foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Počernická ulice v Malešicích
Počernickou ulicí v Praze 10 by měly začít jezdit tramvaje, v jejím středu je pro ně již desítky let připraven široký pás. Trať by měla být dlouhá 2,2 kilometru a jezdily by po ní tramvaje v úseku Vinohradské hřbitovy – Sídliště Malešice, počítá se se šesti zastávkami. Stavební práce by měly začít v příštím roce a hotovo by mělo být v roce 2027.
Někteří místní s její výstavbou ale nesouhlasí, sepsali dokonce petici. Problémů vidí hned několik. Počernická je prý už nyní silně vytížená a další druh dopravy by situaci ještě zhoršil, obávají se také hluku, úbytku zeleně či parkovacích míst.
Hlavním problémem je podle místních zejména úsek mezi ulicemi Na Palouku a Hostýnská, kde je silnice nejužší, právě zde by měla vzniknout tramvajová zastávka s nástupními ostrůvky. Mimo jiné je zde i památkově chráněná zóna.
„A toto řešení už je za hranou možností komfortního bydlení v tomto úseku. Aby bylo možné do tohoto úzkého prostoru vše vměstnat, bude nutné jízdní pruhy redukovat ze čtyř na dva a umístit je přímo před prvorepublikové domky a vilky. Nejenže zmizí parkovací místa, ale nebude možné ani krátkodobé zastavení vozidla před nemovitostmi za účelem vystoupení či nastoupení osob, vyložení nákladu,“ sdělil nám jeden z obyvatel.
S místními nikdo nechce hovořit
Počernická je ve zmíněném úseku široká 25 až 27 metrů a v této šířce jsou 4 jízdní pruhy pro automobilovou a autobusovou dopravu s vyznačenou cyklostezkou, z toho dva pruhy slouží jako parkovací a ještě by se sem mělo vejít tramvajové těleso s nástupními ostrůvky širokými 3,15 metrů.
„Jsme majitelé pozemků s budoucí stavbou přiléhajících, dosud s námi nikdo nic oficiálně neprobral, nebylo žádné jednání, ze kterého by byl zhotoven zápis a kde by byly zahrnuty naše připomínky. Vlastně nám ani nikdo podrobně neukázal, co se v ulici chystá.
Pokud zůstanou cyklostezky ve stávající podobě, tedy jen vyznačené v jízdních pruzích, bude se jednat už vyloženě o hazard. A přitom se původně uvažovalo o cyklostezkách oddělených od vozovky.
A aby nebylo plánovaného zhuštění dopravy ještě pořád málo, přibyde další semafor na křižovatce ulic Vinohradská a Počernická. Tím se úplně zablokuje výjezd z Počernické a ta se zcela zaplní auty, zejména v ranní špičce. Komplikace to přinese i pro průjezdnost složek IZS, zejména sanitních vozů, které Počernickou jezdí do Vinohradské nemocnice, neboť tudy mají jednodušší a rychlejší průjezd než po ulici Černokostelecké. A to se jim změní, radikálně,“ sdělil nám autor petice Vladimír Běhálek.
Lepším řešením, které by bylo více ekologické a ušetřily by se finanční prostředky, je podle něj nahradit autobusy elektrobusy.
„Nemalé finanční prostředky, jež by tato stavba spotřebovala, by se daly zcela jistě využít účelněji v jiných, potřebnějších zlepšeních hromadné dopravy. Zde by tato nákladná stavba žádná zlepšení nepřinesla, dopravní obslužnost v této lokalitě je i v současnosti na velice dobré úrovni,“ dodává Běhálek.
Ubyde zelených ploch
Rovněž je potřeba prý brát v potaz i jistou nebezpečnost tramvají, jejichž brzdná dráha je delší než brzdná dráha autobusu, který navíc může na rozdíl do tramvaje provést i úhybný manévr.
„Žijí a chodí zde děti a také senioři a hůře pohybliví lidé, vozíčkáři,“ dodává.
Dalším, již zmíněným problémem, je úbytek zelených ploch. Na některých místech má totiž úplně zmizet zatravněná plocha mezi vozovkou a chodníkem pro pěší.
„Trať má vést jako odbočující kolejiště z Vinohradské ulice a končit smyčkou na druhém konci Počernické ulice, konkrétně u ulice Dřevčická. Toto řešení nemá žádný významný přínos. Zde by tato nákladná stavba žádná zlepšení nepřinesla, dopravní obslužnost v této lokalitě je i v současnosti na velice dobré úrovni,“ míní autor petice.
Žádné jasné stanovisko
Institut plánování a rozvoje hlavního města přinesl již v roce 2021 závěrečnou zprávu z ankety, kde měla veřejnost možnost vyjádřit svá stanoviska a preference. Anketu vyplnilo 681 respondentů, 523 z nich uvedlo, že bydlí v docházkové vzdálenosti od zmíněné lokality, z ankety vyšlo, že 51 procent lidí by tramvaje uvítalo a 44 procent lidí naopak. Zbytek neměl jasný postoj.
Nejčastěji uváděný argument proti zavedení tramvajové trati je současná autobusová obslužnost, která je podle respondentů dostatečná. Druhou obavou byl hluk, který by tramvaje do této ulice přinesly, a třetím nejčastěji opakovaným argumentem proti zavedení tramvajové trati v ulici Počernická byla obava ze zhoršení životního prostředí lokality a úbytku zeleně. Objevily se ale i obavy ohledně parkování, bezpečnosti, vibrací a otřesů, které by prý mohly poškodit přilehlé domy.
Ačkoliv se ohledně tramvajové tratě dlouho nic nedělo, nyní již bylo Dopravním podnikem hlavního města Prahy vypsáno výběrové řízení na zhotovitele stavby, lhůta pro podání nabídek je do 6. ledna příštího roku.
To nám potvrdila i městská část Prahy 10. „Dopravní podnik připravuje rekonstrukci ulice Počernická s novou tramvajovou tratí, jejíž významnou součástí jsou přeložky páteřních vodovodů, vedoucích středem ulice Počernická. Oba vodovody jsou v havarijním stavu se stářím již více než sto let. Samotné přeložky vodovodů zaberou 1,5 stavební sezóny. Momentálně se soutěží zhotovitel stavby. Předpoklad doby realizace jsou tři roky, tedy do konce roku 2027, což je i termín vycházející z dotačních podmínek OPD3,“ sdělil redakci Ján Bruno Tropp, tiskový mluvčí desáté městské části.