Příprava na zimní sezonu v Praze vrcholí

31. 10. 202421:11
Příprava na zimní sezonu v Praze vrcholí
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Zasněžená Praha

V rámci zimní údržby mají pracovníci Pražských služeb podobné povinnosti jako po zbytek roku. Starají se zejména o čistotu a pořádek ve městě, pečují o zeleň, vyvážejí odpadkové koše a obsluhují dopravní značení. Dle pokynů Technické správy komunikací se však starají i o sjízdnost silnic a schůdnost chodníků. Na sníh se už připravují i některé městské části.

O právě probíhající přípravě na zimu informuje tisková zpráva Pražských služeb (PS). Díky modularitě a dlouhodobé praxi je přeměna techniky z letního módu za zimní možná téměř přes noc. Z vozů, které v létě čistí ulice, se jednoduše stávají sypače, když z nich technici sundají letní nástavbu a místo ní namontují zimní na posypový materiál a sněhové radlice.

Přestavby vozů realizuje společnost už více než 20 let. Jde o proces, který se v průběhu těchto let postupně zjednodušoval a zdokonaloval, až se z něj stala naprostá samozřejmost. Přestavba jednoho vozu zabere třem až čtyřem pracovníkům asi dvě hodiny. Kromě efektivnějšího celoročního využití vozového parku ulehčuje modularita nástaveb posezónní kontroly a výrazně snižuje náklady na provádění zimních prací.

Zimní sezona začíná 1. listopadu

„Veškerou techniku i vybavení jsme museli upravit před nástupem zimní sezony, ta začíná 1. listopadu a končí posledním březnem. Do termínu je naše flotila vždy nejen perfektně připravená, ale i odzkoušená. I letos pak proběhne ještě v listopadu cvičný výjezd. Během něho provedeme simulované sypání a také si krátce vyzkoušíme pluhování tak, aby nedošlo k poškození radlice,“ přiblížil ve zprávě tiskový mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický.

Pro zimní údržbu má společnost k dispozici téměř dvě stě kusů techniky, která v případě sněžení vyjede na základě pokynů Technické správy komunikací (TSK). Ta totiž zadává a řídí údržbu z pozice organizátora. K dispozici jsou sypače, pluhy, frézy i další speciální vozy na odklízení sněhu, odstraňování náledí, zdrsňování povrchů, solení nebo sypání. Kromě toho se budou o schůdnost chodníků a sjízdnost silnic starat téměř tři stovky pracovníků ručního čištění, vybavených košťaty a hrably.

O silnice a chodníky se starají i další společnosti

„Důležité je ale zdůraznit, že jsme jen jedním z dodavatelů služeb zimní údržby. Kromě našich spolupracovníků a strojů uvidíte po městě i jiné firmy, řízené přímo Technickou správou komunikací. Proto prosíme veřejnost, aby se s připomínkami obracela rovnou na kolegy z TSK, kteří nás všechny budou organizovat a zodpovídat za celek,“ upřesnil ve zprávě ředitel závodu Úklid a čištění komunikací František Hodan.

Plán zimní údržby pro letošní rok zatím TSK nepředstavila. Tradičně však bývá společně s interaktivní mapou k dispozici na zimniudrzba.tsk-praha.cz. Vozovky i chodníky jsou každoročně uklízeny dle jejich významnosti od nejfrekventovanějších tahů po méně významné ulice.

Některé městské části zřizují vlastní úklidové čety

Do zimního úklidu se pouští také některé městské části, například Praha 6, kde už patnáctým rokem funguje projekt Sněhová pohotovost. I letos budou dle informací z webu Šestky brigádníci pomáhat s úklidem chodníků v hůře přístupných oblastech Hanspaulky, Baby, Sedlce, Šáreckého údolí a části Ořechovky.

Od 6. listopadu od 8 hodin bude Praha 6 uzavírat Dohody o pracovní činnosti s občany, kteří o tuto práci projeví zájem. Nemusí jít přitom jen o obyvatele Šestky. Za úklid sněhu v období od 1. prosince 2024 do 31. března získají 500 korun za každý odpracovaný sněžný, mimořádný sněžný a úklidový den. Částka za takzvanou dosažitelnost pak činí 2 tisíce korun měsíčně.

Pracovníci získají 500 korun za den

Brigádníci budou do práce nastupovat nejpozději v 6:30 hodin a hotovo by měli mít do 10 hodin. Každý by měl mít, stejně jako v předchozích letech, na starosti zhruba 400 metrů dlouhý úsek. Při podpisu smlouvy zároveň získají sadu nářadí v podobě hrabla, koštěte, škrabky na led, nádoby na posyp, lopatky a ochranných pracovních pomůcek.

„Začne-li sněžit, nesmí to znamenat, že se z chodníků stane jakási překážková dráha nebo kluziště, kde se chodci obtížně pohybují a hrozí jim úraz. Jelikož nám hlavní město v určitých oblastech Prahy 6 negarantuje zimní údržbu, bereme věci do vlastních rukou a v zájmu bezpečnosti a komfortu občanů na dotčených komunikacích odklízíme sníh vlastními silami,“ uvedl v tiskové zprávě z roku 2022 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní Prahy 6 pro dopravu.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných