-->

Pirátská válka s vltavskými „nářečníky“. O pozadí komentáře mrtvého novináře

07. 10. 202212:34
Pirátská válka s vltavskými „nářečníky“. O pozadí komentáře mrtvého novináře
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Pravidla pro kotviště na Vltavě se mají do budoucna změnit. Týkat se to má i přístaviště Platnéřská, které je vidět na snímku vlevo u nábřežní zdi.

Odstartovat velké změny v lodním provozu na Vltavě hodlají ještě před finálním koncem funkčního období pražští Piráti. Jejich pozadí přitom provázejí spekulace o „kmotrech“ napojených na Piráty, ale také o nestandardních vztazích na Vltavě z devadesátých let, které je třeba „napravit“. Vše přitom odstartoval komentář v Reflexu z pera undergroundové legendy Dušana Šrámka, který jen pár dní po jeho zveřejnění náhle zemřel.

Celá záležitost se točí kolem dvojice nesmiřitelných soků od Vltavy, řečeno slovy maxipsa Fíka: ne až tak námořníků jako spíš „nářečníků“, jelikož jejich lodě se plaví po řece v centru Prahy. Jde o zakladatele Pražských Benátek, entuziasty a pořadatele slavné Navalis Zdeňka Bergmana, který se sám tituluje jako převozník pražský a jeho někdejšího kolegy Štěpána Rusňáka, cestovatele a dobrodruha, který byl mimo jiné členem několika expedic exprimátora Pavla Béma a dnes provozuje elektrolodě pro turisty.

Radní pro transparentnost versus Vltava

A nově také o dosluhujícího radního pro transparentnost a bytovou politiku města Adama Zábranského (Piráti). Právě on se totiž, nutno říci, že bez ohledu na svěřené gesce, rozhodl, že „provětrá“ vltavské břehy a s nimi i dosud „nedotknutelná“ přístaviště. To je přitom skutečný precedens, protože dosud byl svět „Vltavanů“ tak trochu uzavřený, karty byly rozdané už z „devadesátek“ a dostat se mezi „loďaře a parníkáře“ bylo pro nováčka takřka nemožné. A právě tento stav by rád změnil ještě před ustavením nové vládnoucí koalice a městské rady právě radní Zábranský. Potíž je v tom, že jako konzultanta oslovil právě Štěpána Rusňáka. A také v tom, že se v rámci „pilotního“ plánu změny zaměřil právě na přístaviště, která provozují Pražské Benátky Zdeňka Bergmana.

Tajemný komentář mrtvého muže

Tato „třaskavá“ kombinace zřejmě vedla Dušana Šrámka, někdejšího disidenta a dlouholetého politického komentátora, k sepsání textu, který byl v předvečer voleb zveřejněn na webu Reflexu. Na něj reagovala i redakce PrahaIN.cz, která se začala tématem hlouběji zabývat. Nosným tématem zmíněného komentáře, jehož autor zemřel jen pár dní po jeho zveřejnění ve věku pouhých šedesáti let, bylo údajné zákulisní spojení mezi pražskými Piráty a Štěpánem Rusňákem. V domnělém komplotu, jehož cílem mělo podle Šrámka být zničení byznysu Zdeňka Bergmana a jeho převzetí „konkurentem“ Rusňákem, přitom padlo vedle Zábranského i jméno dosluhujícího primátora Zdeňka Hřiba. Více z komentáře mrtvého novináře najdete zde.

PrahaIN.cz proto už o volebním víkendu oslovila přímo Adama Zábranského a nyní se na základě rozhovoru s ním i dalšími aktéry pokusíme rozklíčovat, o co vlastně jde. „Aktuální tlaky vypadají, jako by vznikly na objednávku pana Bergmana,“ říká hned na úvod Zábranský a jedním dechem dodává, že zmíněný komentář je z většiny nepravdivý. Deklaruje také, že rozhodně není jeho cílem likvidace Pražských Benátek, přesto chce situaci ohledně přístavišť radikálně řešit.

Koncepce pražských břehů jako nástroj

„Nedávno jsem narazil na Koncepci pražských břehů z roku 2014 a ten dokument se mi velmi líbí. Byl bych rád, aby ji město naplňovalo, protože v současnosti minimálně v centru Prahy na řadě míst probíhají aktivity, které vůbec nejsou v souladu s touto koncepcí. Alespoň částečně ji naplňuje Trade Center Praha (TCP), která spravuje část náplavek, ale na mnoha místech se za těch osm let od schválení zmíněné koncepce nezměnilo vůbec nic,“ popisuje impuls s tím, že navrhl do rady materiál, který řeší alespoň část těch míst, jako je přístaviště Platnéřská nebo přístav Mánes, kde je rozpor s koncepcí očividný.

Město chce zpět své přístavy

Naráží přitom na skutečnost, že většinu přístavišť, zejména ta lukrativní v samotném centru Prahy, provozují soukromé subjekty. „Často je to jen na základě toho, že Praha dala historicky souhlas k užívání břehových nebo přístupových pozemků, které jsou potřeba k provozu zmíněných přístavišť.

Pokud jako vlastník změníme svou vůli, pak se zřejmě můžeme stát sami provozovatelem. Chci proto, aby Praha převzala provoz co největšího počtu těchto přístavů,“ vysvětluje Zábranský s tím, že následně by byly ve hře dvě varianty. „První je zachovat režim, který je tam dnes, ale město by mělo příjem například na základě vysoutěžených smluv podle nejvyšší ceny. Nebo na základě rozhodnutí Státní plavební správy by Praha sama převzala provoz přístavišť, který by pak prakticky prováděla například zmíněná TCP. Mohli bychom se pak rozhodnout, podobně jako když čistíme Prahu od vizuálního smogu, zda budeme preferovat příjem nebo hezčí město,“ dodal dosluhující radní.

V rámci rozhovoru pro PrahaIN.cz se vyjádřil i k samotnému komentáři a spletitému pozadí celé záležitosti. „Spousta věcí v komentáři je lživá, přišlo to těsně před volbami a nikdo se nás ani nesnažil kontaktovat,“ poznamenal radní rovnou. Současně potvrdil, že Štěpána Rusňáka oslovil z vlastní iniciativy, protože jej považuje za kvalitní zdroj informací ohledně „fungování a vztahů na Vltavě“. „Nic víc v tom není. Voláme si v této záležitosti, ale žádná z mých snah nesměřovala k tomu, že by měl on získat nějaký byznys. Nevím, jak se mají v praxi projevovat ty výtky z komentáře z Reflexu, že mě pan Rusňák ovládá, nebo že je autorem té koncepce, z níž vycházím. To je nesmysl,“ reagoval na dotaz redakce.

Zaměřeno na Benátky. Tedy na ty pražské

Ačkoliv na jedné straně tvrdí, že cílem jeho návrhu do rady je pouze převzetí přístavišť, aby město získalo příjem a nikoliv likvidace podnikání Zdeňka Bergmana, připouští, že v „pilotní fázi se chce zaměřit právě na přístaviště Pražských Benátek“ a vyzkoušet na nich, zda je jeho nápad realizovatelný. Konkrétní postup převzetí přístavišť by pak podle něj měla připravit pracovní skupina, jejíž vznik je součástí návrhu. „Pokud se to ukáže jako dobré řešení, následovalo by převzetí dalších přístavišť, do té doby si ale dovedu představit, že vše zůstane, jak je. Potom by se samozřejmě mohli dosavadní provozovatelé ucházet o pronájem za podmínek stanovených městem,“ upřesnil Zábranský.

Za vysoké výdělky, přiměřený nájem

Jeho slova ostatně potvrdil PrahaIN.cz i sám Štěpán Rusňák. Na druhé straně připustil, že se na přípravě zmíněné Koncepce pražských břehů z roku 2014, v době svého působení v Pražské paroplavební společnosti, osobně podílel. „Není to rozhodně o tom, že bych já osobně chtěl někomu přebírat podnikání na řece, jde o zrevidování smluv a o to, aby lidé, kteří dnes vydělávají desítky milionů ročně, platili za přístaviště alespoň obvyklou cenu a ne směšné částky, jaké platí dnes na základě historických dohod,“ řekl PrahaIN.cz Štěpán Rusňák v narážce na svého někdejšího šéfa, převozníka Zdeňka Bergmana.

Osobně se podle svých slov nepovažuje za Bergmanovu konkurenci, převozníka nicméně přímo označil jako autora zmíněného komentáře, pod nějž se podepsal zesnulý Šrámek s tím, že cílem textu bylo jej démonizovat a vyvolat umělou kauzu, jež by pomohla zachovat na Vltavě status quo.

Strach z pondělků

To Bergman odmítá, v celé věci má nicméně jasno. „Pan Rusňák se nás snaží systematicky zničit prostřednictvím svých kontaktů s radním za Piráty Adamem Zábranským. Děsím se každého pondělí v očekávání, že městská rada rozhodne bez vědomí zastupitelstva a příslušných výborů o zrušení našich přístavišť,“ reagoval na dotaz PrahaIN.cz.

Připomněl, že už dříve zmíněného Štěpána Rusňáka „vyhodil ze své firmy“, obává se také, že ačkoliv se právě konaly volby, městská rada bude ve stávajícím složení zasedat ještě do doby, než bude ustanoveno nové složení pražského zastupitelstva. „Ještě mají pořád možnost to v tichosti prosadit,“ dodal s tím, že osobně považuje za neuvěřitelné, že se „radní pro bytovou politiku města a transparentnost osobně angažuje v takto špinavé hře“, navíc zcela mimo své svěřené gesce.

Oprávněné obavy

„On to očividně vnímá jako útok na svůj byznys, mně ale přijde, že se někdy před dvaceti lety vytvořily nějaké právní vztahy na řece, které jsou záležitosti několika málo soukromých podnikatelů. Já si ale myslím, že to je na úkor města,“ reagoval Zábranský. Odmítl také Šrámkovu spekulaci, že jde čistě o likvidaci Pražských Benátek, zatímco jiných provozovatelů se rušení dosavadních přístavišť netýká. „Nejde mi o to, aby pan Bergman přišel o kšefty, ačkoliv se například ukázalo, že v případě jeho přístaviště Judita není zasmluvněna přístupová cesta přes pozemky křižovníků. Jde mi o to, aby město mělo kontrolu a příjem z provozu přístavišť,“ zopakoval.

Za svým plánem si stojí, Bergmanovy obavy nicméně označil za oprávněné. „Chci se tomu věnovat, připravil jsem konkrétní materiál, který se aktuálně dopracovává, ale budu se snažit jej prosadit co nejdříve, protože mám obavu, že v opačném případě by to v nové radě zapadlo, a to by mi přišlo škoda. Dosud to nikdy nikdo nezkusil, tak bych rád alespoň nastartoval ten proces, vznik pracovní skupiny,“ řekl PrahaIN.cz. Zároveň připustil, že sice celá záležitost nespadá do jeho gesce, nikdo z kolegů v radě se ale k řešení podle jeho slov neměl, tak si to „vzal za své“.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných