foto: Vizualizace IPR Praha/Takto by mělo vypadat Smetanovo nábřeží po druhé fázi rekonstrukce.
Praha plánuje pokračovat v revitalizaci prostoru Smetanova nábřeží na protější straně nové promenády a nejen tam. Úpravou by měl projí úsek od Mánesa, okolo Karlova mostu přes Křižovnické náměstí, a dále Křižovnickou ulicí až k náměstí Jana Palacha. Jedná se o druhou etapu úspěšného projektu revitalizace Smetanova nábřeží.
Jak uvádí magistrát v tiskové zprávě, Technická správa komunikací (TSK) zde vybudovala nové tramvajové zastávky Karlovy lázně a Národní divadlo a širokou pěší promenádu s nově vysázeným stromořadím na Smetanově nábřeží.
Práce byly rozdělené na tři samostatné akce, které na sebe zároveň navazovaly a vzájemně se koordinovaly.
Lepší podmínky pro chodce, cyklisty i pro hromadnou dopravu
„Ohledně budoucí podoby Smetanova nábřeží se dlouho vedly diskuse. Někteří političtí předchůdci z ODS například mluvili o tom, že se nábřeží zcela uzavře pro auta, nic takového se ale nestalo. My jsme přišli s kompromisem, který vyhovuje jak chodcům, tak řidičům a zároveň umožňuje bezpečnou průjezdnost městské hromadné dopravě. Smetanovo nábřeží se konečně posouvá do podoby příjemné říční promenády metropole 21. století,“ uvedl v tiskovém prohlášení magistrátu primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.
Stavební práce se realizují podle schválené koncepční studie Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kterou připravil Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
Nynější asfaltový povrch by ve druhé etapě měla nahradit klasická dlažba.
„Smetanovo nábřeží je historicky velice hodnotný prostor, jehož záměrem nikdy nebylo sloužit výhradně dopravě. Nábřeží má být atraktivní veřejný prostor s pěší promenádou s vyhlídkou na Pražský hrad, kde lidé chtějí trávit volný čas. Prostor je navíc přátelský i pro cyklisty, kteří se nebudou motat pod koly aut díky vyvýšenému pruhu s povolením vjezdu kol. Proto jsem velice rád, že se podařilo prosadit a dotáhnout první etapu, na kterou bude navazovat druhá a pak další podobné projekty, které už teď rozjíždíme, například na Mariánském náměstí,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN).
Druhá etapa, která revitalizuje veřejný prostor celého území od Mánesa po náměstí Jana Palacha má být dokončena už v roce 2024. Studie zlepšuje podmínky pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu. Pro automobilovou dopravu se po realizaci prací nic nezmění.
„Nové tramvajové zastávky, vysazené stromořadí, široká pěší promenáda v pražské mozaice a bezpečný oddělený cyklopás. Tak má vypadat jedno z nejkrásnějších míst v Praze s výhledem na Hradčany. Proměna Smetanova nábřeží je největší úpravou centra Prahy za posledních několik desítek let. Změnila se oblast od Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. A to byla v uvozovkách jenom první etapa,“ poznamenal Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy.
Podle jeho slov se už nyní pracuje na straně nábřeží, přiléhající k řece. Chodník by měla nově zdobit pražská mozaika jako na protější straně a vzniknout by zde měl další vyvýšený cyklopruh. Ten bude mít podle Scheinherra speciální povrch.
„Díky úzké spolupráci architektů s památkáři jsme našli pro cyklopásy povrchy ze speciální řezané tryskané dlažby skládané těsně u sebe, aby jízda byla bez drncání a za deště povrch neklouzal,“ přiblížil s tím, že v této fázi dojde i na rozšíření nástupního ostrůvku u tramvajové zastávky Staroměstská směrem z centra.
Druhá etapa se zabývá i prostorem na Křižovnickém náměstí, kde se tramvajová a automobilová doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až 100 tisíc chodců denně. Podmínky pro ně zlepší široká pěší promenáda směrem k Národnímu divadlu s ikonickým výhledem na Hradčany.
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Poslankyně, starostka Městské části Praha 5 za ODS na svém Facebooku 26. července k ukončení nájmu kontaktnímu centru…
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Člen Rady hl. m. Prahy pro oblast správy majetku a majetkových podílů za TOP 09 na svém Facebooku 26. července…