foto: Praha 8, se souhlasem/Jaroslav Macošek a Radomír Nepil.
Základní školy Prahy 8 měly letos možnost objednat si školení Agresor ve škole pro pedagogy a Branné dny pro žáky. Tuto nabídku radnice využilo 14 z 15 škol, které zřizuje MČ Praha 8. Redakci informoval místostarosta Radomír Nepil (ANO 2011).
„Cílem akce je, aby učitelé získali znalosti a dovednosti a případný útok tak měl co nejmenší následky. Nejsme naivní, abychom si mysleli, že Praha 8 je imunní vůči takovým událostem, ani že jim dokážeme s jistotou předejít nebo zajistit, že útočník se do školy vůbec nedostane, snažíme se ale udělat maximum pro bezpečnosti žáků a pedagogů,“ vysvětlil následně místostarosta pro školství Matěj Fichtner.
Na jeho popud právě vzniká pilotní program Bezpečná škola Praha 8, který má za cíl zmapovat úroveň zabezpečení jednotlivých škol a navrhnout metodiku, jak by se dala bezpečnost zlepšit.
Tříhodinový blok školení pro pedagogy vedl v Praze 8 Pavel Černý, bývalý dlouholetý policejní instruktor, který se dnes specializuje na projekty v zabezpečení škol. Bolavým místem podle jeho slov bývá školní rozhlas, který je pro možnost vyhlášení poplachu v takových případech klíčový. A ten je v nemálo školách nefunkční.
Odpovídá Pavel Černý:
Jak školení obrany proti agresorovi koncipujete? Nerad bych zde prozrazoval úplně vše. Bezpečnostní opatření mají smysl, když je ne každý zná a může tak lépe plánovat, jak je obejít. Rámcově jde o tříhodinový blok, kde absolventi této průpravy získávají potřebné znalosti i praktické dovednosti – a stávají se tak vlastně školiteli svých studentů. Protože každá škola je jiná a má velmi odlišné podmínky, školení funguje i jako jakýsi prvotní "bezpečnostní audit". Tedy doladění bezpečnostních prvků dle místních specifik a případných zjištěných nedostatků každé ze škol zejména pokud jde o vstup, školní rozhlas, uzamykatelnost učeben a podobně. Opravdu je povzbuzením, když na konci vidíte, jak sami učitelé a jejich vedení čile navrhují, co by se mělo zlepšit a jak by na svoji konkrétní školu co nejlépe aplikovali nastudovaná opatření a zásady.
|
„Byl jsem překvapen, když jsem viděl, že i drobná učitelka má šanci sebe i žáky ubránit proti útočníkovi, který vtrhne do třídy. Hrozby se mění a my na ně prostě musíme reagovat. Proto jsme obnovili i Branné dny pro děti. Chceme je připravit na realitu a jsem rád, že se školitelům podařilo najít zábavnou formu nácviku reakcí na krizové situace. I postoj rodičů se k těmto aktivitám na základě vývoje v posledních letech mění a takové akce ve školách vítají,“ dodal pro naši redakci místostarosta Radomír Nepil, který si jednotlivé bezpečnostní bloky vyzkoušel na vlastní kůži (video ZDE).
Branné dny pro žáky vede Jaroslav Macošek, velitel družstva mechanizované pěchoty roty Aktivní zálohy 41. mechanizovaného praporu 4. brigády rychlého nasazení v Žatci. Koncipoval je do pěti bloků, kde si děti postupně vyzkouší, co dělat, když začne hořet, jak poskytnout první pomoc, jak se zachovat při nálezu zbraně nebo v případě chemického útoku.
Z instruktáže. Foto: Praha 8, se souhlasem