foto: Archiv PrahaIN.cz/Vyúčtování energií dokáže často překvapit
Energetický regulační úřad (ERÚ) v loňském roce zaznamenal rekordní počet podání. Ve více než 22 tisících případech se spotřebitelé dotazovali na rostoucí ceny energii, nechyběly ovšem ani prosté otázky. Jako například s kým má spotřebitel uzavřenou smlouvu. Rostou i stížnosti na dodavatele, s nimiž ERÚ v loňském roce zahájila 361 sankčních řízení.
Podle informací z tiskové zprávy ERÚ řešil úřad v loňském roce 22.198 podnětů od spotřebitelů. Na rozdíl od roku 2021, kdy většina dotazů mířila na situaci ohledně pádu největších dodavatelů energií v čele s Bohemia Energy, směřovaly loni podněty spotřebitelů na záležitosti spojené s probíhající energetickou krizí.
„V celé třetině případů nás lidé loni oslovili kvůli zálohám či vyúčtování, respektive kvůli rostoucím cenám energií, které se do plateb promítají. Těchto podání přibylo zejména ve druhém pololetí roku, kdy už se jednalo takřka o polovinu z celkového počtu dotazů,“ komentuje loňskou situaci na ERÚ předseda rady Stanislav Trávníček.
Psali jsme
Program Nová zelená úsporám Light se zaměřuje na seniory a nízkopříjmové domácnosti. Má pomoci se stavebními úpravami, které sníží energetickou…
Úřad jako prostředník sporu
Ve velkém vzrostly spotřebitelské dotazy na to, s jakým dodavatelem mají vůbec uzavřený kontrakt. Takových otázek byla podle informací z ERÚ celé pětina. 10 procent ze všech podání se také týkalo změny dodavatelů.
Vzrostlo i procento situací, kde se stal úřad prostředníkem ve sporu mezi spotřebitelem a zajišťovatelem energii. „Rekordně přibylo i případů, kdy úřad řešil neshody spotřebitelů s dodavateli formálně, prostřednictvím mimosoudního řešení sporů. Zatímco v roce 2021 jsme obdrželi 138 návrhů na zahájení tzv. sporného řízení, loni už to bylo 440. Pro srovnání, ještě v roce 2019 u nás spotřebitelé zahajovali 72 sporů,“ popisuje až šestinásobný nárůst členka rady ERÚ Markéta Zemanová.
Rada ERÚ varuje před nekalými praktikami
V loňském roce vzrostl i počet podnětů ke kontrole. Ten se vyšplhal na 2.029 a podle ERÚ je až desetinásobně větší než v roce 2021. „Dokazuje to, že mezi dodavatele se vrátily nekalé praktiky. Někteří z nich porušují smlouvy, nedodržují fixace cen, neoznamují nebo špatně informují o růstu ceny, v rozporu se zákonem se následně domáhají její úhrady, a spotřebitelům dokonce vyhrožují odpojením od energií,“ varuje před nečestnými praktikami člen rady ERÚ Ladislav Havel.
V loňském roce zahájil ERÚ celkem 361 sankčních řízeních, které rozhodne o pokutách týkajících se dodavatelů. Ty jsou v několika případech i desetimilionové. Jestli budou potrestáni a jakými částkami rozhodne soud v letošním roce.