foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz /Protest obyvatel Prahy 4
Čtvrtá trasa pražského metra byla zahrnuta již do prvních úvah o síti metra v Praze. Jedná se o liniovou dopravní stavbu a příprava každé takové investice trvá dlouhou řadu let. Zprovoznění trasy D je naplánováno na rok 2029. Má být komfortní a má mít deset nových stanic. Na jednom místě, konkrétně v Olbrachtově ulici v Praze 4, se místní lidé sešli, aby protestovali kvůli plánovanému kácení desítek vzrostlých stromů.
Reportér serveru PrahaIN.cz byl na místě, aby zjistil, co přesně obyvatelům klidné čtvrti vadí.
Podle několika názorů se v roce 2012 místní vedení radnice dušovalo, že stromy nepadnou za oběť metru ani jiným stavbám. Totéž o deset let později údajně sliboval také pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Ani jedno se prý nepotvrdilo.
Zejména proto byl dominantním heslem protestu nápis: „Podvedli nás, podvedou i Vás. ODS 2012, Hřib 2022. Vše tu vykácí pro developery". Plachta s nápisem byla výrazná a čitelná také pro kolemjedoucí řidiče.
Psali jsme
Pražské metro má být páteří civilní ochrany obyvatel hlavního města. Podle informací PrahaIN.cz je kapacita metra pro ukrytí obyvatel v případě…
Až do Písnice
Dodejme, že starostou Prahy 4 byl v roce 2012 Pavel Horálek z ODS.
Z protestu několika desítek místních dále vyplynulo, že stromy se nemají kácet pouze v této lokalitě, kde jsou dětská hřiště, klid a pořádek, ale rovněž u nedalekého Krčského hřbitova. Také v této oblasti povede metro.
Zmíněných deset linek protne Náměstí Míru, Nemocnici Krč směrem na Libuš a konečná bude v Depu Písnice.
Dopravní podnik v půli února oznámil, že připravuje další veřejnou zakázku v souvislosti se stavbou druhého úseku metra D Olbrachtova – Nové Dvory, a to na poskytování služeb monitoringu stavby a pasportizaci existujících objektů, které by mohly být stavbou dotčeny.
Občanský spolek kontruje
Pro stavbu tunelů druhého úseku metra D Olbrachtova – Nové Dvory se DPP rozhodl použít metodu TBM (Tunnel Boring Machine). Tato metoda je obecně pro ražení tunelů efektivnější, rychlejší a zejména šetrnější k již existujícím objektům na povrchu i pod zemí.
Cílem PTK je ověřit stanovení požadavků na dodavatele služeb monitoringu, které s použitím této nové metody souvisí.
DPP na základě získaných informací od dodavatelů případně podmínky veřejné zakázky upraví tak, aby bylo umožněno co nejširšímu okruhu potenciálních dodavatelů se soutěže účastnit, ale současně byla u všech účastníků zajištěna potřebná odbornost a zkušenosti.
Podle občanského spolku Pankrácká společnost však stavba metra D neprobíhá pouze pod zemí ražením tunelu, ale bude mít vážné důsledky i pro město na povrchu. Vážnou hrozbu prý představuje odmítání na západě běžné regulace výstavby a skupování nemovitostí zahraničními investory.
V seznamu převedených pozemků je mimo jiné i pozemek 879/33_k. u. Krč, který podle Důvodové zprávy zmíněného usnesení Rady je určen pro výstavbu. Přitom však náměstek Scheinherr slibuje místním obyvatelům ochránit tento pozemek před vykácením, když se oni vzdají všech svých práv v řízení žádosti o stavební povolení metra D. Zdroj: Pankrácká společnost
„Stanice metra D se stanou záminkou pro neúměrné zahušťování Prahy na úkor kvality života stávajících obyvatel," uvádí spolek na svých stránkách.
„V neposlední řadě je to pro mnoho podnikavců ideální příležitost přisát se na veřejné finance. Asi nejkřiklavějším příkladem nesmyslně vysokého poměru cena – přínos je výstavba stanice metra D Olbrachtova. Na rozdíl od jiných plánovaných stanic metra D nemá z dopravního hlediska Olbrachtova skoro žádný smysl. Z metra D postaveného za veřejné peníze podle stávajícího projektu budou profitovat pouze developeři a spekulanti s pozemky, zatímco místní občany postihne snížením kvality jejich životního prostředí," konstatuje dále.
Psali jsme
Zástupci hlavního města dnes jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) o dostavbě Pražského a městského okruhu z Pelc-Tyrolky…
Psali jsme
VÍME PRVNÍ V Praze 4 se hnutí STAN a KDU-ČSL dohodly na vytvoření předvolební koalice. Kandidátku povede bývalý místostarosta Lukáš Zicha…