Půjčil vůz přes HoppyGo: Drogový dealer ho nevrátil, zadrželi v něm zfetovanou dívku a jenom čištění stálo čtyři tisíce

12. 04. 202305:26
Půjčil vůz přes HoppyGo: Drogový dealer ho nevrátil, zadrželi v něm zfetovanou dívku a jenom čištění stálo čtyři tisíce
foto: zdroj redakce PrahaIN.cz/Zadržené vozidlo, o kterém píšeme.

„Půjčte si auto, které vám bude vyhovovat. Přímo od majitelů.“ Tak zní ústřední slogan společnosti HoppyGo. Princip je velice jednoduchý pro obě strany. Ať už nabízíte své vozidlo, anebo chcete vydělat na tom, které vám stojí doma v garáži.

Problém nastává ve chvíli, kdy se věci začínají vyvíjet nečekaným směrem. V tu chvíli se totiž dožadujete pomoci od zmíněné společnosti marně.

Přesně to je příklad muže z Prahy, který své zkušenosti dopodrobna vylíčil naší redakci.

Soudě podle recenzí, nadpoloviční většina zákazníků je se službou víceméně spokojena. Průměrné hodnocení neověřených recenzentů se pohybuje nad třemi hvězdičkami z pěti. Některé z nich ovšem psali samotní zaměstnanci. Plné hodnocení několika vlastním, inzerovaným autům udělil například Robin Švaříček, jednatel HoppyGo s.r.o.

Služba je nenáročná.

Z přibližně 2.500 vozů si vyberete ten, který vám vyhovuje. Cena na den může být kolem 700 korun, u vyšších tříd až několik tisíc. Slevy přichází při delším užívání. Na webových stránkách je mnoho krásných fotografií a pozitivních slov. Uživatelé, kteří prý službu aktivně využívají, průměrně vydělají 60 tisíc korun ročně, tedy 164 korun denně. Pojištění zajišťuje společnost UNIQA.

Sídlo HoppyGo. Logo jsme nenašli. Foto: PrahaIN.cz

Od vizí k realitě

A nyní se přesuňme z webových prezentací do reality.

PrahaIN.cz vyslechla příběh jednoho ze zákazníků HoppyGo. Jmenuje se Lukáš a bude mu třicet let. Je zaměstnaný a je z Prahy. On je jedním z řady lidí, kteří bez problémů podepíšou slova kritické recenze na internetu. „Vzhledem k cenám si začali auta půjčovat pofidérní a neprověření lidé, kteří stěží mají na jeho zapůjčení, natož pak na zaplacení spoluúčasti u havárie či zaplacení havárie," uvedla autorka.

Totožně hovoří i Lukáš.

Jenomže z jeho zkušenosti místy mrazí.

Své auto půjčil prostřednictvím aplikace HoppyGo muži, se kterým zpočátku nebyly žádné problémy. Nastaly až ve chvíli, kdy měl být vůz vrácen. Bylo to jeden lednový pátek v pravé poledne. Vůz nikde. Lukáš muže kontaktoval. Ten mu napsal, že musí ještě vyzvednout dětskou sedačku. Protože měl Lukáš v autě lokalizaci, na svém chytrém zařízení viděl, kde se vozidlo pohybuje. Jezdilo hlavně v centru Prahy. Problém však trval. Stále nebylo tam, kde mělo. Před jeho bytem, kam ho měl dotyčný vrátit. Hodiny ubíhaly a auto stále nikde. „Obrátil jsem se na HoppyGo, kde mi pouze řekli, že ho asi potřebuje ten, kdo si ho půjčil, ať počkám, to už jsem ale začal mít strach,“ říká.

Netušil, co dělat. Ze strany platformy HoppyGo žádná rada nepřicházela. A to ani ve chvíli, kdy už šlo do tuhého.

Policie a pouta

Nakonec ho obava dohnala a kontaktoval policii. Bylo něco kolem půlnoci. Policisté od něj měli lokalitu, kde se vozidlo pohybuje a celou dobu jej sledovali. „Nakonec ho policie zastavila u Chodova na okruhu, kam jsem se vydal taky. Přijel jsem, zastavil, viděl nějakou holku v poutech a další paní vedle ní. Seděly v policejním voze. Šel jsem k tomu svému a nevěřil vlastním očím. Všude byl neskutečný nepořádek, jídlo po zemi, marihuana, bílý prášek u řidiče v prostoru pro drobné. Policistům jsem řekl, ať tu dívku pustí a ať jde uklidit ten strašný svinčík, to jsem byl okamžitě naštvaný,“ popisuje Lukáš další okamžiky lednové noci.

Dívka (25) byla mimochodem pod vlivem návykových látek a bez řidičského průkazu, jak ukázal policejní záznam, který má PrahaIN.cz k dispozici.

Ani tím nehezký zážitek nekončí. „Firma HoppyGo o potížích věděla, na nic se mě neptala, o nic se nezajímala,“ popisuje dále Lukáš.

Zajištěné vozidlo muselo být odtaženo, špína uvnitř uklizena. Odtah vyšel na 2.400 korun, úklid na 4 tisíce korun. Nádrž byla poloprázdná, ačkoli bylo povinností dotankovat.

