foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Pražské sídliště, ilustrační foto
Kontaktní telefonní linka zřízená v červenci 2022 v rámci služby s názvem Lepší Čerňák pro nájemníky v magistrátních domech na pražském sídlišti Černý Most má za sebou první půlrok fungování. Její pracovníci za tu dobu přijali přes 250 podnětů občanů. Nejvíce podnětů mířilo k úklidu a na správní firmu, další požadavky na řešení hlučného chování mířily také na místní pochůzkáře. Uvažuje se o rozšíření služby na celou Městskou část Praha 14.
Jak informuje pražský magistrát na svých webových stránkách, obyvatelům sídliště Černý Most umožňují sdružené služby projektu snadnější komunikaci s úřady, zlepšují čistotu v ulicích a pomáhají předcházet sousedským neshodám.
Na kontaktní linku 731 14 14 28 se mohou lidé obracet s požadavky a připomínkami ke všemu, co souvisí s bydlením v magistrátních bytech, úklidem na sídlišti nebo neohleduplnými sousedy.
Operátorky a operátoři jsou k dispozici každý všední den od 7:00 do 19:00 hodin. Mimo uvedenou dobu je možné zanechat vzkaz a pracovníci se daným podnětem budou zabývat v nejkratším možném čase.
Služba Lepší Čerňák v rámci zajištění své činnosti posílila možnosti úklidu vnitřních i vnějších prostor sídliště a zajistila činnost pochůzkářů v místních ulicích, kteří mají za úkol řešit předcházení negativních sociálních jevů a případně pomoci s jejich řešením.
Pochůzkáři v označených vestách na šídlišti Černý most / foto: lepsicernak.cz
Na facebookovém profilu služby se uvádí, že od začátku července přijala ke konci roku kontaktní linka přes 250 podnětů od občanů. Téměř osmdesát z nich mířilo k odstranění nepořádku ve vnitřních prostorách domů i v jejich okolí a přes padesát jich spadalo pod správní firmu řešící připomínky od drobných závad v bytě, přes úklid kolem kontejnerů, až po ledovku na chodníku.
Požadavků na pochůzkáře s nejčastějšími stížnostmi na hlučné chování sousedů bylo více než čtyřicet.
Veškeré došlé podněty předávají operátorky linky okamžitě na další zodpovědná místa v úklidové firmě, magistrátu nebo pracovníkům městského úřadu Prahy 14. Kromě telefonického hovoru také v případě zájmu volající obdrží informace, co se s jejich požadavkem děje, kdo jej vyřizuje i jak to s ním dopadlo.
Psali jsme
Policisté, kriminalisté ale také koroner vyjížděli včera vpodvečer do Bryksovy ulice na Černém Mostě. Kolemjdoucí policii přivolali po nálezu…
Reakce občanů
Na facebookovém profilu Lepší Čerňák je u posledního příspěvku necelá desítka komentářů potvrzujících, že problémy vedoucí ke zřízení linky nadále přetrvávají a jejich řešení je žádoucí.
Nechybí mezi nimi i postesknutí nad tím, že „všechno je o lidech“.
Foto z Facebooku Lepší Čermák
Budoucnost projektu
Existence služby Lepší Čerňák reaguje na dva velké průzkumy veřejného mínění v dané lokalitě, ze kterých vyplynulo, že lidé ocení lepší úklid i zlepšení soužití na sídlišti. Projekt vznikl na základě iniciativy pražského magistrátu a městské části Prahy 14 jako pilotní aktivita určená především pro nájemníky v magistrátních domech na sídlišti Černý Most.
Nájemních bytů ve vlastnictví magistrátu, kterých je tu asi tři tisíce, využívají zejména policisté, hasiči, zdravotní personál, učitelé a sociální pracovníci. Menší část slouží seniorům, zdravotně hendikepovaným a sociálně slabým spoluobčanům.
Služba Lepší Čerňák byla později rozšířena tak, aby se na linku mohli obracet všichni obyvatelé sídliště. Její využití je bezplatné.
Vzhledem k pozitivním ohlasům veřejnosti a úspěšnému půlročního fungování se aktuálně zvažuje rozšíření služeb na celé území městské části Praha 14.