanistickou koncepci okolních obloukových vestaveb připravoval v roce 2019 Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Správu a využití zrekonstruovaných prostor zajistí v budoucnu městská společnost Trade centre Praha (TCP).

Samotná konstrukce vestavby je navržena jako plně demontovatelná. Před celkovou rekonstrukcí Negrelliho viaduktu byl prostor v místě budoucího infocentra využíván jako garáž. Pro průchod a průjezd pod viaduktem budou nadále sloužit vedlejší portály, které překlenují ulici Sokolovská.

Dva roky zkušebního provozu

Město plánuje dva roky v prvním oblouku provozovat informační centrum. Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem budou sledovány také stavebně fyzické parametry zkušebního provozu, které budou následně využity při rekonstrukcích zbylých oblouků.

„Během dvouletého zkušebního provozu budeme prostor ve spolupráci s ČVUT monitorovat. V případě vyhovujících podmínek bude pokračovat zasklení zbylých oblouků. V případě negativního vlivu je možné stavbu odstranit, bez jakéhokoliv poškození historického mostu,“ upřesnil Zdeněk Hřib (Piráti), první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Vizualizace projektu prosklení oblouků pod Negrelliho viaduktem / zdroj: tsk-praha.cz

Pro realizaci pilotního projektu magistrátního infocentra byl vybrán oblouk 036 situovaný jižně od křižovatky ulic Sokolovská a Prvního pluku. Vize budoucího fungování po zprovoznění všech oblouků je vzájemné prolnutí čistě komerčního pronájmu na dobu pěti let pro čtyřicet procent vybraných oblouků s modelem takzvaného kreativního fungování při zvýhodněné ceně na tři roky pro dalších čtyřicet procent oblouků.

Pro zbývajících dvacet procent oblouků se jako ideální jeví jejich využití například pro startupové projekty v délce jednoho roku.

Negrelliho viadukt

Železniční most přes Vltavu spojující Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny je s celkovou délkou 1.120 metrů nejdelším železničním mostem u nás. Je pojmenovaný po svém staviteli Aloisi Negrellim, do provozu byl uveden v roce 1850.

V roce 2017 začala jeho kompletní rekonstrukce, která byla dokončena v první polovině roku 2020.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných