foto: Hans Štembera / PrahaIN.cz/Senior, ilustrační foto
Sociální služba tísňová péče pomáhá předcházet kritickému zdravotnímu stavu, a to jak fyzickému, tak i psychickému. Pracovníci linky poradí, co v kritické situaci dělat a zároveň volajícího uklidní.
Realizaci služby podporuje kromě Charity Chodov a společnosti Anděl na drátě také městská část Praha 11, jak uvádí na webu. Tísňová péče byla přitom poprvé zprovozněna v USA už v roce 1970. Jejímu vzniku předcházelo mnoho zbytečných smrtí zejména z řad seniorů, které postihla mozková mrtvice, srdeční infarkt a nebo epileptický záchvat. Na své potíže ale neměli kde včas upozornit.
Tísňová péče ale není jen záležitostí pro seniory. Pomáhá také lidem se zdravotním znevýhodněním, po úrazu a nebo se sníženou pohyblivostí. Kromě klasických problémů jako je pád na zem či ze schodů nebo začínající infarkt, jsou pracovníci připraveni poradit i například s unikajícím plynem nebo poruchou vodovodu. Zároveň se pokusí volajícího uklidnit a navést na správné řešení stresové situace.
Stačí stisknout jedno tlačítko
Odborní asistenti jsou dostupní 24 hodin denně. V případě akutních problémů stačí stisknout jediné tlačítko na speciálním přístroji tísňové péče. Zařízení umí situaci samo rozpoznat a ohlásit. Pracovník linky pak problém ihned řeší. V jeho kompetenci je například i kontaktovat záchrannou službu či členy rodiny. Nikdy se nemůže stát, že by byla linka obsazená a nebo volání nefungovalo.
Obyvatelé Prahy 11 si mohou technické zařízení s jediným tlačítkem pro sebe či své blízké zdarma zapůjčit od Charity Chodov. Cena samotné sociální služby, kterou provozuje Anděl na drátě, je pak 380 korun za měsíc. Přinese ale klid jak samotným klientům, tak i jejich příbuzným a sousedům.
Tlačítko může sloužit i jako neinvazivní kontrola
Podle informací na webu Anděla na drátě může jednoduché elektronické zařízení sloužit i jako jistý druh každodenní kontroly seniora či špatně pohyblivého člověka, a to bez nutnosti fyzické přítomnosti někoho dalšího. Zařízení je vybaveno monitorováním pohybové aktivity a v případě nenadálé situace dokáže samo spustit alarm.
Další z funkcí je například každodenní kontrola. Asistenti mohou každý den na přívěsek zavolat, a tak se přesvědčit, že je vše v pořádku. Stejným způsobem mohou také zkontrolovat pravidelně užívané léky.
Pracovníci služby jsou navíc sami často osoby se zdravotním postižením. Dokáží si proto těžkosti života s omezením živě představit. Mohou při pomoci vycházet i z vlastních životních zkušeností a do situace seniorů se vžít, což může být i dobrým povzbuzením.
Psali jsme
Speciální vozítko Taxík Maxík, které na Praze 7 přepravuje seniory a hůře pohyblivé, získalo novou zvedací plošinu, aby mohlo ještě lépe…