Používejte MHD, nabádal Hřib. Jeho řidič má od února 251 hodin přesčasů

07. 09. 202314:07
Používejte MHD, nabádal Hřib. Jeho řidič má od února 251 hodin přesčasů
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Zdeněk Hřib

Bývalý primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) dlouhodobě bojuje za omezení automobilové dopravy v centru Prahy a za kvalitní MHD. Aktuálně řeší i zpoplatnění vjezdu do některých ulic na Praze 1.

V první fázi by se mělo jednat o omezení zbytného tranzitu na Smetanově nábřeží a na Malé Straně, díky tomu by se prý neměla zpožďovat MHD . 

„Zpoplatnění vjezdu je vynucené neudržitelným současným stavem. V historickém centru dochází ke zpožďování tramvají, protože je blokují kolony aut, například na Malé straně a Smetanově nábřeží. To je potřeba urgentně řešit, protože zpoždění tramvají se přenáší do celé sítě, a když klesne kvalita MHD, vyžene to lidi do aut a město se úplně zastaví,”  uvedl Hřib v červnu letošního roku pro Reflex.

„Připravuje se humanizace magistrály, zpoplatnění vjezdu do centra, intenzivně pracujeme na reformě parkovacího systému. Na zklidňování dopravy pracujeme podle dat a ne podle ideologických výkřiků,” uvedl ve stejném rozhovoru dále. 

Velmi často hovoří o městě krátkých vzdáleností. Pokud prý budou mít lidé vše potřebné do 15 minut v pěší vzdálenosti, nebudou muset využívat jiný druh dopravy. 

Rychlé metro a cesta do práce

Dalším z bodů, kterým se bývalý primátor věnuje, je veřejná doprava. Kvalitní MHD podle něj přinese pozitivní efekt v tom smyslu, že ji lidé budou více využívat. „Tím, že budeme mít kvalitní MHD, můžeme motivovat lidi k přestupu z aut a uvolnit tak silnice pro ty, kdo automobilem prostě musí, protože například vezou náklad. Myslím, že si to všichni uvědomují,” uvedl v březnu letošního roku pro aktuálně.cz. Podle turistického průvodce Time Out se ale již nyní řadí Praha mezi města s nejlepší MHD na světě. Podle jejich žebříčku z dubna 2023 jsme dokonce druzí, hned za Berlínem. Za Prahou skončily města jako Singapur, Stockholm, Tokyo, ale i Amsterdam. 

Hřib sám prý MHD využívá. Na kanálu Youtube například zveřejnil video s informací, jak jezdí do práce. „Takhle jezdím ráno do práce. Bydlím s rodinou na Jižáku na Hájích, takže metro je pro mě jasná volba. Na cestu mi stačí telefon. Mám lítačku v mobilu,” říká hned v úvodu videa a vstupuje do podzemí. 

PrahaIN.cz ale obdržela URL na dokument, který o cestách náměstka Hřiba říká něco jiného. Jedná se o odpověď na dotaz podle zákona č. 106/1999 o svobodném přístupu k informacím

Přesčasy

Podle něj služební vozidlo Zdeňka Hřiba od 1. února do 31. srpna letošního roku najezdilo 15.252 kilometrů.

„Služební vozidlo pana náměstka mělo ke dni 1. 2. 2023 stav tachometru 75.893 kilometrů, ke dni 31. 08. 2023 má stav tachometru 90.270 kilometrů. Celkem tedy ode dne nástupu do funkce do 31. 8. 2023 tímto vozidlem najel 14.377 kilometrů. 

Pan náměstek za dobu své funkce jel taktéž náhradním vozidlem, kterým bylo najeto celkem 557 kilometrů a druhým náhradním vozidlem 318 kilometrů,” stojí v odpovědi. 

Služební automobil je v provozu od pondělí do pátku, v případě pracovních záležitostí i o víkendech a svátcích. 

Řidič, který náměstka Hřiba vozí, má pracovní dobu 8,5 hodiny denně. Ale v případě pracovních povinností náměstka Hřiba je prý k dispozici déle. Za celé období vykázal 251,15 hodin přesčasů.

S dotazem, k jakým cestám služební automobil využívá, jsme se obrátili přímo na náměstka Zdeňka Hřiba. 

„Služební automobil mám stále stejný jako v minulém volebním období a v případě potřeby jej sdílím i se třemi dalšími radními za Piráty, kteří se na rozdíl od ostatních svých služebních automobilů vzdali, i když na něj měli nárok.

Obecně používám služební automobil pro služební cesty na jednání mimo město (včetně zahraničních cest), cesty do okrajových městských částí (např. minulý týden na otevírání dvou lávek v Radotíně) a případně pro cesty z práce domů, pokud skončím v práci pozdě (tedy mimo dopravní špičku), plus s ním tedy mohou jezdit ti další radní.

Část nájezdu je nepochybně dána i každodenním přiblížením auta z jeho nočního stání v místě bydliště řidiče. Přesčasy vznikají, když řidič čeká než např. skončí večerní jednání mimo běžnou pracovní dobu, nebo o víkendech. Autem třeba jezdím domů po zastupitelstvu, které končí často pozdě v noci, kdy metro už nejezdí a řidič na mne čeká.

Do práce v dopravní špičce jezdím prakticky vždy metrem - ostatně i na sociálních sítích mí píšou lidé, že mě tam pravidelně potkávají. Ještě jako primátor jsem snížil počet svých služebních řidičů i služebních aut ze tradičních dvou pouze na jednoho řidiče s jedním autem (nevím jak je to nyní).

Nikdy jsem netvrdil, že autem nejezdím - pouze jej považuji za nevhodný pro cesty po centru města ve špičce, když existují prostorově efektivnější způsoby dopravy. Podobně jako v pohorkách jdete na výlet do přírody, ale po příchodu domů si je zujete a v obyváku chodíte v papučích. To není výraz toho, že nemáte rád boty, ale že jste civilizovaný člověk,“ uvedl náměstek. 

Zdeněk Hřib se vyjádřil i k přesčasům řidiče. „Výkazy přesčasu mi řidič nepředkládá a já je neschvaluji, nicméně předpokládám, že jsou to přesčasy kvůli mým pozdním večerním jednáním a víkendové práci, kdy na rozdíl od běžné cesty do práce v MHD ve všední den využívám i služebního řidiče. Nikdy jsem se ostatně netajil tím, že kombinuji různé způsoby dopravy (MHD, pěší, cyklo i auto),“ vysvětlil. 

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných