Obyvatelé Hrdlořez s Prahou 9 bojují proti „nesmyslnému“ mostu

17. 08. 202212:29
Obyvatelé Hrdlořez s Prahou 9 bojují proti „nesmyslnému“ mostu
foto: Hrdlořezská zvonička/Takto by mělo vypadat plánované přemostění mostů v parku Smetanka v Hrdlořezích.

Plánovaná výstavba přemostění tří železničních mostů v lokalitě Smetanka v Hrdlořezích budí vášně mezi místními. Proti „nesmyslnému“ projektu bojuje spolu s aktivisty i radnice Prahy 9. Z prohlášení obyvatel vyplývá obava o životní prostředí oblíbené rekreační destinace, ale padají také ostrá slova o možné korupci.

„Státní organizace Správy železnic v tichosti připravila mnohamiliardové přemostění tří železničních mostů v jednom z nejmalebnějších pražských zákoutí a oblíbeném rekreačním místě Pražanů - přírodním parku Smetanka v Praze 9 - Hrdlořezích. Projekt nazvaný Modernizace traťového úseku Praha-Libeň - Praha -Malešice, nyní usiluje o získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. Jeho vznik přitom provází celá řada alarmujících skutečností a vedle mnoha  otazníků i indicie možného korupčního jednání,“ uvádí místní aktivisté v prohlášení, které obdržela redakce PrahaIN.cz

Zastání z radnice

Zdejší občané se bouří, sepisují petici a se svými výhradami se již obrátili i na ministra dopravy Martina Kupku (ODS) či pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti). Zatímco ministerstvo dopravy i hlavní město stavbu hájí například s ohledem na zlepšení vnitroměstské vlakové dopravy, zastání našli místní aktivisté na radnici městské části Praha 9.

„Poprvé se nám to na stole objevilo v rámci EIA (posuzování vlivu stavby na životní přistředí – pozn. aut.) asi před pěti lety. Už tehdy jsme dali k plánované stavbě řadu připomínek, protože jsme přesvědčeni, že se tato stavba do území Smetanky nehodí a vzhledem k návazné infrastruktuře ani moc nedává smysl,“ přiblížil na dotaz PrahaIN.cz radní Prahy 9 pro oblast dopravy Tomáš Holeček (ODS).

Takzvané Trojmostí se nachází těsně vedle Hořejšího rybníka v parku Smetanka v Hrdlořezích. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz

Podle jeho slov by jedním z cílů modernizace tratě mohlo být uvolnění kolínského koridoru, což by ovšem znamenalo přesun nákladní dopravy právě do přírodní lokality Smetanka, s čímž se Praha 9 ani místní lidé nechtějí smířit. „Pokud by tady projížděly dieselové lokomotivy, rezonovalo by to celým údolím, a to ani nemluvím o negativním vlivu stavby na faunu a flóru v lokalitě obecně,“ poznamenal Holeček.

Mínus 400 stromů

Problém vidí radnice i v záměru na vykácení asi čtyř stovek vzrostlých stromů, které by padly za oběť plánované výstavbě. „V aktuální kolečku projednávání projektu jsme jako městská část dali opět negativní stanovisko, pravdou ale je, že taháme za kratší konec,“ řekl radní pro PrahaIN.cz s tím, že projekt má podporu ze strany hlavního města i společnosti ROPID, která organizuje pražskou integrovanou dopravu.

Proti zamýšlené a slovy aktivistů nesmyslné stavbě vznikla i petice, která má za několik týdnů již stovky podpisů. Podporu podle tiskového prohlášení místních, získali odpůrci projektu v Senátu. „Své znepokojení vyjádřili pražští senátoři Marek Hilšer a David Smoljak, kteří přislíbili pomoc v prosazení projednání tohoto záměru na příslušném senátním výboru,“ uvádí aktivisté.

Megalomanská stavba

Stavbu považují za „megalomaskou“ a obávají se, že „způsobí nevratnou devastaci unikátního pražského přírodního parku, naruší stav tohoto cenného území. Podle jejich vyjádření je stavba v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. „Příroda přijde o 400 stromů a tisícovky keřů, ale ohroženy budou zcela vážně i chráněné druhy zvířat a rostlin a toto jedno z nejmalebnějších celopražských přírodních zákoutí bude nenávratně zničeno,“ uvádí aktivisté pod hlavičkou spolku Hrdlořezská zvonička.

Trojmostí u Hořejšího rybníka

Ojedinělé spojení tří mostů do jednoho. Původní viadukt z roku 1845 sedí na třech obloucích a dvou pilířích a je dvoukolejný. Rokytka protéká středním polem. Původní viadukt byl opraven v roce 1928. To už vedle stála jižní nýtovaná příhradová konstrukce vršovické jednokolejné odbočky na kamenných piliřích. Poslední část trojmostí přibyla v roce 1952, kdy na sever od původního viaduktu vyrostl nový tříobloukový betonový most.

Upozorňují na nejasnosti a zavádějící informace ze strany Správy železnic. Nové přemostění, které se má tyčit do výšky 40 metrů nad přírodním parkem nad třemi existujícími železničními mosty, je koncipováno jako dvoukolejné mimoúrovňové křížení trati s deklarovaným cílem stavby odstranění kapacitního hrdla, kterým je podle vyjádření investora úrovňové křížení vlaků na běchovickém záhlaví stanice Praha-Libeň. To je ale podle místních i radnice Prahy 9 nesmysl už proto, že ono dvoukolejné mimoúrovňové křížení už po kilometru pokračuje jednokolejným tunelem.

Neví, kde na to vzít, ani kolik to vlastně bude stát

„Nikdo kompetentní a zodpovědný k dnešnímu dni neví, nejen kolik má projekt vlastně stát, ale ani kde na něj vezme peníze, a nadto sice tvrdí, že ví, k čemu bude sloužit, ale prokazatelně lže, protože deklarovanému účelu kvůli absenci zkapacitněného tunelu stavba za výše popsaných okolností sloužit prostě nemůže,“ stěžují si aktivisté ze „zvoničky“.

Redakce PrahaIN.cz oslovila už v minulém týdnu i Správu železnic, ta ale ani přes urgence do vydání tohoto článku své vyjádření neposkytla. Z webu státní firmy je nicméně patrné, že už má na tento projekt přislíbeny desítky milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných