foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Pohled z Vítkova na Florenc
Radní města v pondělí na svém zasedání na základě architektonických studií schválili úpravu magistrály, tyto studie se věnují oblasti v blízkosti Severojižní magistrály. Podle tiskové zprávy rozeslané médiím se tento projekt zaměřuje na úsek magistrály od Vltavy až po křižovatku U Bulhara. Změnit by se měl například park Těšnov a prostory před historickou budovou hlavního nádraží.
„Naším cílem je vrátit tomuto zanedbanému území přímo v centru Prahy kvalitu odpovídající jeho významu. Obě pražská hlavní nádraží, jak železniční, tak autobusové, jsou významnou branou do města. Chceme, aby se lidé, kteří nádraží z různých důvodů využívají, cítili bezpečně a příjemně,” uvedl Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro územní rozvoj, v tiskové zprávě.
V březnu 2021 proběhla soutěž, do které se mohly zapojit týmy architektů z různých zemí, tyto týmy měly navrhnout novou podobu Florence a okolí. Ta by pak měla sloužit jako inspirace a zároveň jako motivace k realizaci návrhu. 1. prosince 2021 byl vyhlášen vítěz mezinárodní urbanistické soutěže, stal se jím tým složený ze studií UNIT architekti, A69 – architekti a Marko&Placemakers.
„Klíčovou součástí celého území je i pražská magistrála, kterou soutěžící ve svých návrzích řešili. Vítězný návrh uvažuje nad takovým budoucím řešením magistrály v prostoru Těšnova, které dává příležitost pro vytvoření nového městského parku. Díky tomu se debata o ní opět prohlubuje. Jsem rád, že byla sestavena velmi silná porota, která se svými silnými kvalifikovanými názory vybrala ten nejlepší návrh. Věřím, že tímto krokem jsme se posunuli o pár kilometrů směrem do Evropy,“ komentoval tehdy vyhlášení soutěže Petr Hlaváček.
Psali jsme
Praha 8 jako místo pro bezdomovce a narkomany? Kdo někdy městskou částí procházel, tak ví své. Problémů je celá řada, například u stanového…
Poslední roky Těšnovský park a celý okolní úsek není turistickou atrakcí, naopak se mu lidé spíše vyhýbají. Proto také Praha schválila úpravy, které mají tomuto okolí dát zcela novou strukturu.
Už v první vlně těchto úprav můžeme očekávat například změny osvětlení a dopravního značení nebo třeba úpravy šířky a počtu jízdních pruhů chodníků s cyklostezkou.
„Bylo chybou, když komunisté zavedli přímo do centra města silnici dálničního charakteru a rozdělili město na dvě části. Toto je proto další krok v postupné humanizaci magistrály, podobně jako byla například úprava tzv. chodníčku smrti a zavedení nových přechodů pro chodce u muzea, Nepředpokládáme výrazný dopad na průjezdnost magistrály, protože její kapacita je určena už existujícími křižovatkami a semafory například u muzea. Celá akce je pochopitelně koordinována se Správou železnic,” řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti) v tiskové zprávě. Postupně se tedy Praha snaží zlepšovat a rekonstruovat celé centrum, aby bylo město hezčí a přístupnější nejen turistům.
Autor textu Viktorie Jochová, na základě tiskové zprávy