foto: Jan Průša/Rekonstrukce slavného hotelu Intercontinental, ilustrační foto
Vedení hlavního města plánuje v příštím roce zahájit několik významných stavebních projektů. Mezi ně patří například stavba metra D, nový most mezi Prahou 4 a Prahou 5 nebo také dostavba Průmyslového paláce.
Během letošního léta získal dopravní podnik na stavbu metra D nepravomocné stavební povolení. Pražský rozpočet má na tento projekt vyčleněn téměř 4,3 miliardy korun. Nejprve má vzniknout trasa Pankrác – Nové Dvory, následně pak do stanice Depa Písnice a výhledově by měl úsek z Pankráce navázat na náměstí Míru. Takzvaně klacky pod nohy ale pražským radním házejí některé místní spolky, které se stavbou metra nesouhlasí. Stěžují si například na pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova nebo na kácení vzrostlé zeleně. Stavba má být zahájena na jaře, podmínkou je však domluva s místními sdruženími.
V druhé polovině roku 2022 má začít rovněž stavba mostu, jenž propojí Prahu 4 a Prahu 5. Téměř miliardový projekt má být dokončen zhruba za dva až tři roky. Most má sloužit zejména tramvajím, autobusům, ale také cyklistům a pěším. Otázkou však zůstává, jak se vlastně bude jmenovat. Magistrát nyní most označuje jako Dvorecký. Praha 5 navrhuje název Havlův nebo Zlíchovský. Definitivní rozhodnutí zatím stále nepadlo.
Lávka pomůže
Dalším plánovaným projektem je vybudování lávky z Holešovic do Karlína. Přemostění má ulehčit cyklistům a pěším cestu na ostrov Štvanice a zároveň bude představovat propojení mezi městskými částmi. Stavba, jež si vyžádá 298 milionů korun bez DPH, začala v prosinci a hotová má být do konce roku 2022. Její realizaci pro Prahu zajišťuje společnost Skanska.
V lednu začnou taktéž práce na dostavbě a rekonstrukci Průmyslového paláce na Výstavišti. Hotovo má být do tří let. Praha již podepsala smlouvu s konsorciem firem Metrostav-DIZ, Avers a Syner, které budou mít práce na starosti. Celková cena je odhadována na 2,64 miliardy korun.
Na jaře příštího roku má pokračovat také rekonstrukce Barrandovského mostu. První fázi již Technická správa komunikací zahájila během loňského září. Opravy mají skončit v roce 2026, termín však zahrnuje roční rezervu, kdy budou práce přerušeny kvůli stavbě mostu mezi Prahou 4 a Prahou 5. Celková cena rekonstrukce je odhadována na 547 milionů korun.
Barrandovský most bude plně zrekonstruován nejdříve v roce 2026. Foto Oskar Exner, MHMP
V roce 2022 má v Praze vzniknout dalších 6 P+R parkovišť. Jedná se o dům u stanice metra Depo Hostivař pro 649 aut, na Opatově s kapacitou 498 míst, podzemní a nadzemní objekt na Zličíně s 450 a 688 parkovacími místy a dům v Tobrucké ulici v Praze 6 pro 380 vozidel. Posledním místem je pak součást projektu dopravního terminálu u Smíchovského nádraží. Tam by se mělo vejít tisíc aut.
Tramvaje zase o kus dál
Vznikne také nová tramvajová trať mezi Modřany a Libuší, a to v celkové délce 1,7 kilometru. Zahrnovat bude 4 zastávky. Stavět se začne na jaře. Po nové trati se pak Pražané svezou asi za rok. Projekt si vyžádá 306 milionů korun.
Během letošního září získal dopraví podnik povolení na prodloužení trati ze současné konečné Divoká Šárka až na sídliště Dědina. Nová trať bude měřit 2,3 kilometru a zahrnovat bude 5 zastávek. Podle plánu by se mělo začít stavět v březnu. První cestující by pak mohli vyjet na konci roku 2023.
V neposlední řadě se své nové podoby dočká i Malostranské náměstí. Vítězná společnost Gardenline provede úpravy za 84,4 milionů korun bez DPH. Po nich má z horní části náměstí zmizet parkoviště, chodníky se mají rozšířit a jízdní pruhy pro auta naopak zúžit.
Psali jsme
Dejvický vysokoškolský kampus čeká rozsáhlá revitalizace, a to dle koncepce dílny ateliéru MCA. Součástí kampusu je i Národní technická knihovna…