Praha potřebuje most nad „trojmostím“, tvrdí ministerstvo i Správa železnic. Místní se dál bouří, stavba prý zničí park

18. 08. 202219:30
Praha potřebuje most nad „trojmostím“, tvrdí ministerstvo i Správa železnic. Místní se dál bouří, stavba prý zničí park
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Do tohoto koloritu parku Smetanka by měla zasáhnout stavba mostu v až čtyřicetimetrové výšce, což se místním lidem nelíbí.

Kontroverzní projekt přemostění železničního „trojmostí“ v parku Smetanka v Hrdlořezích je podle ministerstva dopravy pro vlakovou dopravu v Praze zcela zásadní. Rezort slibuje návazné stavby, které umožní větší průjezdnost vlaků. Místní společně s radnicí Prahy 9 ale upozorňují na další nejasnosti projektu, který podle odpůrců nenávratně zničí životní prostředí v oblíbeném parku.

Aktuální snaha státního podniku Správa železnic o získání územního rozhodnutí pro výstavbu přemostění takzvaného hrdlořezského trojmostí na okraji parku Smetanka v údolí Rokytky v Praze 9, je dlouhodobě terčem kritiky ze strany místních obyvatel.

Jak už PrahaIN.cz informovala v předchozím článku, za místní se postavila i radnice deváté městské části a také dvojice senátorů Marek Hilšer (MHS) a David Smoljak (za STAN, Piráty a TOP 09). „Panu ministrovi psali pánové senátoři Hilšer a Smoljak, samozřejmě jim odpověděl,“ potvrdil PrahaIN.cz mluvčí rezortu dopravy František Jemelka.

Naprosto zásadní stavba

Podle jeho slov je zmiňovaná stavba „z dopravního hlediska pro vlaky v Praze a jejím okolí naprosto zásadní“. „Pokud chceme mít kapacitu trati pro vlaky na velmi vytíženém hlavním koridoru z Prahy do Ostravy, tedy ve směru na Kolín i dostatečnou kapacitu na trati směrem na Malešice, potřebujeme toto mimoúrovňové křížení,“ reagoval na dotaz PrahaIN.cz s tím, že plánovaná modernizace traťového úseku mezi Libní a Malešicemi „odstraní jedno z kapacitně nejhorších omezení na železniční síti v ČR“.

Podle ministerstva dopravy má nové přemostení v Hrdlořezích pomoci tisícům lidí denně cestujících vlakem a podpořit šetrnou vlakovou dopravu. „Stavba je důležitá z hlediska zvýšení kapacity a propustnosti úseku Praha-Libeň a Praha-Kyje, respektive Praha-Libeň a Praha-Malešice, kde je nutné odstranit kolizní jízdy nákladních vlaků přes hlavní traťové koleje,“ upřesnil mluvčí na dotaz PrahaIN.cz.

Nákladní nebo osobní vlaky?

Jenže právě nákladní vlakové dopravy se týká podstatná část argumentace místních aktivistů i Prahy 9 proti stavbě v parku Smetanka, kterou plánuje Správa železnic (SŽ). „Podle námi získaných informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím nemá Správa železnic do nynějška jasno, jaký efekt nové mnohamiliardové přemostění bude pro železniční dopravu vlastně mít. V původním záměru SŽ byl jako hlavní důvod nutnosti výstavby uveden předpoklad nárůstu nákladní dopravy. V nových výpočtech pro akustickou studii je však již údajný nárůst nákladní dopravy zanedbatelný a zmiňována je naopak doprava osobní,“ uvádějí aktivisté v prohlášení spolku Hrdlořezská zvonička, které má redakce k dispozici.

Tento nesoulad se podle aktivistů „může zdát nicotný, v kontextu dalších podezřelých okolností ale nabývá na fatálním významu“. „Údajné  kapacitní hrdlo má být odstraněno výstavbou dvojkolejného mostu, který bude mimoúrovňově křížit stávající trať. Nové dvě koleje ale po asi kilometru ústí do jednokolejného tunelu. I naprostému amatérovi musí být jasné, že bez odpovídajícího zkapacitnění navazujícího tunelu je tento důvod naprosto irelevantní,“ píší aktivisté, kterým už dříve v tomto ohledu dal za pravdu i radní Prahy 9 pro oblast dopravy Tomáš Holeček (ODS). Podle ministerstva dopravy jde ale jen o začátek významného dopravního projektu.

Ministerstvo trvá na projektu a slibuje návaznost

„Navazující stavby směr Malešice a Hostivař jsou samozřejmě také v plánu, nicméně někde se, jak se říká, musí začít a tento úsek je nejkritičtější a toto mimoúrovňové křížení i samostatně přispěje naprosto zásadním způsobem ke zlepšení situace,“ reagoval na dotaz PrahaIN.cz mluvčí Jemelka.

Ministerstvo podle jeho slov „trvá na navrženém řešení dle obsahu dokumentace, která slouží jako podklad do územního řízení“. „Dle podmínek z územního rozhodnutí jsme připraveni řešit další kroky, tedy navazující stavby směrem k Hrdlořezům a dále k Malešicím včetně celého jižního průtahu až do Radotína, které jsou v různém stupni přípravy,“ dodal. Situaci na trati v Hrdlořezích přirovnal k pokusu o odbočení doleva na rušné silnici.

Existují projekty?

„Zkapacitnění tunelu je sice aktuálně teoreticky zamýšlené, neexistují pro něj však žádné plány, řešení, studie, rozpočty… prostě nic! Přitom by mělo být předpokladem pro projekt A12 samotný. Stavba za miliardy tak problém posune doslova a do písmene o kousek dál bez koncepční a projektové návaznosti. Jinými slovy: problém, který má řešit, zůstane nevyřešený na řadu dalších let a možná i navždy, a to ještě za cenu nenávratného zničení unikátní lokality a promrhání miliard z velmi napjatého státního rozpočtu,“ míní sdružení Hrdlořezská zvonička.

V tichosti a bez rozpočtu

Podle něj se stavba připravuje „v tichosti“ a navíc není jasné, jak bude financována a na kolik vlastně vyjde. Podle odpůrců projektu přesahovaly náklady dvě miliardy korun ještě před dramatickým zdražováním posledních měsíců, Správa železnic navíc prý na žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím potvrdila, že ani žádným rozpočtem nedisponuje. Přitom už měla utratit „desítky milionů z daní“ na projektovou přípravu.

Přidávají i vlastní přirovnání. „Toto řešení má podobnou logiku, jako kdyby si v současné ekonomické recesi česká rodina plánovala výstavbu rodinného domu, zaplatila projektanty a architekty a usilovala o vydání stavebního povolení. To vše, aniž by měla vypracovaný nejen rozpočet stavby, ale na stavbu neměla peníze a zároveň ani nevěděla, jakým způsobem je získat. A k tomu by navíc neměla k zamýšlené stavbě vyřešenou přístupovou cestu a nevěděla, k čemu jim vlastně tento nový dům bude.“

Správa železnic se brání

„Nesouhlasíme s tvrzením, že Správa železnic připravila stavbu v tichosti. Veškerá řízení jsou vedena zcela transparentně, otevřeně a v souladu s platnými zákony, vyhláškami a předpisy. Krom veřejných projednání jsme také průběžně odpovídali občanům na jejich dotazy a poskytli projektovou dokumentaci s nabídkou konzultací s projektanty,“ reagovala na dotaz PrahaIN.cz mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Jednání s občany

Správa železnic si podle jejích slov za projektem stojí. „Dokumentace pro územní řízení k této stavbě byla zpracována v souladu s platnými zásadami územního rozvoje, územním plánem i v souladu s připravovaným metropolitním plánem. Při zpracování dokumentace byly respektovány podmínky závazného stanoviska procesu posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Územní řízení vede Magistrát hlavního města Prahy a rovněž probíhá zcela transparentně,“ upřesnila v odpovědi redakci.

Bez korupce

Odmítla také spekulace o možném nejasném pozadí projektu. „Důrazně se ohrazujeme vůči bezdůvodnému poukazování na možné korupční jednání. Správa železnic deklaruje zavedením účinného compliance programu dodržování etických a morálních pravidel ze strany organizace i jejích zaměstnanců,“ reagovala ústy své mluvčí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných