foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/ZŠ Horáčkova na Praze 4
Učitelé jsou vystavováni každodennímu stresu, který přináší mnoho faktorů v jejich profesi. Proto, aby mohli vykonávat svou práci dobře, musí být proti stresu odolní, nebo se s ním alespoň umět vyrovnat. České školství ale nenabízí žádný systém, který by učitelům po psychické stránce pomohl. Často to končí syndromem vyhoření a ukončením pracovního poměru.
Školy nejsou vybavené ani připravené na to, aby učitelům se stresovým vypětím pomohly. Učitelé jsou odkázáni na vlastní prostředky, jak se se stresem vyrovnat. „Někteří učitelé na sobě systematicky pracují, jiní, zejména starší ročníky, obor opouštějí. To se projevilo i v době pandemie, která přinesla velké změny ve formě výuky“, uvedl v tiskové zprávě zaslané médiím Petr Hlaďo z Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik. SYRI je národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, který vznikl 1. června 2022. Na jeho chodu se podílí okolo 150 vědců z Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Akademie věd.
„Covidová doba byla pro učitele zatěžkávací zkouškou. Velká pracovní zátěž, se kterou se učitelé museli v době covidu vypořádat, vedla k poklesu jejich pracovní schopnosti. A tím pádem mohla vést i k rozhodnutí předčasně opustit učitelskou profesi či odejít do důchodu,“ uvedl Hlaďo v tiskové zprávě.
Při přechodu na online výuku, která byla pro učitelé velkou změnou, museli prokázat technologickou zdatnost. Především u starších ročníků učitelů se můžeme domnívat, že to byl velký šok a především nezvyk. To je jistě vystavilo velkému stresu. Na českých základních školách působilo podle statistické ročenky školství za rok 2016/2017 celkem 61,5 tisíce učitelek (84 %), průměrný věk učitelů prvního stupně základních škol byl 47,5 roku, jak uvádí Český statistický úřad.
„Průzkumy u učitelů ukázaly, že distanční výukou učitelé trávili více času než běžným vyučováním. Narostl jim zejména objem přípravy a komunikace se žáky a rodiči. Stres vedl k psychickému a fyzickému vyčerpání zejména u starších učitelů. Po návratu žáků do lavic nesmíme zapomínat ani na strach starších učitelů z nákazy covidem. Někteří se proto rozhodli svoji práci opustit,“ uvádí SYRI v tiskové zprávě zaslané médiím.
Podle Hlaďa by měli učitelé získávat od vedení škol i vzdělání a podporu proti stresu. Měli by od zaměstnavatele dostávat dostatečné množství času na odpočinek a své vlastní zájmy a rodinu. „Kromě poskytování dostatečného volna a vytváření příležitostí ke vzdělávání a osobnostnímu rozvoji mohou školy svým učitelům poskytnout například služby kouče či supervizora. Obojí by mohlo být pracovní náplní školních psychologů,“ uvedl SYRI v tiskové zprávě. Existuje webový server vitalniucitel.cz, který poskytuje učitelům tipy a rady, jak si udržet psychickou pohodu a správně vykonávat svou práci.
Psali jsme
Blíží se začátek nového školního roku, který s sebou nese zvýšený provoz na komunikacích v okolí základních škol. Především v prvních školních…
Psali jsme
Prvního září přivítají učitelé základních škol tisíce dětí, které poprvé usednou do školních lavic. Rodiče by měli u svých prvňáčků „nasadit“…