foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Nákladové nádraží Žižkov
Rada hlavního města Prahy na svém jednání v pondělí 9. prosince schválila nákup historické budovy Nákladového nádraží Žižkov za 1,5 miliardy korun. Funkcionalistický objekt koupí hlavní město od Českých drah společně s přilehlými pozemky, na kterých plánuje postavit novou tramvajovou trať, školské objekty i byty. Kupní smlouvu budou muset schválit ještě pražští zastupitelé.
Nákladové nádraží Žižkov je jedním z nejvýznamnějších a největších pražských brownfieldů v širším centru s potenciálem transformace v obytnou čtvrť. Za účelem jeho proměny byla ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje (IPR) vytvořena urbanistická studie, která určuje kapacitu i strukturu budoucí čtvrtě. Jak IPR uvádí na webu, studie byla radou schválena v září 2022.
V říjnu 2023 byla k území podepsána historicky první trojstranná smlouva o spolupráci. Na kontribuční smlouvě se podílí hlavní město, městská část Praha 3 a společnost FINEP CZ. Developer v ní slíbil zajistit potřebnou veřejnou vybavenost v hodnotě přesahující 167 milionů korun a asi 1.200 bytů. Informuje o tom tisková zpráva z loňského října.
Radní schválili kupní smlouvu
Na podzim loňského roku už rada schválila také záměr přímého odkupu historické budovy nádraží od Českých drah. V pondělí 9. prosince 2024 byla radou schválena kupní smlouva. Na tiskové konferenci po jednání rady o tom informovali Petr Hlaváček (STAN), náměstek pro oblast územního a strategického rozvoje, Zdeněk Kovářík (ODS), radní pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání, a Adam Zábranský (Piráti), radní pro oblast majetku, transparentnosti a legislativy. O odkupu však bude rozhodovat ještě zastupitelstvo na svém zasedání ve čtvrtek 12. prosince.
„Nákladové nádraží, které vznikalo ve 30. letech, bylo úplně na okraji města. Většina budov, které ho obklopují, vznikala ve 30. letech, nebo ještě později a postupně zarostlo do města, a to je také důvod, proč má tu významnou funkci, kterou zdůrazňujeme,“ odstartoval konferenci Petr Hlaváček, podle kterého město nepořizuje pouze historickou budovu, ale i okolní pozemky, které jsou důležité pro celkový rozvoj území.
Budoucí využití je teprve předmětem jednání
Na místě mají vzniknout školské stavby, nové byty nebo poliklinika. Významná je i samotná budova, která je podle Hlaváčka funkcionalistickou nemovitou památkou a svou velikostí konkuruje továrně Fiatu v Turíně, která je známá tím, že tam automobily jezdily po střeše. Má prý navíc futuristické rysy. „O čem budeme jednat dál, je její smysluplné využití,“ pokračoval Hlaváček.
V současné době dle jeho slov probíhají koordinované změny územního plánu a vzájemné plánovací smlouvy. Novinářům také ukázal vizualizace toho, jak by území mohlo v budoucnu vypadat. Včetně velkého a dlouhého parku.
Psali jsme
Pankrác se chystá na roční uzavírku stanice metra C. Prvním krokem bude otevření nové tramvajové trati, která bude od 14. prosince vozit cestující…
Na studii město mít určitě nebude, podotkl Kovářík
„Jednoznačně jsme říkali, že nebudeme promítat studii, podle které to určitě nebude, a přesto ji tady promítáme. Protože na tu studii samozřejmě nikdy město peníze mít nebude,“ uzemnil ale pomyslné vzdušné zámky radní Kovářík, podle kterého město nepočítá s tím, že by se mu vrátily finance za nákup pozemků, ale bude se snažit co nejvíce ušetřit na dalším provozu. „Budeme hledat takové užití, které bude mít kladné skóre,“ upřesnil Kovářík.
Nádraží by tedy podle něj mělo sloužit pro věci ziskové tak, aby fungovalo jako zdroj prostředků na budování dalších věcí, které souvisí s rozvojem nákladového nádraží na Žižkově a celého přilehlého území. Jako prvotní úspěch zhodnotil fakt, že majetek bude mít město pod kontrolou a bude moci začít řešit kdy a co bude z hlediska budoucího využití fungovat. Spousta práce prý ale zbývá.
Vyjednávání přineslo ovoce
S tím souhlasil i třetí řečník, Adam Zábranský. Spousta práce prý sice ještě zbývá, ale spousta je jí už hotova. „Na budovu, stejně jako na pozemky pod ní, mělo vyjednané historicky předkupní právo od Českých drah společnost Sekyra Group, která se i v minulém volebním období ještě snažila se s městem domluvit na tom, abychom založili společný podnik, získali budovu do společného podniku a pak ji dále rozvíjeli společně. V tomto volebním období se nám podařilo společnost Sekyra Group přesvědčit, že to není ta nejlepší cesta a že bude lepší, když se vzdají svého předkupního práva tak, aby České dráhy mohly tu budovu prodat přímo Praze. Což je právě něco, co jsme dnes schválili na radě a ve čtvrtek to budeme projednávat na zastupitelstvu,“ přiblížil Zábranský historii vyjednávání.
Radní se podle jeho slov dohodli, že by město mohlo historickou budovu s obrovským významem a přilehlými pozemky od Českých drah nabít za necelých 1,5 miliardy korun. Následně by mohla začít jednání o budoucím využití památkově chráněné budovy. Památkáři jsou však podle Zábranského vstřícní k nástavbě, kterou by město chtělo zrealizovat.
„Kromě budovy jsme koupili i pozemky, které jsou potřebné pro výstavbu tramvajové trati. Ta nedávno získala stavební povolení. Takže bude možné v dohledné době zahájit její stavbu, pokud na to budou peníze,“ uzavřel ještě k lokalitě Zábranský.
Drážní těleso se přemění na tramvajové koleje
Nová trať se ke stávající síti napojí v místě křižovatky Jana Želivského – Olšanská. Dále povede severně od nákladového nádraží na východ k podjezdu pod ulicí K Červenému dvoru. Odtamtud se znovu napojí na koridor stávající železniční trati. Dle tiskové zprávy z letošního června si lokalita žádá obsluhu novou tramvajovou tratí a zároveň to bude v Česku poprvé, co bude na stavbu tramvajových kolejí využito drážní těleso po železnici. Radní tehdy začátek stavby odhadovali na rok 2026.
Nová městská čtvrť má dále nabídnout sérii vzájemně propojených parků a veřejných prostranství, zelené promenády pro pěší a cyklisty nebo dopravní spojení Malešické ulice s ulicí Českobrodskou. Převážně obytná zástavba svou výškou i objemem plynule naváže na stávající zástavbu. Při budově historického nádraží jsou navrženy tradiční bloky, dále bude struktura volnější.