foto: archiv IPR Praha/Projekt Nová Krč promění prostor naporoti Thomayerově nemocnici.
OBRAZEM Okolí stanic metra na nové trase D čeká velká výstavba. Vznikat by zde měly rozsáhlé bytové i administrativní projekty, které významně změní tvář dosavadních čtvrtí. Plánovaná výstavba také navýší počet obyvatel. Pojďte se s námi podívat, jak se změní okolí krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice i na zcela nové čtvrti, které mají vzniknout na Nových Dvorech a Libuši.
První soupravy metra by měly vyjet po nové trase D už v roce 2029. Už nyní jsou na trase vidět rušná staveniště v místech plánovaných stanic Nádraží Krč, Nemocnice Krč, ale také na Nových Dvorech a libušském sídlišti. Právě tyto lokality se mají v souvislosti s výstavbou metra D do budoucna kompletně proměnit.
Takto by mělo vypadat okolí stanice Nádraží Krč.
„Metro je silný městotvorný prvek a já se těším na nové čtvrti, které kolem jeho stanic vyrostou. Bez toho by tak obří investice ani nedávala smysl. Metro je neskutečně silným impulsem pro město krátkých vzdáleností, kde byste měl mít v docházkové vzdálenosti všechno, co potřebujete a zároveň se pohodlně a rychle dopravíte tam, kam ve městě potřebujete a nemusíte přitom šlápnout do pedálů,“ říká primátorův náměstek Petr Hlaváček (STAN), který má na starost územní rozvoj města.
Vizualizace veřejného prostoru u stanice metra Nemocnice Krč.
Podle jeho slov se není třeba obávat bezbřehé výstavby bez jakýchkoliv mantinelů. „Zatímco se projektanti a stavebníci soustředili „na podzemí“, my jsme pracovali nad nimi. S majiteli pozemků jsme připravovali urbanistické a územní studie a změny územního plánu tak, aby nové čtvrti dávaly hlavu a patu, mluvily s okolní výstavbou, myslely na veřejnou vybavenost a rozhodně nezapomněly na školy, náměstí a parky. Zároveň máme příležitost ukázat, že hlavní město dokáže stavět podobně jako třeba Hamburk. Tam, kde vlastníme pozemky, což jsou zejména Nové Dvory, bude nový development kompletně pod naší taktovkou,“ přiblížil Hlaváček.
Okolo stanice metra D Nové Dvory má vyrůst zcela nová čtvrť.
O tom, že je za realizací nové trasy metra D až neskutečná práce hovoří i „dopravní“ náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě). „Před čtyřmi lety jsme byli v situaci, kdy nebylo žádné povolení ani vyřešené majetkoprávní vztahy s vlastníky pozemků. Díky tomu, že jsme začali spolupracovat s majiteli u každé budoucí stanice metra D, jsme nyní v situaci, že hlavní stavba první stanice už několik měsíců úspěšně běží,“ poznamenal s tím, že právě s vlastníky pozemků vznikaly i plány na navazující rozvoj okolí samotných stanic, který přinese i masivní bytovou výstavbu.
Plánovaná podoba okolí stanice metra Sídliště Libuš. Protažena sem bude i tramvajová trať.
„Metro D je v současnosti nejdůležitější infrastrukturní stavbou na území Prahy. Díky ní se lépe propojí jižní část města s jeho centrem. V této době se Praha potýká mimo jiné s krizí bydlení, a právě projekty v okolí budoucích stanic metra mají potenciál tento problém zmírnit,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
Architektonický model okolí stanice metra v Písnici.
Právě IPR měl na starosti územní studie lokalit Nové Dvory a Libuš, kterou zpracovali UNIT architekti. „Od Krče až po Písnici tak vznikne více než 6 000 bytů, z nichž část zůstane městu a bude sloužit dostupnému bydlení. Samozřejmostí jsou nové parky, náměstí, obchody, ale i poliklinika, škola či školka,“ dodal Boháč. A my vám přínášíme i stručný přehled rozvoje okolí stanic metra na trase D v číslech ale také obrazem.
Nádraží Krč
· Rozloha: 6 hektarů
· Podlahová plocha, která bude postavena: 62 500 m2
· Počet administrativních budov: 3
· Veřejná vybavenost: hotel, obchody, restaurace, kanceláře, kavárna
· Investor: Reflecta Development
· Kdy se začne stavět: 2025
· Kdy bude dokončeno: 2030
|
Stanice metra Nádraží Krč je umístěna v parku s rybníkem a v jejím okolí vzniknou tři nové administrativní budovy a hotel.

