Stavba Štvanické lávky finišuje. Hotovo bude před létem

16. 04. 202320:21
Stavba Štvanické lávky finišuje. Hotovo bude před létem
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Základní kámen Štvanické lávky

Štvanická lávka bude spojovat Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanice. Její stavba je ve finální fázi a první chodci a cyklisté by ji mohli využít ještě před létem. Zbývá už jen usadit poslední betonové segmenty u holešovického břehu provést dokončovací práce.

Tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty by se měl podle informací z tiskové zprávy magistrátu otevřít s počátkem léta. Jeho stavba začala v lednu loňského roku a odhady na cenu tehdy činily asi 298 milionů korun.

Původní termín dokončení byl stanoven na letošní jaro, tříměsíční opoždění loni na podzim stavební firma Skanska argumentovala složitějšími geologickými podmínkami v řece. Nyní už ale práce finišují.

Spojení bylo potřeba roky

„Splácíme dluh pražským mostům a pokračujeme v masivních investicích do jejich rozvoje. Usazením posledních betonových dílů mostu se Štvanická lávka nyní vizuálně propojí v ladný celek. Díky dokončení lávky, už v první polovině tohoto roku, dojde k propojení pražských Holešovic a Karlína. Spojení dvou břehů Vltavy obyvatelé těchto čtvrtí potřebovali roky. Dojde také k faktickému propojení pomyslné stezky s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům otevře nová brána do města,” uvedl I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Podle jeho slov také díky lávce vznikne bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna. Měl by na něm vzniknout nový park. Strategickým spojením bude i pro cyklisty, kteří se budou moci pohodlně pohybovat mezi cyklostezkami na obou březích Vltavy.

Zbývá posledních osm dílů

„Teď usazujeme posledních osm předvyrobených dílů mostu. Přestože pracujeme s velkými jeřáby na pontonech ve Vltavě, dodržujeme milimetrovou přesnost a definitivní polohu kontrolujeme laserem. Pak budeme celou konstrukci spínat ocelovými lany a dokončovat povrchy, osvětlení a terénní úpravy na Štvanici,“ informoval projektový manažer Skanska Michal Kunc.

Na stavbě se podílí mnoho specialistů, kteří mají zkušenosti se stavbami mostů ve Švédsku nebo Norsku. Využívají ke své práci pozemní techniky, ale i několik remorkérů a pontonových soulodí.

Náhradou byl přívoz

Propojení mezi oběma městskými částmi zajišťoval od roku 2015 říční přívoz HolKa. Stejný název, který vznikl spojením prvních písmen z názvů Holešovice a Karlín, měl původně nést i nový most. Nakonec však vedení města rozhodlo o názvu Štvanická lávka.

Architektonický návrh konstrukce pochází z pera Petra Teje a Marka Blanka. „Lávka je navržena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor. Díky aplikaci tohoto materiálu máme možnost zrealizovat unikátní architektonické a inženýrské dílo,“ vysvětlil Petr Tej při oficiálním zahájení stavby loni v lednu.

Most bude široký čtyři metry, u ramene na ostrov Štvanice tři metry. Osvětlen bude LED pásy skrytými v madle zábradlí, což zamezí vzniku zbytečného světelného smogu. Poslední pole u Holešovic bude navíc uzpůsobeno i proti tisícileté vodě, díky možnosti zvednutí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných