Obnovené interiéry Fantovy budovy slibují dotek secese
foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Obnovené prostory Fantovy kavárny na hlavním nádraží
Rekonstrukce historické Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze se dostala do finální fáze obnovy interiérů. Správa železnic se po dvouletém období stavebních a restaurátorských prací chystá zpřístupnit část secesních prostor bývalé výpravní budovy letos na podzim.
Podle tiskové zprávy zprovoznila Správa železnic při té příležitosti také nový web fantovabudova.cz, kde jsou shromážděny všechny aktuality a informace o využití rekonstruovaných prostor. Ty byly mimořádně zpřístupněny veřejnosti v sobotu 1. dubna.
S ukončením stavebních prací se počítá v létě, následovat bude kolaudace a podzimní zahájení provozu.
Rekonstrukce rozsáhlých prostor secesní Fantovy budovy je rozdělena na dvě etapy. V první fázi, zahájené na podzim 2021, se úsilí stavbařů soustředilo na obnovu kulturních sálů umístěných v přízemí severní části budovy a na přilehlé prostory v prvním patře a mezaninu. Opravené sály budou také propojeny s prostory v odbavovací hale hlavního nádraží díky novým výtahům a schodišti.
Psali jsme
Do soutěže, kterou vyhlásily Praha a Správa železnic (SŽ) na podobu plánovaných úprav okolí a nové haly hlavního nádraží, se přihlásilo 26…
Nově otevřené sály
Ve zrekonstruovaných prostorách se bude nacházet kavárna Foyer Café, multifunkční Fantův sál určený pro pořádání kulturních a společenských akcí a Sloupový sál, jenž najde využití jako obchodní salonek. Fantův sál bude provozovat Správa železnic, reprezentativní secesní prostory najdou uplatnění v podobě pořádání kulturních akcí pro veřejnost a jejich pronájmům ke slavnostním účelům.
Na chodbě, ve Fantově a Sloupovém sálu probíhají aktuálně restaurátorské práce a výmalba, dokončují se montáže světel a pokládají se parkety. V kavárně v přízemí je už hotový strop a začaly přípravné práce pro vybudování schodiště do podzemního podlaží. Na chodbě se pokládá nová dlažba a probíhá betonáž železobetonových desek pro osazení eskalátoru.
Rekonstrukce bude probíhat ještě čtyři roky
Obnovou projde také zbývající část interiérů historické budovy, a to v rámci navazující fáze rekonstrukce. Druhá etapa se zaměří na interiéry ve vyšších patrech a v jižní části budovy. Předpokládaný konec stavebních prací je stanoven na konec roku 2026. Náklady na rozpočet rekonstrukce pro obě etapy činí 779 milionů korun.
O budově
Výpravní budova hlavního nádraží v Praze se stavěla v letech 1901 až 1909. Jejím architektem byl Josef Fanta, který dominantu největšího osobního nádraží v Česku navrhl v kombinaci stylů neoklasicismu a secese. K odbavování cestujících sloužila do otevření nové podzemní haly v červenci 1977. Od roku 2012 probíhá její postupná rekonstrukce s cílem obnovit tuto secesní nemovitou památku v původní podobě.
|
Tagy
Speciály