foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Fronta ve sportovním obchodě Nike
REPORTÁŽ: V Americe probíhá nákupní šílenství Black Friday jen jeden den v roce. Připadá na poslední listopadový pátek. Každý známe záběry, kde se lidé v poklusu přetahují o zboží. To u nás je nakupovaní podstatně klidnější, je to ale i díky tomu, že slevové akce běží téměř celý listopad. Když už se měsíc nachýlí ke konci, objevují se upoutávky na takzvaný Black Week. Naše redakce vyrazila do řady obchodních center po celé metropoli. Fashion Arena ve Štěrboholech nemohla chybět.
Otevřena byla v roce 2007 a v prostoru pod širým nebem najdeme více než sto obchodů. Díky tomu, že jde o outlet, jsou slevy téměř celoročně. Na Black Friday, který ve Štěrboholech probíhá od čtvrtka do neděle, lákají obchody na další dodatečné slevy.
Ředitelka outletu Lenka Čapková pro naši redakci přiblížila, že Nike nebo Puma zlevní veškerý sortiment o dalších 30 procent, Mustang a Levi’s o 25 procent a například Adidas nebo Tommy Hilfiger o 20 procent. Zapojeny jsou desítky obchodů.
Do Štěrbohol jsme vyrazili v pátek odpoledne. Když jsme po páté mířili na mlhou zalité parkoviště, vypadalo to, že bude narváno. Fronta k vjezdu se táhla už z Průmyslové ulice. Vrchní parkoviště bylo téměř plné, ale místo se najít dalo. V podzemí zbývalo zhruba 500 parkovacích míst. Lidé procházeli s plnými papírovými taškami. Že by bylo plno po střechu, se říct nedalo. „Lidí tu je určitě víc než normálně, ale bývalo to lepší,“ zhodnotil procházející muž ze security.
Foto: Zákazníci odcházeli s plnými taškami. Autor: Barbora Novotná, PrahaIN.cz
Při našem odjezdu kolem půl sedmé fronta povyrostla.
Nike, Adidas, Puma
V porovnání s minulým rokem, kdy před obchody stály fronty a lidé čekali, až budou moci utrácet, šlo na první pohled o nižší zájem. Musíme ale zmínit, že Black Friday byl minulý rok ovlivněn pandemií a do obchodu směl vstupovat jen určitý počet osob.
Foto: Vyzdobená Fashion Arena na Black Friday. Autor: Barbora Novotná, PrahaIN.cz
Vloni nás zaujala obří fronta před obchodem se svíčkami Yankee candle. Obchod nabízel výhodnou akci 3+1 zdarma, výběr byl obrovský a lidé nakupovali jako utržení ze řetězu. Letos v době naší návštěvy byl obchod prázdný. Všechny svíčky byly zlevněny o dvacet procent a výběr byl podstatně menší. Po chvíli do obchodu vstoupila skupinka zhruba šesti žen.
„Já jsem si myslela, že tady bude šílenství jako minulý rok,“ slyšeli jsme paní u kasy, jak hovoří s prodavačkou. „Třeba to přijde o víkendu, ale lidé šetří a já se jim nedivím,“ pokračovala.
Letos byl zřejmě nejnabitějším obchodem Nike, který lákal, jak už bylo zmíněno, na dodatečnou slevu 30 procent. Ta byla odečítána z nejnižší ceny na cedulce. Sportovní oblečení se dalo koupit za velmi slušnou cenu, tenisky se daly pořídit i zhruba kolem sedmi stovek. Fronta ke kase se táhle přes půl obchodu.
Víkend byl ještě živější
„Nakoupil jsem něco k Vánocům, ceny jsou fakt menší. Sice jsem utratil všechno, co jsem měl v plánu, ale mám určitě víc věcí. Jinak na ty slevy moc nejsem, teď skončí Black Friday, budou předvánoční slevy, pak povánoční výprodej, novoroční výprodej. Chtějí jenom nalákat,“ řekl nám sympatický starší pán při čekání ve frontě.
Foto: Dodatečné slevy byly v Nike byly opravdu veliké. Autor: Barbora Novotná, PrahaIN.cz
Podle ředitelky Čapkové v porovnání s předchozím rokem Fashion Arenu za první dva dny akce Black Friday Week navštívilo bezmála 20 tisíc zákazníků.
„To je v meziročním srovnání o 12 procent více. Během soboty a neděle centrum očekává nárůst návštěvnosti ještě vyšší. Řada Čechů totiž plánuje nakoupit dárky na letošní Vánoce právě v těchto mimořádných slevách,“ uvedla pro PrahaIN.cz Lenka Čapková.