Stavební uzávěry na trase metra D byly zrušeny

03. 05. 202207:15
Stavební uzávěry na trase metra D byly zrušeny
foto: Martin Vávra, PrahaIN.cz/Stavba metra D; ilustrační foto

Stavební uzávěry chránily budoucí trasu metra D už od roku 2001. Zajišťovaly zejména podmínky pro povrchové stavby. Nyní už to ale není potřeba. Stavba byla zahájena a podrobné parametry jsou zaneseny ve stavebním povolení. Magistrát o tom informoval v tiskové zprávě.

Blokace rozsáhlých území už nejsou potřeba, protože město přesně ví, kde a co na zemí přesně vyroste. Zbytečné zabírání prostoru by navíc brzdilo další rozvoj města a omezovalo vlastnická práva majitelů sousedních pozemků.

„Většina stavebních uzávěr pro trasu metra D byla platná více než dvacet let. Tady je vidět, jak dlouho jsou dopravní stavby připravovány, což odráží i stav současné stavební legislativy. Teď se konečně začalo v podzemí kutat a my můžeme s čistým svědomím přestat blokovat rozvoj města na povrchu. Metro je silný městotvorný prvek a já se těším na nové čtvrti, které kolem jeho stanic vyrostou. Bez toho by tak obří investice ani nedávala smysl. Metro je neskutečně silným impulsem pro město krátkých vzdáleností, kde byste měli mít v docházkové vzdálenosti všechno, co potřebujete, a zároveň se pohodlně a rychle dopravit tam, kam ve městě potřebujete a nemusíte přitom šlápnout do pedálů,“ říká Petr Hlaváček (TOP 09), první náměstek pražského primátora pro územní rozvoj.

Metro D je stavbou dekády

Stavba metra D je stavbou dekády a jednou z nejdůležitějších investic v Praze i celé republice. Uzávěry dosud tuto stavbu chránily. Nyní už ale existuje stavební povolení, metro je ve výstavbě a zabírat pozemky už tak nemá smysl. Okolí budoucích stanic se díky tomu bude moci konečně naplno rozvíjet.

„Zatímco se projektanti a stavební firmy soustředily „na podzemí“, my jsme pracovali nad nimi. S majiteli pozemků jsme připravovali urbanistické a územní studie a změny územního plánu tak, aby nové čtvrti dávaly hlavu a patu, mluvily s okolní výstavbou, myslely na veřejnou vybavenost a rozhodně nezapomněly na náměstí a parky,“ doplňuje Petr Hlaváček.

Praha se chce vydat cestou Hamburku

Hlaváček se nové koncepty vznikajících čtvrtí chystá představit již brzy. Nejvýraznější by měla být proměna lokality Nové Dvory, kde město vlastní většinu pozemků. Plánuje zde mimo jiné vlastní bytovou zástavbu.

„Nové Dvory jsou jedna z mála příležitostí, kdy se mohla Praha zachovat po vzoru západních měst typu Hamburk, které díky držbě pozemků sebevědomě rozhodují o tom, jak bude development celých čtvrtí vypadat a pak teprve navazují spolupráci s developery a investory,“ dodává Petr Urbánek, ředitel Pražské developerské společnosti.

Uzávěry, které město uvolňuje se týkají lokalit Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Zálesí, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných