foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Strossmayerovo náměstí
Okolí Strossmayerova náměstí v Praze 7 je pro osoby se zrakovým postižením noční můrou. Kromě chybějící zvukové signalizace na přechodech narážejí na nebezpečně umístěné parkovací sloupky, restaurační předzahrádky nebo reklamní stojany. Odbor dopravy slíbil větší dohled.
Začátkem srpna jsme publikovali rozhovor s Františkem Šuranským, autorem petice s názvem Pomozte nám zajistit bezpečný přechod pro zrakově postižené v centru města. V té upozornil na rekonstrukci Strossmayerova náměstí v Praze 7, ze kterého zmizela zvuková signalizace na přechodech pro chodce. Problém je to především pro lidi se zrakovým postižením, pro které je nyní překonávání křižovatky náročné a nebezpečné.
Šuranský redakci po čase kontaktoval znovu, aby nám popsal další vývoj událostí. Kromě samotného Strossmayerova náměstí je totiž obsahem jeho nespokojenosti také umisťování zahrazovacích a zvýrazňujících sloupků do signálních pásů nebo umisťování překážek, například předzahrádek nebo reklamních „áček“, do přirozené vodicí linie podél fasád budov v ulici Dukelských hrdinů. Své podněty proto předal přímo městské části, konkrétně Odboru dopravy.
Psali jsme
Po několikaměsíční rekonstrukci zmizela ze Strossmayerova náměstí v Praze 7 zvuková signalizace na přechodech pro chodce. Problém to činí…
Sloupky jsou nutné, myslí si odbor
Od toho se nyní dočkal obsáhlé odpovědi, kterou má redakce k dispozici. Odbor dopravy Prahy 7 je dle zaslaného dopisu toho názoru, že umístění antiparkovacích sloupků přímo do osy signálního pásu není ani nepovolené, ani nevhodné, ale je naopak nutné. Antiparkovací sloupky jsou prý umisťovány 2 metry od sebe tak, aby byl dodržen vyhláškou nařízený koridor podél signálního pásu v šíři 80 centimetrů. Pokud by se tak nedělo, řidiči by situace zneužívali a v mezerách parkovali. Jak to v okolí Strossmayerova náměstí vypadalo před instalací sloupků navíc odbor doložil hned několika vypovídajícími fotografiemi.
„Tam, kde dnes nejsou umístěny sloupky, jsou bohužel každodenně parkující či popojíždějící motorová vozidla. A v pražských statistikách nehodovosti se již nějakou dobu vyskytuje i znepokojivý trend ukazující na rostoucí počty chodců sražených na plochách určených výhradně pro nemotorovou dopravu,“ dodává v dopisu dopravní odbor. Sloupky jsou dle něj v dnešní době jediným funkčním a trvale respektovaným opatřením, které chodcům zajišťuje bezpečnost.
Automobily jsou prý alespoň slyšet
Taková argumentace je však podle Františka Šuranského lichá. Na nevhodné umisťování sloupků prý už v minulosti upozorňovala také média, a to na základě úrazu občanky Prahy 7, která se ani neřadila mezi osoby se zrakovým postižením. Odboru dopravy podle něj mnoho situací takzvaně uniká, a to zejména kvůli nedostatečným konzultacím s Metodickým centrem odstraňování bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých (SONS).
Umisťování antiparkovacích sloupků je podle něj překážkou také pro složky integrovaného záchranného systému, které mnohdy bojují o čas. „Zásobovací automobily nestojí na místě stále jako zmiňované sloupky, a pokud jsou v pohybu, jsou slyšet a vidící si jich všimnou spíš než sloupků,“ dodal k odpovědi Šuranský.
Zahrádky odbor prověří
Co se týče problematiky umisťování překážek do přirozené vodicí linie, na nesoulad mezi psanými požadavky a skutečnými realizacemi skutečných předzahrádek prý sedmičkový dopravní odbor upozorňuje dlouhodobě partnery z magistrátu, kde odbor památkové péče vydává ke každé jedné předzahrádce situované v ochranném pásmu pražské památkové rezervace své vlastní podmínky.
Odbor dopravy dle zaslaného dopisu už zahájil v ulici Dukelských hrdinů místní šetření a v případě jakýchkoli nesrovnalostí bude provozovatele předzahrádek, ale i magistrát, upozorňovat na zjištěné problémy.
Psali jsme
Obyvatele Holešovic trápí chybějící lavičky a další mobiliář v nově rekonstruované ulici Dukelských hrdinů. „Ostuda všech ostud, totální…
Reklamní stojany nemají v ulicích co dělat
Umisťování takzvaných reklamních „áček“ je prý v rozporu s nařízeními hlavního města Prahy a Sedmička se pokusí o jejich postupné odstranění.
„Poslední dobou bohužel často narážíme na problém při umisťování některých záborů (předzahrádek, ale i reklamních zařízení) do veřejného prostoru v době, kdy odbor dopravy, i s ohledem na své personální kapacity, neprovádí místní šetření. Jinými slovy, nepovolené zábory jsou často do veřejného prostoru umisťovány v pozdních odpoledních či ve večerních hodinách. Tím se ti, kdož tyto věci na chodnících neoprávněně umisťují, bohužel dokáží dlouhodobě vyhýbat pozornosti odboru dopravy,“ stojí v dopisu.
Tyto informace jsou podle Františka Šuranského pozitivnější a snahu radnice oceňuje. „Jsem rád, že mé podněty vedly k prošetření na úrovni Odboru dopravy a že mé obavy ohledně bezpečnosti a bezbariérovosti, zejména pak nevidomých osob, jsou sdíleny a aktivně řešeny,“ dodal. Problematické jsou prý však i další ulice na Sedmičce, například Komunardů.
Kontroly už přinesly první výsledky
Jak na dotaz PrahaIN.cz doplnil tiskový mluvčí sedmé městské části Martin Vokuš, kontrolám předzahrádek a umisťování reklamních stojanů se odbor dopravy věnuje průběžně. „Kontroly probíhají nejen v ulici Dukelských hrdinů, ale také v dalších ulicích Prahy 7. S provozovateli předzahrádek odbor dopravy komunikuje a upozorňuje je na nutnost dodržování podmínek vydaného povolení, případně s nimi řeší nedostatky,“ uvedl.
V návaznosti na místní šetření v ulici Dukelských hrdinů už prý byly na základě výzvy odstraněny tři reklamní stojany typu „áčko“ a u jednoho stojanu byla náprava přislíbena. „Odbor dopravy situaci nadále monitoruje a bude pokračovat v kontrolách. Zaměříme se i na povolení předzahrádek pro příští sezónu, aby byly chodníky maximálně schůdné a bezpečné pro všechny chodce,“ uzavřel tiskový mluvčí.