foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Restaurace IKEA
REPORTÁŽ: Šílenství v obchodech nekončí ani po Vánocích. Redakce se o tom přesvědčila v sobotu 4. ledna v obchodním domě IKEA na Černém Mostě. Na jídlo v tamní restauraci se čekalo více než 20 minut. Výdej navíc komplikovaly zmatky.
Do obchodu IKEA na Černém Mostě jsme vyrazili v sobotu 4. ledna krátce po poledni. Na venkovním parkovišti panoval poměrně klid. Zahlédli jsme několik volných parkovacích míst a měli jsme tedy kladná očekávání. Že budeme v obchodě sami, jsme samozřejmě nečekali, ale to, co jsme uviděli uvnitř, nás šokovalo.
Největší překvapení nabídl pohled do restaurace. Už na první dobrou bylo jasné, že je přeplněná a že si na jídlo počkáme. Z obou stran se tvořily dlouhé fronty, které zasahovaly až ke schodišti a dále do prostor prodejny. Takové množství zákazníků jsme tu neviděli ani před Vánoci.
Na situaci upozornilo hlášení
Rozhodli jsme se proto nejprve projít horní část obchodu a až potom se občerstvit. Také mezi jednotlivými ukázkovými pokoji se pohybovalo velké množství zákazníků, většina se však soustředila právě v prostorách jídelny. Několikrát jsme zaslechli angličtinu, výrazně však převažovali čeští nakupující. Včetně rodin s malými dětmi v kočárcích.
Při prohlížení sortimentu se prodejnou ozvalo hlášení pro zákazníky. Vedení obchodu v něm upozornilo na situaci v restauraci, jejíž kapacita byla dle hlášení naplněna. Následovala informace, že čekací doba na jídlo je zhruba 15 minut a že se IKEA za tuto komplikaci omlouvá.
Hlášení nás zastihlo zhruba v polovině obchodu. Nespěchali jsme proto a zbytek prošli volným krokem. Už jsme ale začínali mít hlad. Stejně jako pro značné množství zákazníků je totiž nákup nábytku i pro nás synonymem pro občerstvení ve formě tradičních švédských masových kuliček, případně jiných pokrmů z nabídky.
Lidí ještě přibylo
Když jsme prošli labyrintem sedacích souprav, stolů, vzorových bytů, kuchyní či dětských pokojů a vrátili se zpět k výchozímu bodu, kterým byla restaurace, nestačili jsme se divit. Lidí totiž ještě přibylo. Hodinky už ukazovaly zhruba 13 hodin.
Nedalo se nic dělat a zařadili jsme se na konec jedné z front. Všichni zákazníci však nebyli stejně čestní jako my. Všimli jsme si například páru, který do prostoru výdeje jídel vstoupil kolem pokladny a zamířil přímo pro tác. Pak už jsme je jen zaslechli, jak si objednávají ony ikonické kuličky.
Psali jsme
PrahaIN.cz krátce po začátku roku vyrazila do Jizerských hor, cestou jsme se zastavili V Hradci Králové v místním obchodním centru Kukleny.…
Čekání zabralo asi 20 minut
Řádné čekání ve frontě nám zabralo zhruba 20 minut. Pak jsme se konečně dostali k výdeji a objednali si pokrm. Ani tam však potíže neskončily. Přetížený personál, který servíroval o sto šest, měl totiž v objednávkách trochu zmatek. K jídlům vydával jiné přílohy anebo na některé úplně zapomínal. Došly také vlaječky, které běžně pro lepší přehlednost oddělují masové koule od těch bezmasých. Přesto si zaměstnanci zaslouží pochvalu, odbavit tak velké množství zájemců vypadalo velice náročně.
Komplikace jim ale přidělávali i někteří zákazníci, kteří si jídla doobjednávali postupně, čímž celou frontu ještě brzdili. Namísto, aby si vzali talíř a postupovali, stáli na místě a rozmýšleli se, zda si ještě něco dají. Všimla si toho i obsluha, která je na zdržování upozornila a poprosila, zda by mohli popojít.
Placení naopak probíhalo úplně v klidu. U pokladen se fronty netvořily. Štěstí jsme měli také na stůl. Těsně před námi se totiž jeden uvolnil.
Překvapení následovalo ještě u nápojů. Automat, u kterého je možné si načepovat vodu, limonády nebo třeba ledové čaje, si totiž dělal, co chtěl. Po zvolení jednoho nápoje tekl úplně jiný. Na druhý pokus už tekl sice ten správný, ale tak naředěný, že chutnal téměř jen jako voda. Úspěšní jsme nebyli ani u dalších nápojových automatů.
Do tašek padaly spíš drobnosti
Po obědě jsme vyrazili do spodní části obchodního domu. Tedy do té, kde se už opravdu nakupuje. Čekali jsme fronty a přeplněné košíky, ale opak byl pravdou. Uličkami se sice pohybovalo dost lidí, většina se však spokojila s nákupní taškou, do které padaly drobnosti typu příbory, nádoby na potraviny nebo žárovky. Samoobslužný sklad byl téměř prázdný. S objemným nábytkem a množstvím krabic jsme zahlédli jen asi dva zákazníky.
Čekat jsme nemuseli ani u pokladen. Na samoobslužných to krásně odsýpalo. Celý nákup jsme tak měli hotový rychleji, než nám trvalo vyčkat ve frontě na jídlo.
O víkendech přichází až trojnásobný počet zákazníků
Společnosti IKEA jsme se na situaci zeptali. Podle tiskového mluvčího Petra Šaška jsou obchodní domy nejvíce navštěvovány právě o víkendech, kdy přichází dvojnásobně až trojnásobně více zákazníků než ve všední dny.
„V sobotu 4. ledna jsme na Černém Mostě přivítali zhruba 13 tisíc návštěvníků, což je počet, který výrazně nevybočuje z víkendového průměru v zimním období. V restauraci jsme vydali kolem 3.500 porcí teplých jídel. Zpětnou vazbu na dlouhé čekání v restauraci jsme o minulém víkendu dostali řádově v jednotkách případů,“ informoval redakci Šašek.
Přiblížil také, že směny zaměstnanců restaurace jsou na víkendy posílené, ale maximální kapacita restaurace je daná. „Hlásíme proto v interním rozhlase, jaká je aktuálně přibližná doba čekání v restauraci, aby si mohli zákazníci naplánovat, kdy si na jídlo během návštěvy našeho obchodního domu zajdou,“ uzavřel mluvčí.