Další čas zabraly předvolání a policejní výslech na místním oddělení v Praze 4. Řidič, který si vůz půjčil na zjevně falešné doklady, byl drogový dealer. To alespoň měli říct policisté poškozenému majiteli auta.

„Pak mi ještě v průběhu dvou měsíců přišly tři pokuty za rychlost a jedna za parkování z doby tohoto půjčení,“ podotýká Lukáš.

A nyní se vraťme k HoppyGo, díky jejíž aplikaci se tento dealer a zfetovaná řidička dostali k půjčení auta.

Špína, bílý prášek, zbytky jídla i marihuany. Tak to vypadalo uvnitř. Foto: zdroj PrahaIN.cz

HoppyGo nijak nepomohla

„Nic. Vše jsem jim nahlásil, ale nic. Až po urgencích a přibližně týdnu času se tím začali zabývat, to jsem už byl zoufalý,“ popisuje Lukáš, který má veškerou komunikaci zadokumentovanou.

„Chcete přes HoppyGo půjčit auto? Větší blbost si neumím představit,“ vzkázal prostřednictvím naší redakce potenciálním zákazníkům. „Jediný, kdo na tom vydělává, je ta platforma. Když se něco stane, nechají vás v tom,“ uzavírá.

Doplňme, že nejde o jedinou negativní zkušenost, o které víme.

PrahaIN.cz oslovila zástupce HoppyGo s několika konkrétními dotazy už 3. dubna. 

Dne 8. dubna nám přišla odpověď. „Hezký den, jsme moc rádi, že jste se na nás obrátili. Chceme náš produkt neustále zlepšovat, proto budeme rádi za vaši zpětnou vazbu a podněty na zlepšení služby HoppyGo.“

Právní struktura zmíněného s.r.o. je však složitější. Společníkem, který drží 100procentní podíl, je Mobility Lab s.r.o. Zde je 100procentním společníkem ŠKODA AUTO DigiLab s.r.o. jednatele Tillmanna Stauskeho. A jejím společníkem je průmyslový gigant ŠKODA AUTO a.s. První tři firmy mimochodem sedí na stejné adrese Želetavská 1525/1 v Praze 4 (výpisy jsou ZDE).

Redakce se na místo vydala, abychom se zeptali přímo, jak probíhá ověřování a kolik stížností na poškozená auta a opakovaně pozměňované všeobecné podmínky platforma eviduje.

Nikoho jsme však nezastihli a dva lidé, které jsme oslovili, netušili, co HoppyGo s.r.o. je.

Vyjádření k záměrům společnosti ŠKODA AUTO a popisované platformy slíbil naší redakci zajistit její tiskový mluvčí Martin Ježek.

Doplňme, že tato slova se netýkají popisovaného problému, ale obecného dotazu. K němu promluvil výše zmíněný Robin Švaříček.

„HoppyGo je (P2P carsharing) - platforma, která na jedné straně propojuje majitele aut s lidmi, kteří mají zájem si auto půjčit a někam vycestovat. Z tohoto modelu benefitují obě strany. Řidič má libovolný výběr aut za dostupné ceny, majitelé vozů si jejich půjčováním mohou snížit či pokrýt náklady na vlastnictví auta, případně i přivydělat příjemné peníze.

V poslední době bylo HoppyGo oceněno jako 4. nejrychleji rostoucí startup v ČR a 11. v regionu střední Evropy společností Deloitte. Z našeho pohledu již ale tento projekt neřadíme do kategorie startupů, jde o plnohodnotný projekt se samostatnou právní strukturou a managementem.

Projekt HoppyGo začal v roce 2017 v České republice s cílem nabídnout flexibilní, dostupnou a udržitelnou mobilitu na několik hodin i několik měsíců a oslovit jménem ŠKODA AUTO i zákazníky, kteří nemají z různých důvodů potřebu vlastnit své auto. Komunitní charakter projektu, kde konkrétní majitelé své vozy sdílejí s ostatními, vychází z toho, že 96 procent času, co vozidlo majitel vlastní, jej nevyužívá.

Na HoppyGo najdete vozidla až patnáct let stará, ale také velice široké portfolio elektrických vozů, dnes je jich již téměř sto. HoppyGo je platforma otevřená všem značkám, nejen vozům ŠKODA AUTO.

 Za dobu existence HoppyGo vyrostlo na komunitu téměř dvou set tisíc uživatelů, 2.500 vozů.

V ČR dělají uživatelé z Prahy přibližně 70 procent ze všech zápůjček.“

Po vydání materiálu přišla od společnosti HoppyGo reakce, kterou uveřejňujeme bez redakčních zásahů. 

Případ popisovaný v článku skutečně byl plný problémů a HoppyGo je to líto, i když za to nenese přímou vinu.

Tým HoppyGo se s nasazením všech sil a velkého množství času snažil majiteli vozu pomoct, běžela rychlá a flexibilní komunikace, která je dosud kompletně doložitelná.

HoppyGo majiteli všechny vzniklé ztráty kompenzovalo. K inkasovanému půjčovnému 6 tisíc korun se majiteli dostalo náhrad ve výši skoro 12 tisíc korun.

CEO HoppyGo, Robin Švaříček, sám HoppyGo využívá jako řidič a pravidelný uživatel. Za naprosto standardních podmínek si vozy půjčuje a všechna jeho hodnocení jsou tak postavená na reálné zkušenosti s těmi konkrétními vozy.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných