foto: Vizualizace IPR Praha/Vltavská filharmonie při pohledu z Hlávkova mostu
Nová budova pro Českou filharmonii má zabrat prostor u stanice metra Vltavská a má se stát vstupní branou do nové čtvrti vznikající na rozvojovém území nazývaném Bubny – Zátory. Vltavská filharmonie tak má stát v bezprostřední blízkosti magistrály, ovšem řešení budoucího umístění této důležité dopravní tepny je předmětem kritiky. Obyvatelé však s toutou kritikou nesouhlasí.
Vltavská filharmonie, jejíž cena se odhaduje na více než šest miliard, se má začít stavět nejdříve v roce 2027. Ještě před zahájením stavby se však ozývají hlasy upozorňující na neadekvátní řešení dopravní situace v okolí. Ústředním tématem stížností je magistrála, která by měla z povrchu zmizet do podzemí.
Jak na Facebooku uvedla Anna Vinklárková z organizace Arnika, dle prezentace města se mají Pražané těšit na krásné nábřeží s pěší promenádou. To s sebou ale podle Vinklárkové přinese tři tunely přímo v suterénu filharmonie. Ústí jednoho z tunelů je prý navíc navrženo v plánovaném parčíku. Celé dopravní řešení má vyjít na více než 3 miliardy.
Důležité jsou prý připomínky veřejnosti
„Budiž tyto tunely odteď zvány „Hlaváčkovo ticho“, neboť náš náměstek dokáže to, co ani komunisti nedokázali – ukryje tunely dopravní stavby ze 70. let (a 200 parkovacích míst) v kulturní stavbě. A zjišťovací řízení posuzování vlivů na životní prostředí probíhá samozřejmě teď přes prázdniny, takže veřejnost a spolky mají čas na připomínky pouze do 5. září,“ napsala dále Vinklárková.
Připojila také prosbu o zasílání připomínek k zabetonování magistrály odboru ochrany prostředí MHMP. „Klidně jakkoli vlastními slovy, důležité je, aby co nejvíce lidí vyjádřilo ve zjišťovacím řízení, že se má probíhat posuzování vlivů na životní prostředí,“ uzavřela Vinklárková.
Dopravní řešení se nelíbí ani Sedmičce
S dopravním řešením má problém také Praha 7. V komentářích to uvedla Lenka Burgerová (Praha 7 sobě), místostarostka pro územní rozvoj. „S dopravním řešením máme velký problém, a i v zadání soutěže jsme to namítali. V tuto chvíli formulujeme usnesení a příští týden jej zveřejníme po schválení radou,“ napsala.
S názorem, že plánované dopravní řešení je špatné, však obyvatelé Sedmičky příliš nesouhlasí. „A jak jinak to chcete řešit, než že se to strčí pod zem? Vy snad myslíte, že v současné chvíli je projednatelné zrušení magistrály? Pokud ten barák má v dohledné době stát, tak musí magistrálu akceptovat,“ objevilo se také v komentářích.
Místní problém nevidí
Podobný názor měli také členové facebookové skupiny Letenská parta. I oni se v komentářích pozastavovali nad tím, jak jinak by bylo lokalitu možné řešit. Podle mnohých je uzavření magistrály do tunelů tím nejlepším řešením.
„Snažím se, vážně se snažím, ale nějak nevidím problém. To, že se zabetonuje a schová pod zem to ohyzdné něco, co teď z Vltavské dělá spíše nepříjemný, hnusný dopravní uzel, beru jako plus. A že tam bude trvale? Co by se mělo jinak udělat? Velký kruháč?“ napsala jedna z členek skupiny.
Psali jsme
Dvě nejlidnatější pražské čtvrti, Praha 4 a Praha 10, společně s Prahou 11, 12, 15 a 22 se dělí o jedno pracoviště Úřadu práce. Nachází…
Tunely by měly být delší, myslí si jeden z komentujících
„Promiňte, ale to co píšete nedává hlavu a patu. Protiřečíte si v tom, že sama chcete zmírňovat automobilový balast ve městě (to samé bych chtěl i já) a přitom popíráte a zbrojíte proti samotnému řešení. Obávám se, že podobné aktivity jen povedou k tomu, že se reálné řešení problémů bude jen odsouvat a to je smutné,“ napsal další z členů.
„Lidé, neblázněte, nebrzděte to a spíš přemýšlejte, jak to rozvinout a vytěžit pro okolí maximum. Mě na tom trápí, že ty tunely nebudou delší, klidně až na konec Argentinské. A že je nevyužitá možnost uklidit ještě víc aut z povrchu, respektive nahradit místa, která zaniknou. Když už se to dělá a kope, tak pořádně. Bude to stát tak jako tak dvojnásobek uváděné částky, podobně jako v jiných městech, ale koukám na to z okna, takže si odnesu i stavební ruch, ale je to pro Vltavskou skvělá budoucnost. Možná bych té filharmonii přidělal nějakou tu věž a pár chrličů, ať má podporu i od Přátel staré Prahy,“ napsal svůj názor místní občan.
Tunely jsou podle obyvatel Holešovic OK
Ani ve skupině Holešovická parta se Vinklárková nesetkala s přílišným nadšením. Také tady se členové shodli na tom, že jim magistrála skrytá pod budovou filharmonie nevadí. „Ono je bohužel v módě poslední dobou proti všemu protestovat, aniž by se předložilo nějaké alternativní řešení. Za mě tunely OK,“ napsal jeden z místních.
„Kristepane, s takovýmto přístupem se v Praze nikdy nic nepostaví. Zmizení dopravy pod zem je nejlepší řešení. Drahé, ale nejlepší,“ uzavřel další.