foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Letní zahrádka, ilustrační foto
Kontrola užívání veřejného prostoru na Praze 1 odhalila zásadní nedostatky, zejména v rámci výběru místního poplatku. Úřad eviduje za letošní léto pouze 380 záborů z celkových 995 případů. Jednička tak přichází o významné příjmy.
Jak informuje tisková zpráva první městské části, samotné kontrole předcházelo mapování užívání veřejného prostoru. To odhalilo desítky nepovolených předzahrádek a více než dvě stovky reklamních stojek. Právě proto dalo Zastupitelstvo Úřadu městské části za úkol provést zevrubnou kontrolu všech záborů.
Podle výsledků Finančního odboru je za léto evidováno jen 380 záborů. Celkem jich však prý existovalo 995. Místní poplatek tak nebyl uhrazen u více než poloviny případů, čímž městská část přišla o významné příjmy a byla značně poškozena.
Mapování odkrylo desítky případů porušování nájemních smluv
„Výsledky mapování přinesly řadu pochybností a poodkryly desítky případů možného porušování nájemních smluv. I proto jsme přistoupili ke kontrole, která naše pochybnosti potvrdila. Zjistili jsme, že dochází k selhávání systému, a to nedostatečným kontrolním výkonem zodpovědných segmentů ÚMČ,“ okomentovala ve zprávě výsledky kontroly starostka Terezie Radoměřská (TOP 09).
Ke zjištěním došlo v souvislosti s přípravou novelizace obecně závazné vyhlášky č. 5/2011 o místním poplatku. Tu začal letos v červnu vypracovávat Finanční výbor.
„Měli jsme zásadní pochybnosti, že evidence všech záborů odpovídá realitě. Vzhledem k tomu, že místní poplatek tvoří významnou příjmovou část rozpočtu, uznali jsme za vhodné provést nezávazné mapování skutečného užívání veřejného prostranství. To se týkalo i předzahrádek a reklamních stojek. Následně jsme data nechali prověřit příslušnými pracovníky úřadu městské části a došli jsme k závěru, že v létě MČ evidovala místní poplatek u necelých 38 procent položek oproti výsledkům mapování. Městská část tak přichází o významné finanční prostředky z výběru místního poplatku,“ přiblížil situaci předseda Finančního výboru Giancarlo Lamberti (TOP09), který proces mapování inicioval.
Psali jsme
Příručka Zábory bez zábran nabízí srozumitelné informace o procesu žádání o zábor veřejného prostranství pro pořádání venkovních akcí. Nechybí…
Kontrola odhalila i špatnou komunikaci v rámci úřadu
Zastupitelstvo vyzvalo úřad k nápravě zjištěných nedostatků. Kontrola však odhalila i fakt, že k chybě dochází také kvůli špatné komunikaci přímo na úřadu. Konkrétně mezi odborem finančním a dopravním. Ten první totiž dosud vycházel z informací toho druhého a sám šetření nevykonával. Odbor dopravy však nedokáže ve všech případech určit, jestli by měl být místní poplatek vybírán. Agenda správy místních poplatků spadá dle organizačního řádu úřadu pod odbor Finanční.
Podmínky pro provoz restauračních zahrádek, tržních míst, tras pojízdného prodeje zboží či předsunutá prodejní místa upravuje nově schválený tržní řád. V jeho rámci vznikne také mapová aplikace pro veřejnost, která bude všechny místa přehledně zakreslovat.
Digitalizace tržního řádu zpřehlední zahrádky i tržní místa
Jak informuje tisková zpráva pražského magistrátu, mapová aplikace bude kromě veřejnosti sloužit také úřadům, které budou moci snáze kontrolovat dodržování nově schváleného tržního řádu. Mapa nabídne informace o podmínkách všech tržních míst na území hlavního města.
„Rada schválila nejen obsahovou novelizaci tržního řádu, ale hlavně jeho digitalizaci. V tom vidím zásadní přínos, který ulehčí čas mnoha lidem a celou věc zprůhlední a zpřehlední. Dnes tržní řád existuje pouze v podobě 160stránkové tabulky v PDF,“ uvedl ve zprávě radní pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský (Piráti).