foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní fotografie v článku)/Základní kámen Štvanické lávky
Za přítomnosti představitelů hlavního města Prahy, městských částí Praha 7 a Praha 8 i zástupců zhotovitele dnes oficiálně začalo budování nové lávky přes Vltavu, která propojí dynamicky se rozvíjející městské čtvrti Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice, vyplývá to z tiskové zprávy MHMP.
Pět metrů široká konstrukce z unikátního ultra-vysokopevnostního betonu má vzniknout do jara 2023. Pěším a cyklistům se tak výrazně usnadní přesun mezi oběma břehy řeky a zlepší se i přístup do zeleně na Štvanici.
Nová bezbariérová spojnice, která zkrátí cestu přes řeku mimo jiné obyvatelům Karlína a Žižkova na jedné straně i lidem z Holešovic na straně druhé, odstartovala oficiálně v úterý 11. ledna 2022.
Podle tiskové zpráby by Štvanická lávka, někdy také nazývaná HolKa, by měla stát za 14 měsíců a stavbu pro hlavní město provede společnost Skanska, která zvítězila ve výběrovém řízení. Rozpočet je stanoven na 298 milionů korun bez DPH.
Lávka je navržena jako segmentový trámový most s parapetními nosníky. Délka mostu je 299,4 metru, délka boční rampy na Štvanici je 84 metrů. Stavba sestává z osmi polí, maximální rozpětí pole je 55,4 metru.
Založena bude hlubinně na velkoprůměrových vrtaných pilotách. Počítá se také se zakládáním v řece Vltavě. Krajní pole na holešovickém břehu je pro případ povodní navrženo jako zdvižné.
Nosná konstrukce v hlavním směru bude mít šířku 5 metrů, aby kapacitně vyhověla zvýšenému provozu chodců a cyklistů. Boční rampa je pak navržena v redukované šířce 4 metry. Autorem návrhu lávky je architekt Petr Tej.
Dočasné propojení mezi oběma městskými částmi zajišťuje od roku 2015 říční přívoz HolKa.
„Lávka je navržena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor. Díky aplikaci tohoto materiálu máme možnost zrealizovat unikátní architektonické a inženýrské dílo,“ vysvětluje autor lávky, architekt Petr Tej.
„Nová lávka ve městě je fajn. Těším se, až se po lávce, která spojí Holešovice a Karlín, projdeme. Nadále pracujeme na revitalizaci ostrova Štvanice a také usilovně připravujeme vyhlášení soutěžního dialogu, ze kterého vzejde podoba nového Rohanského parku. Již letos by se na Rohanu mělo začít s hrubými terénními úpravami, které vzniku parku předcházejí. Mám radost, že tato dvě velká rekreační území pro všechny uživatele propojíme právě novou Štvanickou lávkou,“ prohlašuje náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu).
„Rok 2022 bude rokem nových pražských mostů. Dnes jsme zahájili stavbu Štvanické lávky. Během tří let se nám podařilo zadat projekt, získat veškerá povolení a vysoutěžit zhotovitele. To je v českém administrativním, právním i konkurenčním prostředí obrovský úspěch. Letos začneme stavět i Dvorecký most mezi Prahou 4 a 5. Čeká nás rok změny. Po našem nástupu jsme nepřebrali jediný velký rozestavěný projekt nebo aspoň připravený ke stavbě. Museli jsme okamžitě začít dávat současnou infrastrukturu do pořádku, aby silnice nebyly samá díra a mosty nepadaly. Mezitím jsme připravovali nové projekty, které promění město. A přesně takové dopravní stavby začínáme stavět. Od oprav se konečně dostáváme k novým stavbám,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Psali jsme
Když je redaktor připraven, podaří se mu ulovit zajímavou fotku. Toto pravidlo se potvrdilo i v naší redakci. Při popojíždění v koloně…
Psali jsme
Po krátké zimní přestávce pokračují stavební práce na Strakonické ulici. Směrem do centra bude rozšířena ze dvou na tři jízdní…