Senior Taxi na Jedenáctce dojezdilo, důvodem jsou nesrovnalosti ve fakturách

01. 05. 202413:10
Senior Taxi na Jedenáctce dojezdilo, důvodem jsou nesrovnalosti ve fakturách
foto: Pixabay.com license/Senior, ilustrační foto

Většina pražských městských částí nabízí svým seniorům nebo hendikepovaným občanům speciální taxíky, které je za symbolický příspěvek vozí k lékařům, na úřady nebo na poštu. Nejinak tomu bylo donedávna i na Praze 11. Senior Taxi tam fungovalo od roku 2021, letos ale jeho provozovatel odstoupil od smlouvy. Městská část mu totiž neproplatila faktury, ve kterých prý našla řadu nesrovnalostí.

Provozovatel služby Senior Taxi na Praze 11 od smlouvy odstoupil začátkem letošního dubna. Důvodem prý bylo dlouhodobé nehrazení závazků ze strany městské části, která mu dlužila finance za loňský prosinec, letošní leden, únor, březen i začátek dubna. Minimálně ve třech případech přitom byla úhrada po datu splatnosti. Informace naší redakci poskytl Pavel Sychra, advokát zastupující společnost ROSI LOGISTIC, která službu donedávna provozovala.

Vztahy mezi radnicí a společností se prý začaly zhoršovat už v průběhu loňského roku. Důvodem mohou být podle vyjádření společnosti změny na radnici. „Z postupu Městské části Praha 11 a komunikace, kterou vedla směrem k mému klientovi za mne vyplývá, že se snažila nalézt jakoukoliv záminku pro znesnadnění spolupráce,“ uvedl Sychra.

Vztahy nebyly ideální, faktury nesplňovaly sjednané podmínky

S tím, že vztahy nebyly ideální už před vypovězením smlouv, souhlasí i Jan Jaroš (za Praha 11 sobě), místostarosta pro sociální věci a zdravotnictví. Jak pro PrahaIN.cz uvedl, městská část zpochybnila poslední čtyři vystavené faktury z důvodu nedodržování některých sjednaných smluvních podmínek.

„Nejvážnějším důvodem pro pochybnosti byly jízdy, které se týkaly zesnulých lidí. Dále šlo například o nedodržování smlouvou určeného maximálního počtu jízd na osobu a podobně. První varování ovšem přišlo už v létě loňského roku, kdy jsme zjistili, že řidiči neoprávněně vybírají peníze od přepravovaných seniorů,“ sdělil naší redakci Jaroš.

Jedenáctka mohla nesrovnalosti rozporovat

Od podvodů se ale společnost razantně distancuje. V souladu se smlouvou prý každý měsíc před vystavením faktury zasílala přehled jízd, který ke každé jízdě obsahoval jméno klienta, telefonní číslo, datum a čas přepravy, trasu, počet ujetých kilometrů i cenu jízdy včetně DPH. Městská část tak podle ní mohla kterýkoli měsíc rozporovat jakékoliv nesrovnalosti.

„Kolují například informace o vožení zesnulých osob, ale kontrola zrovna této věci byla velmi jednoduchá a vědomě by to můj klient nedělal, ponechám stranou, že ucelený seznam zesnulých osob, a tedy vyřazených ze seznamu oprávněných radnice mému klientovi zaslala 17. 4. 2024, tedy 8 dnů poté, co můj klient odstoupil od smlouvy,“ dodal Pavel Sychra.

Spor panuje o výklad maximálního počtu jízd v případě párů

Jedenáctka měla dále podle jeho slov přístup do online systému, ve kterém mohla živě sledovat právě probíhající jízdy, lokalizaci jednotlivých vozidel i plánované jízdy. Mohla tak prý také sledovat, jestli řidič zvolil adekvátní trasu s ohledem na dopravní situaci, objížďky, nehody a podobně, což zpětně nelze relevantně určit.

Uznal ale, že v prosinci loňského roku překročilo několik málo klientů maximální počet jízd, které měli k dispozici. I v tomto případě ale poukazuje na problém. „Spor panuje o výklad toho, kolik jízd mohou dle smlouvy a nastavených pravidel využít seniorské páry. Každý senior měl právo si vzít s sebou doprovodnou osobu (např. syna/dceru, asistenta...) a můj klient ze smlouvy nesměl kontrolovat, kdo to je. Seniorské páry, když cestovaly, tak pochopitelně na dispečink nahlásily, že například František Okurka pojede z A do B. Do auta s Františkem Okurkou nasedla doprovodná osoba - manželka, která jela také. Manželka jako seniorka měla nárok na 48 jízd a František také. Tímto způsobem měli dohromady 96 jízd za rok. Využívali to ale občas tímto způsobem i senioři ze zařízení pro seniory. Za mne toto je v pořádku. Radnice však v této věci zastává ten názor, že se měly jízdy škrtnout oběma osobám. To by ale podle mě jednak ani nešlo (klient nesměl doprovodnou osobu kontrolovat) a nebylo by to vůči seniorským párům fér. Nicméně to nebylo nic, co by se nedalo dodatkem ke smlouvě upravit tak, aby to odpovídalo politické představě, jak to má být,“ přiblížil situaci Sychra.

Strany jsou připraveny jednat, soud nevylučují

Obě strany jsou prý připraveny jednat, ani jedna ale nevylučuje soudní spor. „Provozovateli jsme dali najevo připravenost jednat a uhradit všechny řádně doložené jízdy podle smluvních ustanovení. Nemohu ovšem vyloučit, že jednání může skončit i soudem,“ informoval místostarosta Jaroš.

Provozovatel prý dokonce nabídl, že bude jízdy i nadále několik měsíců nabízet, aby měla městská část možnost zajistit si jiného provozovatele. Jedenáctka to ale dle slov Sychry odmítla. Společnost však i nadále trvá na úhradě poskytnutých jízd. „Pokud by však jednání trvala nepřiměřeně dlouhou dobu, nebo by nevedla k úhradě dlužné částky za poskytnuté služby, bude nucen se můj klient bránit soudní cestou,“ sdělil Sychra.

„Můj klient věří, že je vše dostatečně transparentní na to, aby to vyloučilo možnost systémového pochybení. Lidská chyba se vyloučit nedá nikdy,“ uzavřel postoj provozovatele Pavel Sychra.

Senioři budou ještě několik měsíců bez dopravy

Spor zatím ale nejvíce odnášejí místní senioři. K lékaři nebo na úřad je totiž nikdo neodveze. Seniorských průkazek bylo na Jedenáctce vydáno přes 1.500 a měsíčně bylo na jejich základě uskutečněno asi 400 jízd. Každý měsíc přitom městskou část dle vyjádření místostarosty vyšel zhruba na 135 tisíc. Dlužná částka, která se stala důvodem k odstoupení od smlouvy, se tak pohybuje v částce zhruba půl milionu korun.

„Pracujeme na co nejrychlejším řešení situace. Je ovšem nezbytné vypsat nové výběrové řízení. Podle mého odhadu půjde o několik málo měsíců,“ uzavřel pro naši redakci k současné situaci ohledně dopravy pro seniory Jan Jaroš.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných