Slevové letáky supermarketů čeká apokalypsa

05. 09. 202413:11
Slevové letáky supermarketů čeká apokalypsa
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Ilustrační foto

TISKOVÁ KONFERENCE: Senioři odmítají skutečnost, že by mohli přijít o papírové reklamní letáky, které upozorňují na zvýhodněné ceny v různých obchodních řetězcích. Ministerstvo životního prostředí ale připravuje novelu odpadového zákona, ve kterém si na ně chce posvítit, jedná se o zdroj vzniku odpadů.

„Až 77 procent seniorů se v průzkumu veřejného mínění vyjádřilo, že chce zachovat i nadále papírové letáky, které lidem přímo do schránek přinášejí informace o tom, kde a kdy je možné nakoupit za výhodnější ceny,“ řekla na úvod tiskové konference předsedkyně Rady seniorů České republiky Lenka Desátová.

„Některé dopisy jsem ukázala i panu ministrovi,“ pokračovala dál předsedkyně rady seniorů: „Průzkum prokázal, že jen 30 procent seniorů nad 75 let má přístup k internetu a v nižších věkových kategoriích je přístup k internetu padesát na padesát, a to i přesto, že pokračuje v naší společnosti digitalizace a do důchodu se dostávají ti lidé, kteří už mají s informačními technologiemi pracovní zkušenosti,“ dodala Desátová.  

Důvody, proč starší lidé odmítají elektronické slevové letáky, je i jinde. Jde například zhoršený zdravotní stav: „Lidé v tomto věku mají horší zrak, na informace nevidí, špatná citlivost prstů, problémy s klouby, to jsou všechno důvody, proč jsou elektronické letáky tak velkým strašákem,“ pokračovala dál Lenka Desátová.

Jsou to ale i ryze praktické důvody, proč senioři chtějí dál „šustit papírem“. „Když budou senioři porovnávat ceny jednotlivých potravinářských výrobků, otevřou si na stole několik letáků, učit je v počítači otevřít víc oken, aby tak mohli konat, je velmi složité,“ představila praktickou stránku věci Desátová.

„Základním cílem a úkolem ministerstva životního prostředí je snížit nebo zamezit vzniku odpadu, tomu musíme přizpůsobit všechno,“ vzal si slovo ministr Petr Hladík (KDU-ČSL). „Nechceme a ani nemůžeme z podstaty věci zakazovat papírové reklamní letáky, to není v naší kompetenci. Jediné, co můžeme udělat, zapřemýšlet, jak vylepšit a zefektivnit jejich fungování,“ dodal ministr.

Proti papírovým reklamním letákům stojí i skutečnost, že čtvrtina populace ji podle průzkumu považuje za zcela obtěžující záležitost a dalších 20 procent letáky nezajímají. Na druhou stranu lze chápat ohlasy měst a obcí, které za letáky, které skončí v modrých popelnicích na papír, platí. Reklamní letáky jsou totiž jedinou věcí, kde recyklační poplatek neplatí jejich zadavatel.

A to by se mělo změnit v navrhované novele odpadního zákona. Podle této novely by zadavatelé výroby těchto letáků (obchodní řetězce) nově platily poplatek za recyklaci. „Předpokládáme, že půjde o částku 10 haléřů za každý leták, který bude vyprodukován,“ řekl David Surý, náměstek ministra se zaměřením na ochranu životního prostředí. Dalším kontroverzním bodem této novely je také zálohování nápojových plechovek a plastových lahví.

Je jasné, že senioři chtějí své papírové letáky ubránit, ministerstvo jim je vzít nechce a ani nemůže, města a obce však odmítají tolik odpadu, který vznikl zcela zbytečně, a nechtějí za něj platit. Najít rovnovážnou polohu, která uspokojí všechny strany, půjde jen složitě. „Jedním ze způsobů, jak snížit počet výtisků letáků je cílená distribuce. To znamená, že se letáky budou vkládat jen do speciálně označených schránek, kde má příjemce o ně opravdu zájem, tím by bylo možné snížit jejich výrobu a chránit více životní prostředí,“ navrhl ministr Hladík, ale při požádání o podrobnější představu tohoto mechanismu působil dost nepřesvědčivě.

Tisková konference k zavedení recyklačního poplatku na reklamní letáky. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz

Rozhodující slovo nakonec budou mít přeci jen zadavatele výroby a reklamy, tedy obchodní řetězce. Je na nich, jak se rozhodnou, zda budou každý týden utrácet statisícové recyklační poplatky. Každopádně tyto případné náklady opět promítnou do ceny nabízeného zboží.

Celá diskuze nad uvalením recyklačních poplatků na reklamní letáky však vyvolala další otázku, která je ožehavá zvláště před blížícími se volbami. Budou se na letáky politických stran a sdružení, které pomalu začínají plnit poštovní schránky před volbami, také vztahovat nároky na recyklační poplatek? Stejně jako v případě obchodních řetězců i tady jde o komerční obsah. Na tuto otázku, zda s tím ministerstvo v připravované novele počítá, ministr Hladík jen pokrčil rameny.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných