foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Výuka, ilustrační foto
Pět základních škol zřizovaných městskou částí Praha 3 využilo projekt Mapa školy, který pomocí anonymního dotazníku přináší konkrétní zpětnou vazbu na fungování školy. Ředitelům výsledky pomohou v dalším rozvoji i mapování situace ve třídách.
O tom, že městská část Praha 3 nabídla všem svým školám zapojit se do unikátního dotazníku Scio Mapa školy, informoval na Facebooku místostarosta Trojky Filip Málek (Praha sobě). Podle něj jde o skvělý nástroj na zjišťování zpětné vazby na fungování školy od žáků, učitelů a rodičů. Celý dotazník je sice zcela anonymní, ale přesto dokáže přinést přesné výsledky na úrovni konkrétních tříd nebo učitelů. Se získanými informacemi mohou navíc ředitelé škol dále pracovat.
Zapojit se rozhodlo pět základních škol zřizovaných Prahou 3. Konkrétně šlo o školy Lupáčova, Lobkovicovo náměstí, Jeseniova, Jiřího z Poděbrad a Pražačka. Zájem zúčastnit se pak měly i všechny zapojené strany, žáci, učitelé i rodiče. Výsledky už ředitelé škol znají a postupně je zveřejňují. Plánují už také další společné diskuse a navrhují první řešení identifikovaných problémů.
Alarmující výsledky se neobjevily
„Tři čtvrtiny dětí ohodnotily svou školu známkou 1 nebo 2, což v celorepublikovém průměru značí vysokou míru celkové spokojenosti. Na prvním stupni jsou tradičně nejoblíbenějšími předměty tělocvik a výtvarka, ale každé druhé dítě má mezi oblíbenými předměty i matematiku. Na druhém stupni zase žáci vyzdvihli jako zajímavou a přínosnou angličtinu, to dáváme do souvislosti i s podporou výuky angličtiny ze strany naší městské části. Co mě velmi těší, je, že se neukázaly žádné alarmující výsledky u šikany či velkých konfliktů, spíše jednotlivosti, které nyní ředitelé budou řešit,“ napsal k výsledkům Filip Málek.
V některých školách se dle jeho dalších slov ukázala plošná nespokojenost s jedním či dvěma konkrétními kantory. „Ředitelé mi potvrdili, že o tom vědí a díky mapování mají v ruce další argumenty pro řešení. Potvrdila se nám také menší spokojenost rodičů s některými školami, kde ale už proběhly změny, které se předpokládáme rychle projeví,“ pokračoval místostarosta.
Dotazník dále potvrdil problém se školními jídelnami, jejichž kvalitu dle slov Málka brzdí především finance. Kuchařky prý průměrně berou pouze 25 tisíc korun měsíčně. Problém je prý také v materiálním zázemí škol, kde také chybí peníze.
Psali jsme
Již posedmnácté podpoří Nadační fond Cesta ke vzdělání projekty pražských škol a žáků. Učiní tak pomocí grantového programu, který je zaměřen…
Za zpětnou vazbu jsou rády i školy
Zpětnou vazbu zevnitř školy považuje za klíčovou pro další zlepšování nejen radnice, ale i samotné školy. „Naším společným zájmem je kvalitní vzdělávání a bezpečné prostředí ve škole, je tedy pro nás velmi cenné poznat pohled Vás, rodičů i žáků. Vaše názory, připomínky a náměty využijeme k tomu, abychom se v naší práci dále zlepšovali,“ poděkovala na webu za vyplnění dotazníku ZŠ Lobkovicovo náměstí.
Výsledky průzkumu už na webu zveřejnila například ZŠ Jeseniova. Z dokumentu vyplývá, že žáci druhého stupně jsou obecně nejméně spokojeni se záchody a umývárnami. Naopak jako vysoce kvalitní bez nutnosti zlepšení označili sportovní vybavení či nabídku kroužků. Za nejoblíbenější předměty pak děti z 1. stupně označily tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu a cizí jazyk. Na druhém stupni pak tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu a informatiku. A spokojeni jsou i rodiče. Jak vyplývá z jejich odpovědí, školu ohodnotili průměrnou známkou 1,8 a školu by doporučili svým známým.
Jak k dotazníku na webu uvádí společnost Scio, na tvorbě ankety spolupracovali sociologové a otázky jsou tvořeny tak, aby pokryly všechny oblasti školy. Projekt financovala městská část Praha 3 v rámci Místního akčního plánu (MAP).