Ochrana před útoky v pražském metru? Na trase B s bezpečím nepočítejte

02. 03. 202216:30
Ochrana před útoky v pražském metru? Na trase B s bezpečím nepočítejte
foto: archiv MČ Praha 8/Rozestavěný objekt Technologického centra 4 nedaleko Palmovky v Praze 8.

Pražské metro má být páteří civilní ochrany obyvatel hlavního města. Podle informací PrahaIN.cz je kapacita metra pro ukrytí obyvatel v případě války až 300 000 míst. Neplatí to však pro metro jako celek. Podstatná část žluté trasy metra B na východ od centra Prahy je totiž v tomto ohledu nedokončená.

Funguje to následovně. Podzemní prostory metra mohou podobně jako v případě Kyjeva ochránit velké množství obyvatel. V pražských podmínkách se uvádí kapacita až 300 tisíc lidí. V případě konvenční války chrání obyvatelstvo před bombardováním či případnými raketovými útoky.

Nejhlubší a nejbezpečnější je trasa A

Lidé by se v tomto případě mohli ukrýt ve všech stanicích trasy A, která je nejhlubší a podle dobových odborníků by ustála i následky přímého nadzemního výbuchu jaderné bomby. Na trase metra C pak mezi stanicemi Roztyly a Háje. Problematičtější je to ale na lince B. Ta by měla být bezpečná v rozmezí od Nových Butovic po Náměstí Republiky. Dále už nevede příliš hluboko, na východním okraji Prahy navíc chybí technologické zázemí, které by metru zajistilo čerstvý vzduch a další energie.

Chybí filtrace i elektřina

Problém se týká aktuálně zakonzervované stavby Technologického centra 4, která se nachází poblíž železničního koridoru pod Libeňským plynojemem. Podzemní stavba, propojená se stanicí metra Palmovka, měla historicky zajistit právě filtraci vody a vzduchu a také elektrickou energii v případě, že bylo nutné využít ochranných parametrů metra.

„Chybí technologické centrum Palmovka, které bylo v 80. letech 20. století rozestavěno, ale nebylo nikdy dokončeno. Jednak v té době vznikl ve společnosti dojem, že s koncem bipolárního světa už žádná rizika nehrozí, jednak se zkomplikvaly vlastnické poměry pod stavbou. Ta je už desítky let ve fázi zakonzervované hrubé stavby. Na zastávkách metra mezi Hloubětínem a Náměstím Republiky byly v minulosti instalovány tlakové dveře a další nákladné vybavení pro ochranu obyvatel, ale béčko jako kryt bohužel nefunguje,“ upozornil zastupitel Prahy 8 a bývalý místostarosta pro strategický rozvoj Petr Vilgus (SZ).

Praha 8 hledá řešení už deset let

Problém podle jeho slov trvá už asi deset let. „Chtěli jsme po magistrátu, aby Technologické centrum 4 zprovoznil a následně na povrchu obnovil park. V průběhu let sice došlo k odprodeji pozemků pod stavbou z majetku Českých drah do rukou dopravního podniku, ale zásadní průlom to neznamenalo,“ přiblížil Vilgus PrahaIN.cz

Už dříve podle něj vznikly studie, ze kterých vyplývá, že dostavba centra by vyšla řádově na vyšší stovky milionů. „Město si může takovou investici dovolit. Vyzývám proto pražský magistrát, aby tuto stavbu, která je nutná pro zabezpečení ochrany obyvatel Karlína, Libně a Vysočan, urychleně a bez okolků dokončil,“ dodal zastupitel osmé městské části.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných