foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Výstavba metra D
O víkendu 17. a 18. května se veřejnosti otevře stavba prvního úseku metra D. Zájemci budou mít možnost si zblízka prohlédnout většinu z aktuálně vyražených a vybudovaných objektů. Vstup na akci je zdarma, ovšem nutná je včasná rezervace termínu.
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zve na dny otevřených dveří stavby prvního úseku metra D. Akce se uskuteční v sobotu 17. a neděli 18. května a zájemce prostřednictvím dvou prohlídkových tras zavede jak na povrch, tak i do podzemí. DPP o akci informoval na Facebooku.
Návštěvníci budou mít po oba dny jedinečnou možnost si prohlédnout většinu z aktuálně vyražených a vybudovaných objektů a projít si první úsek metra D od budoucího jižního vestibulu stanice Olbrachtova až po výstup ze stanice Pankrác D pod budovou Gemini.
Dvě trasy si návštěvníci projdou sami
Akce je zdarma. Z bezpečnostních a kapacitních důvodů je však nutné se na prohlídku předem zaregistrovat a u vstupu se pak prokázat QR kódem. Registrace je možná na webu dopravního podniku. Ten zároveň nabízí i detailní informace o dvou trasách, které budou v rámci akce k dispozici. Jedna povede na povrchu, druhá v podzemí.
Důležitá je také informace, že obě trasy si návštěvníci projdou samostatně. Na 16 nejzajímavějších místech budou umístěny informační cedule s krátkým popisem. Na obou trasách budou navíc na bezpečnost dohlížet pracovníci stavby, kteří budou připraveni zodpovědět některé dotazy a přiblížit, co je na místě k vidění.
Psali jsme
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal další rozhodnutí o zrušení výběru dodavatele druhé části pražského metra D. Už v lednu výběr…
Do podzemí jen v pevné obuvi
Podzemní prohlídka ražených stanic Olbrachtova a Pankrác bude začínat na staveništi metra D na rohu ulic Antala Staška a Na Strži. Sestup bude umožněn budoucím eskalátorovým tunelem po dočasném schodišti do levého staničního tunelu Olbrachtova, asi 30 metrů pod zemí. Prohlídka následně zamíří do budoucí veřejné části levého staničního tunelu, do technologického tunelu, k přípojce s pravým staničním tunelem i pod dočasnou těžní šachtu stanice Olbrachtova.
Účastníci prohlídky následně levým jednokolejným mezistaničním tunelem zamíří k budoucí stanici Pankrác, kde si prohlédnou čelo stanice, bednící vůz pro výstavbu definitivního ostění nebo patní štolu, nejhlubší místo stanice Pankrác D, asi 40 metrů pod povrchem. Prohlídka bude končit v dolní části vedoucí do vestibulu pod administrativní budovou Gemini, odkud bude třeba vystoupat asi 150 schodů na povrch.
DPP ohledně této trasy upozorňuje, že není vhodná pro osoby se sníženou pohyblivostí a děti, ani osoby trpící klaustrofobií a závratěmi. Minimální výška návštěvníka je 140 centimetrů. Sestup a výstup si vyžádá zdolání celkem asi 300 schodů a celou trasu je možné projít za zhruba 60 až 90 minut. Nutná je pevná obuv turistického typu s uzavřenou špičkou a protiskluzovou podrážkou. Doporučeny jsou dlouhé kalhoty a vhodné vycházkové oblečení.
Povrchová trasa je i pro nejmenší
Méně náročná by měla být druhá trasa, která návštěvníky zavede na staveniště PAD2 v těsné blízkosti nákupního centra Arkády Pankrác a ke dvojici stavebních jam. Tato trasa je bezbariérová, vhodná i pro rodiče s malými dětmi, s kočárky nebo vozíky. Celou ji lze absolvovat za 30 až 60 minut.
Trasa povede z ulice Na Pankráci kolem staveniště metra D u tramvajové zastávky Pankrác směrem k OC Arkády Pankrác. Zájemci budou mít možnost nahlédnout do stavebních jam a prohlédnout si výstavbu přestupů mezi trasami metra C a D na úrovních nástupiště i vestibulu, ale i přímého výstupu ze stanice Pankrác D do OC Arkády. Na volné ploše bude možné si prohlédnout také některé důlní stavební stroje a fotogalerie. Na velkoplošné obrazovce bude dále promítnuta videoprojekce z průběhu výstavby prvního úseku metra D včetně průletu díla dronem.