Psychosociální modul v aplikaci Záchranka Pražané využívají

05. 07. 202514:40
Psychosociální modul v aplikaci Záchranka Pražané využívají
foto: Georgi Bidenko pro PrahaIN.cz/Zdravotnická záchranná služba, ilustrační foto

Jako vůbec první kraj České republiky spustila Praha letos v březnu psychosociální modul v aplikaci Záchranka. Nová funkcionalita umožňuje Pražanům vyhledat pomoc v případech akutních duševních obtíží. Za tři měsíce fungování si už nový modul otevřely více než dva tisíce lidí.

Počet výjezdů pražských záchranářů k lidem v krizových psychických stavech každoročně roste. Vloni vyjeli k téměř šesti tisícům podobných případů, což je meziročně o tisíc více. Nejčastějšími důvody jsou dle březnové tiskové zprávy pražského magistrátu depresivní stavy, sebevražedné myšlenky, panické ataky nebo zhoršené duševní zdraví způsobené například užíváním drog nebo alkoholu. Právě proto se hlavní město rozhodlo rozšířit aplikaci Záchranka o nový modul, který mohou využívat všichni uživatelé aplikace na území metropole v sekci Lokátor.

Na novou funkci už upozorňuje také mediální kampaň Aplikace Záchranka na plochách městského mobiliáře, v tramvajích a na dalších reklamních plochách. Za první tři měsíce si funkci otevřely více než dva tisíce lidí, jak pražský magistrát uvedl v tiskové zprávě.

Projekt má smysl

„Na tlačítko Potřebuji pomoc kliklo 284 z nich, 230 si přes aplikaci našlo cestu ke konkrétní organizaci, 88 lidí vyhledalo pomoc osobně a pět lidí aktivovalo alarm, protože se cítili v přímém ohrožení života. Po čtvrt roce fungování jsme si potvrdili, že tenhle projekt má opravdový smysl. Nabízí garantovanou akutní pomoc bez čekání, což je v době, kdy lidé často marně hledají psychologa a čekají na pomoc i měsíce, naprosto klíčové a jedinečné,“ uvedla ve zprávě Alexandra Udženija (ODS) náměstkyně pražského primátora pro oblast sociálních věcí a zdravotnictví.

Použití nového modulu přímo v aplikaci je jednoduché. Jakmile ho uživatel otevře, zobrazí se seznam nejbližších center pomoci a zároveň ikona „Potřebuji pomoc“. Následně se aplikace zeptá, jestli je uživatel či někdo jiný v ohrožení života. Pokud bude odpověď „ano“ nebo „nejsem si jistý/á“, zobrazí se možnost spojení s operátorem tísňové linky 155.

Pokud život ohrožen není, aplikace nabídne kontakty na vhodné krizové i další specializované telefonické linky a chaty. Jako druhá varianta bude nabídnuta osobní konzultace v některém ze spolupracujících zařízení. Aplikace také uživatele seznámí s možnými varovnými znaky akutních stavů a informuje o tom, kam se může zájemce obrátit, pokud se u něj některé vyskytnou.

Nejvíce kontaktů se uskuteční mezi 12. a 16. hodinou

Služba je zatím nejhojněji využívána přes den mezi 12. a 16. hodinou. Výjimečné ale nejsou ani noční kontakty. Aplikace už navíc spolupracuje s celkem 33 zapojenými organizacemi, nabídka pomoci se tak neustále rozšiřuje. Nový modul vznikal několik měsíců díky spolupráci odborníků příspěvkové organizace hlavního města Zahrada pro duši s týmem aplikace Záchranka.

„V každodenní praxi záchranné služby jednoznačně vidíme, že situace, kdy jde o zdraví a často i o život, jsou zapříčiněny nejen fyzickými úrazy či nehodami, ale mnohdy také akutním zhoršením psychického stavu nebo dlouhodobým vlivem duševních onemocnění. Předcházet takovým situacím vhodně zvolenou odbornou péčí a prevencí je mimořádně důležité a přínosné,“ dodal ve zprávě Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy (ZZS).

Úzkosti, deprese, sociální potíže i závislosti

Nejčastěji lidé aplikaci používají při řešení úzkostí a depresí, vztahů, vážného duševního onemocnění, sociálních potíží, sebevražedných myšlenek, extrémního strachu, ztráty blízkého, sebepoškozování a závislostí. Případně když se stanou obětí domácího násilí či trestného činu.

„Jsme rádi, že je Záchranka jistotou v kapse už pro 3,5 milionu lidí po celé České republice. Obzvlášť v období prázdnin je dobré ji mít u sebe – může pomoci nejen při ohrožení života nebo duševních obtížích, ale i v situacích, kdy je potřeba rychle najít nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. Chceme, aby lidé aplikaci vnímali jako spolehlivou pomoc v každé tísni,“ dodala ve zprávě Klára Křížková, provozní ředitelka aplikace Záchranka.

Záchranka letos oslavila už devátý rok fungování. Od roku 2016 přes ni bylo uskutečněno více než 180 tisíc tísňových hovorů na linku 155. Další tisíce volání byly směřovány také na horskou nebo vodní záchrannou službu. Stažení i používání aplikace je zcela zdarma. Informuje o tom web Záchranky.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných