foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Špatné parkování, ilustrační foto
Městská část Praha 10 na svých webových stránkách připomněla, že k 31.prosinci 2024 končí možnost bezplatného parkování elektromobilů. Rovněž dojde ke zrušení přenosných parkovacích oprávnění. Reaguje tak na připravovanou reformu parkovacího stání v Praze v rámci usnesení Rady hlavního města Prahy, které výše zmíněné ukončí v rámci metropole celoplošně.
Dosavadní zvýhodnění bylo podle tiskové zprávy magistrátu, vydané v lednu letošního roku, pouze dočasným řešením, platilo od roku 2016. Rada města pak v říjnu 2020 odsouhlasila dokument Strategie podpory alternativních pohonů v Praze do roku 2030, ve které je uvedeno, že podpora elektromobilů by měla skončit v roce 2023, nicméně k jejímu zrušení došlo Usnesením rady 15. ledna letošního roku.
„V nově připravované reformě zón placeného státní by měly také mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění, u kterých se předpokládá intenzivní nájezd ve městě, a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektronabíječek,“ uvedl v lednové tiskové zprávě náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Na toto rozhodnutí by mělo v budoucnu navazovat jiné zvýhodnění v oblasti parkování oproti vozidlům se spalovacím motorem. Důležitý však bude nově platný ceník, ten měl podle důvodové zprávy, která je součástí Usnesení začít platit v říjnu letošního roku. „Nový ceník je v současné době připravován a projednáván a zahájení jeho platnosti je plánováno na 1.10.2024. Na překlenutí tohoto období je navrženo prodloužení doby, po kterou mohou nízkoemisní vozidla výhodně parkovat v zónách placeného stání, a to do doby 31.12.2024. Pokud by nedošlo ke schválení nového ceníku, je v příloze č. 2 této důvodové zprávy přiložen stávající Ceník parkovacích oprávnění a karet v zónách placeného stání pro oblasti na území hl. m. Prahy vymezené územím celé městské části s vyznačenou změnou,” stojí v dokumentu.
Doposud však informace o cenách za parkování v zónách placené stání nejsou k dispozici.
Například v Praze 7 se na základě chystaných změn, že by si měly částečně městské části určovat ceny parkování samy, rozhodlo vedení městské části uskutečnit hlasování, ve kterém dalo občanům možnost, aby si sami vybrali, zda chtějí parkování zdražit. Hlasování proběhlo současně s volbami do Evropského parlamentu. Mezi nabízené možnosti patřilo i to, že by ti, co neparkují, dostali peníze z dodatečného navýšení parkovného. Voliči se v tomto případě vyslovili, že si růst cen i za cenu horší dostupnosti parkování nepřejí. Hlasování se zúčastnilo 8 319 občanů, z nichž 63,6 procenta se vyslovilo proti zvyšování cen.
Psali jsme
Zatímco na Praze 7 se během voleb do Evropského parlamentu hlasovalo o možném zvyšování cen za parkování na rezidentních zónách, v Radotíně…
„O principu parkování se musíme jako sousedé sdílející stejné ulice dohodnout. A k tomu došlo. Jsme jediná městská část, která o problému parkování s občany otevřeně diskutovala, a jsem v tuto chvíli jediný starosta, který dostal opravdový mandát od voličů, jak na návrh magistrátu ohledně zdražení parkovného reagovat. Zdražit nechceme,“ uvedl v tiskové zprávě Jan Čižinský (Praha sobě), starosta Prahy 7.
Důvodem ke zrušení přenosných parkovacích karet je podle rady města jejich zneužívání a přeprodej, slouží tedy ke komerčnímu využití, což je přesný opak původního záměru. Karty se prý často například poskytovaly hostům ubytovacích zařízení, což je v rozporu se snahou o omezení zbytné dopravy ve městě.
Praha 10, podobně jako jiné městské části, proto na webových stránkách informuje o zkrácení maximální doby, na kterou lze získat přenosnou parkovací kartu. U žádostí podaných od 1. července budou karty vydávány s nejdéle čtvrtletní platností. Žádosti od 1. října budou mít nejdéle měsíční platnost a v případě žádosti od 1. prosince bude platnost již pouze týdenní. Od 25. prosince bude výdej těchto parkovacích oprávnění ukončen.