foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Adventní kalendář od Kinder
Do Štědrého dne zbývají necelé tři měsíce. I děti si na první okénko v adventním kalendáři budou muset ještě počkat, přesto se už do obchodních center pomalu a nenápadně vkrádají Vánoce.
Dekorací a ozdob na stromky jsme si všimli zhruba před týdnem v obchodech typu Action, Tedi, Pepco či Kik. Tam nás to ale ani moc nepřekvapilo, v těchto typech obchodů si troufáme říct, že bychom vánoční ozdoby sehnali i v létě.
O něco překvapenější jsme ale byli v supermarketech a hypermarketech Albert. Po celém obchodě jsou nenápadně rozmístěné vánoční čokolády a adventní kalendáře, většinou od značky Kinder.
Nejsou na jednom místě, každý druh je někde jinde. Nebyli jsme jediní, koho to překvapilo. Při fotografování jednotlivých výrobků nás oslovilo několik dalších zákazníků. Někteří se divili, že ještě není ani říjen a už „zlobí s Vánoci“, další si adventní kalendáře také fotili a posílali je známým.
Vánoční sladkosti seženete už v září. Autor: PrahaIN.cz
„To snad není možné, to si musím taky vyfotit,“ překvapil nás mladý muž jménem Ivan, který si stoupl vedle nás a pořídil si snímek kalendáře se Santa Clausem. „Já mám ještě léto a oni už Vánoce,“ usmál se.
Kalendář za 649 korun
Děti se radovaly, rodičům však při pohledu na ceny zamrzl úsměv.
U všech výrobků měl Albert označení, že jde o „super cenu“. Malý Kinder adventní kalendář stál 279 korun, o něco menší byl o třicet korun levnější, maxi Kinder vajíčko bylo k mání za 129 korun, ještě větší Kinder vejce stálo 339 korun a 110 gramů vážící čokoládová figurka byla za 79 korun.
Suverénně nejdražším byl ale čokoládový kalendář za 649 korun.
Obsluhy jsme se ptali, zda lidé vánoční zboží kupují. „Ještě moc ne, je brzy a nemáme ani moc velký výběr. Ale nejste první, kdo se na to ptá,“ sdělila. Nejvíce prý lidí nakupují až před Mikulášem. „Myslím, že většina nakupuje na poslední chvíli. Navíc pak bývají i slevy, takže zboží lze koupit za lepší ceny,“ dodala.
Maxi vánoční vejce za 339 korun. Autor: PrahaIN.cz
Po vánočním sortimentu jsme se koukali i v jiných řetězcích, nikde jsme ho neviděli.
Budou žně
Prodavačky, kterých jsme se v řetězcích také ptali, se shodly, že vánoční věci se začínají objevovat zhruba v polovině října, od poloviny listopadu už jsou Vánoce hlavním tématem a řetězcům začínají doslova žně, které se zastaví až na Štědrý den, pokud je řetěz otevřený.
„My měli vloni zavřeno, takže u nás se končilo 23. prosince. Blázinec ale vypukl znovu 27. prosince. Byly slevy, ale lidi byli tři dny bez obchodů. To je vždycky nejvíc znát,“ vysvětlila prodavačka z Penny.
Ani tam na Vánoce ještě nenarazíme.
„V našem řetězci adventní kalendáře a další cukrovinky s vánoční tématikou ještě nenabízíme. S postupným zařazováním do nabídky počítáme přibližně od poloviny října. Největší zájem o adventní kalendáře bývá na přelomu listopadu a prosince,“ zmínil pro PrahaIN.cz za Penny Tomáš Kubík