Zároveň vznikne nové vlakové nádraží Krč a přestup na expresní linku 125 na Jižní spojce. Součástí proměny lokality bude i nové záchytné parkoviště P+R.
Nemocnice Krč
· Rozloha: 16 hektarů
· Podlahová plocha, která bude postavena: cca 163 800 m2
· Počet nových obyvatel: 2 500
· Počet bytů: 1 400
· Veřejná vybavenost: poliklinika, obchody
· Investor: Reflecta Development, Central Group
· Kdy se začne stavět: 2025
· Kdy bude dokončeno: 2032
|
V lokalitě u Thomayerovy nemocnice vznikne nová městská čtvrť se 1 400 byty, novou poliklinikou a víceúčelovou budovou, ve které bude umístěn také vestibul metra.

V přízemí pak vznikne velké náměstí, v jehož okolí bude několik obchodů. Horní patra budovy budou sloužit jako kanceláře.
Nové Dvory
· Rozloha: 49 hektarů
· Podlahová plocha, která bude postavena: cca 400 000 m2
· Počet nových obyvatel: 5 000
· Počet bytů 2 400
· Veřejná vybavenost: 1 základní škola, 2 mateřské školy, kulturní centrum, poliklinika, zařízení pro seniory, pošta, obchody, sportovní vybavení a služby
· Investor: Pražská developerská společnost
· Kdy se začne stavět: 2027
· Kdy bude dokončeno: 2034
|
Na Nových Dvorech vznikne zastávka metra a nově tam také povede tramvaj. V blízkosti této stanice vznikne polyfunkční centrum s obchody, školkami, školou, kulturním centrem a dalšími službami.

Přípravu celé lokality má na starosti Pražská developerská společnost a vzniknout by zde mělo až 2 000 městských bytů s množstvím náměstí a parků.
Libuš
· Rozloha: 47 hektarů
· Podlahová plocha, která bude postavena: cca 210 000 m2
· Počet nových obyvatel: 2 900
· Počet bytů 1 300
· Veřejná vybavenost: supermarket, obchody, pošta, lékařské ordinace, lékárna, školka, kulturní centrum
· Investor: Centrum Nová Libuš
· Kdy se začne stavět: 2027
· Kdy bude dokončeno: 2034
|
Okolí budoucí stanice metra D Libuš na pomezí městských částí Praha 12 a Libuš projde proměnou. Dostupnost do centra zajistí kromě metra i prodloužení tramvajové trati z Modřan.

V lokalitě vznikne kromě více než tisíce bytů také chybějící občanská vybavenost jako supermarket, drobnější obchody, pošta, školka i lékařské ordinace. V místě se počítá i s novým kulturním centrem.
Písnice
· Rozloha: 72 hektarů
· Podlahová plocha, která bude postavena: cca 177 000 m2
· Počet nových obyvatel: 1 800
· Počet bytů 1 100
· Veřejná vybavenost: radnice, obchody, náměstí, park, pošta
· Investor: N/A
· Kdy se začne stavět: 2030
· Kdy bude dokončeno: 2038
|
Proměna Písnice je rozdělena na 3 části: okolí budoucí stanice metra, sídliště Písnice a krajina mezi sídlištěm a starou Písnicí.

V okolí stanice metra by mohlo vzniknout nové náměstí, radnice i bytové domy. Mezi stanicí metra a starou Písnicí vznikne park, cyklostezky i další místa pro trávení volného času.
Psali jsme
Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendr na firmu, která zajistí kontrolu a supervizi technického dozoru stavby linky metra D. ČTK o tom…
Psali jsme
S neotřelou dopravní ideou oslovil redakci PrahaIN.cz samozvaný dopravní expert Miroslav Josef Bezecný. Podle něj by bylo možné prodloužením metra…