foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Signal Festival 2022
Přehlídka digitální a kreativní kultury Signal Festival, která se letos od 12. do 15. října uskuteční v Praze, nabídne dvě trasy a 20 festivalových lokací. Oblíbené videomappingy během 11. ročníku rozsvítí budovu Městské knihovny na Mariánském náměstí a kostel svatého Cyrila a Metoděje na Karlínském náměstí.
Zájemci se také budou moci vydat mimo hlavní festivalové trasy, kde na ně budou čekat takzvané Satelity. Jde o existující umělecká díla ve veřejném prostoru od Zdeňka Sýkory, Jiřího Příhody a Federica Díaze, která během festivalu doprovodí nové světelné projekce. ČTK o tom za pořadatele informovala Kateřina Lohrová.
„Většina uměleckých děl vzniká každý rok speciálně pro festival. Letošní ročník ale přináší novinku. Do programu jsme zapojili také permanentní umělecké instalace v pražském veřejném prostoru, které považujeme za velmi kvalitní a důležité. Rádi bychom tak upozornili na skvělá díla, která již existují, a představili je návštěvníkům festivalu v novém světle,” uvedl ředitel festivalu Martin Pošta.
Projekt nazvaný Satelity oživí trojici děl, která se nachází mimo hlavní festivalové trasy letošního ročníku. Prvním festivalovým Satelitem je osmimetrová socha z vysokopevnostního betonu Aerial (Na Horu) od konceptuálního a multimediálního umělce Federica Díaze. Nachází se ve veřejném prostoru Centra Bořislavka. Monumentální dílo ozvláštní během festivalu projekce Concrete Layers, která vzniká spoluprací Díaze s vizuálním umělcem Janem Hladilem a hudebníkem Jonášem Rosůlkem.
Signal Festival rozsvítí také obklad čtyř větracích komínů Letenského tunelu od Zdeňka Sýkory. Základem této realizace z roku 1969 byla série nazvaná Černo-bílá struktura, instalace vznikla pomocí vlastního softwarového algoritmu, který kombinuje segmenty černobílých geometrických tvarů. Černobílou strukturu rozehraje svými laserovými projekcemi audiovizuální umělec David Vrbík.
Festival představí i kinetický objekt Vista Mars od výtvarného umělce Jiřího Příhody, působícího na pomezí sochařství, objektu a architektury. Objekt je umístěn ve veřejném prostoru administrativního areálu Rustonka v Karlíně, obsahuje exteriérovou 360° videoprojekci skutečné krajiny planety Mars s reálnými záběry převzatými z NASA.
Všechna tři díla, která inovativním způsobem pracují s digitálními nástroji, modelováním a konstrukcí, souzní s letošním festivalovým tématem, tedy Ekosystémy I: Průzkum. Signal Festival přináší nový tříletý programový cyklus pod souhrnným názvem Ekosystémy. Zaměří se na umělecký průzkum environmentálních, kulturních či vědeckotechnických vazeb ve společnosti.
Videomapping s názvem Echo na Karlínském náměstí vychází z propojení člověka s neviditelnými, a přesto životně důležitými přírodními procesy. Autorem projekce je audiovizuální studio Flightgraf. Videoprojekce na budovu Městské knihovny na Mariánském náměstí s názvem Luminary Glyphs propojí historii a moderní technologie. Využívá přitom umělou inteligenci i programovaná robotická světla, která celou animaci fasády rozšiřují do prostoru. Autorem videomappingu je maďarský umělec András László Nagy.
Loni v říjnu festival světla a digitální kultury navštívilo podle odhadu pořadatelů za čtyři dny přes půl milionu lidí. Stal se tak nejúspěšnějším ročníkem v desetileté historii. Festival se uskutečnil v centru hlavního města, na Vinohradech a poprvé také ve Vršovicích. Lidé mohli na festivalu navštívit 15 instalací, na většinu programu byl vstup zdarma.