Sedmička zhodnotila práci sociálních pedagogů

22. 01. 202511:02
Sedmička zhodnotila práci sociálních pedagogů
foto: Georgi Bidenko pro PrahaIN.cz/Praha 7, ilustrační foto

Už od roku 2022 pilotuje Praha 7 ve svých základních i mateřských školách pozici sociálních pedagogů. Ve snaze podpořit ukotvení těchto pracovníků ve školském zákoně a zajištění jejich stabilního financování nyní připravila speciální analytickou zprávu, ve které podrobně hodnotí dosavadní praxi.

První sociální pedagožka působí v Praze 7 od ledna 2022 v základní škole Tusarova. Její přínos se prý potvrdil během velmi krátké doby. Postupně proto byla funkce rozšířena také do dalších škol na Sedmičce. V současné době působí na sedmičkových základních školách celkem osm sociálních pedagogů a další dva jsou společní pro mateřské školky. Vyplývá to z tiskové zprávy.

„Každoročně děláme vše pro to, abychom zajistili potřebné financování a garantovali stabilitu pracovníkům, kteří na těchto pozicích působí. Kvůli chybějící legislativě je to velmi obtížné. Sociální pedagogové zajišťují komplexní podporu dětí a řeší širokou škálu sociálních, vztahových, psychických a dalších potíží, pomáhají předcházet rizikovému chování, jako jsou různé formy šikany a diskriminace, včetně prevence sebevražd u mládeže. Jejich jedinečnost spočívá i v tom, že mohou pracovat s dítětem v jeho domácím prostředí. Jsou podporou také pro rodinu dítěte a v případě potřeby ji propojují s další odbornou pomocí. Sociální pedagog je průvodcem, mediátorem i prostředníkem mezi žákem, školou, rodinou, úřady a odbornou sítí další podpory. Jeho role je tak zcela nezastupitelná,“ uvedla ve zprávě místostarostka Prahy 7 Hana Šišková (Praha sobě), která má na starosti školství a vzdělávání.

Sociální pedagog pomáhá žákům i učitelům

Desítka sociálních pedagogů na Sedmičce působí na čtrnácti pracovištích a dohromady pečuje o více než 4.700 žáků ve věku od 3 do 15 let. Postupně sociální pedagogové přebírají kompletní agendu systematické podpory žáků a rodin, na což dosud škola neměla kapacity ani nástroje. Sociální pedagogové tak nepomáhají jen dětem, ale i ředitelům a učitelům.

„Sociální pedagogové si zaslouží plnohodnotné uznání a pevné ukotvení v české legislativě. Pomůže to školám, jejich zřizovatelům, a především dětem a jejich rodinám. Za Prahu 7 jsme v této věci velmi aktivní. Snažíme se využít získané praxe a přesvědčit poslance o prospěšnosti této pozice. Naše místostarostka Hana Šišková je součástí odborné pracovní skupiny, která pracuje na pozměňovacím návrhu ke školskému zákonu, setkáváme se s odborníky, hovoříme s řediteli, učiteli i rodiči. Nyní jsme připravili obsáhlou analýzu, která je v ČR zcela výjimečná. Sociální pedagogové ve školách velmi pomáhají. Je proto nezbytné, aby stát nyní pomohl jim,“ uvedl ve zprávě starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě).

Pomoci má rozsáhlá analýza

Cílem obsáhlé analytické zprávy je objasnit míru zapojení, variabilitu zaměření i dosah působení sociálních pedagogů na sedmičkových základních školách, zhodnotit přínosy pozice sociálních pedagogů perspektivou vedení škol a pedagogického sboru, shrnout dosavadní zkušenosti ze strany externích podpůrných organizací, představit spektrum možností uplatnění sociálního pedagoga v prostředí běžných spádových škol a nabídnout argumenty k diskuzi o smysluplnosti pozice v rámci podpůrných funkcí školy.

Co se týče zkušeností přímo ze škol, ředitelé připouštějí, že zpočátku neměli zcela jasná očekávání a k pozici sociálního pedagoga přistupovali s nejistotou. Po několika letech praxe ale zmiňují uvolnění kapacit pracovníků, lepší informovanost a z pohledu manažerského řízení školy například i systémové a kvalifikované zajištění oblasti podpůrných funkcí školy.

„Já jsem to taky v podstatě úplně nevěděla, co všechno práce sociálního pedagoga obnáší. V čem nám přesně může pomáhat, v jakých oblastech. A začínáte tak pomaličku, pomaličku a najednou jsme zjistili, že se to začíná rozrůstat, protože ta důvěra se začne rozvíjet a navazovat spolupráce. Najednou vlastně zjistíte, že ten člověk opravdu kope za vás, že vám opravdu chce pomoct, že nechce nějakým způsobem škodit škole a nemá k tomu ani jako důvod. A je jasné, že může i sociální pedagog narazit na něco, co třeba ve škole nefunguje. Nikdo nejsme dokonalí. A zase je to potom o tom, že pokud mě sociální pedagog třeba upozorní na to, že se dozvěděl při nějaké své činnosti, že někde něco nefunguje, nebo že by bylo potřeba někoho podpořit, něco malinko změnit, tak je to zase o té komunikaci,“ uvedla v dokumentu jedna z ředitelek.

Sedmička má skvělé zkušenosti

Z analýzy jasně vyplývá, že zkušenosti Prahy 7 se sociálními pedagogy jsou dobré. Pozice obstála z hlediska udržitelnosti agendy i efektivity. Pozitivní zpětná vazba se ozývá nejen ze základních škol, ale i z mateřských školek. Sedmička plánuje sociální pedagogiku na svých školách rozvíjet i do budoucna, a to ve smyslu metodického ukotvení pozice v rámci Oddělení podpory sociální pedagogiky úřadu městské části.

Sedmička se zároveň již v loňském roce připojila k otevřenému dopisu Asociace sociálních pedagogů (ASOCP), která všechny poslance a poslankyně Poslanecké sněmovny České republiky žádá o podporu v procesu legislativního ukotvení pozice sociálního pedagoga mezi pedagogické pracovníky a do navazující legislativy. Dopis je zveřejněn na webu ASOCP, vznikl v návaznosti na návrh zákona, který má změnit zákon číslo 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), zákon číslo 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením a zákon číslo 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných