foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Koleje, ilustrační obrázek
Nepotřebných pozemků se Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) rozhodl zbavit výhodnou výměnou. S hlavním městem si majetkoprávní vztahy vyřeší směnou více než tří set pozemků. Na oplátku dostane tramvajovou trať z Braníka do Modřan.
Celkem 359 pozemků označil pražský Dopravní podnik za zbytné a rozhodl se je nabídnout městu. Jejich hodnota celkem činí asi 725 milionů korun. Město výměnou za ně převede do vlastnictví DPP tramvajovou trať z Braníku do Modřan v celkové hodnotě přesahující 741 milionů. Rozdíl ve výši asi 17 milionů bude muset Dopravní podnik doplatit. O výměně informuje tisková zpráva.
„Směnou jsme vyřešili dlouhodobé výhrady auditorů Dopravního podniku a Prahy, kteří nám vyčítali vzájemné využívání pozemků. Jsem rád, že jsme několikaletá jednání mezi Prahou a Dopravním podnikem dotáhli do konce," uvedl pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský (Piráti).
Směna byla rozumným krokem pro budoucnost hlavního města také dle slov radního pro oblast financí Zdeňka Kováříka (ODS): „Vyřešení vlastnických vztahů mezi hlavním městem a jeho vlastněnou společností, Dopravním podnikem, je rozumný krok, který se připravoval velmi dlouho. Bude k užitku jak pro město, tak pro i Dopravní podnik a ulehčí všem práci."
Strategické pozemky pro budoucí rozvoj
Na pozemcích Dopravního podniku se v minulosti budovaly veřejné komunikace a jiné stavby. V katastru nemovitostí je většina z nich vedena jako zeleň, jiná plocha, neplodná půda, sportoviště, rekreační plocha nebo společný dvůr.
Pozemky, na kterých se veřejné komunikace nenacházejí, lze označit za veřejný prostor s potenciálem budoucího rozvoje. Pro město jsou to strategická místa. V případě Dopravního podniku jde však o plochy, které neodpovídají předmětu jeho činnosti, a jsou tedy zbytné. Na rozdíl od nově nabyté trati.
Trať včetně objektů
„Dopravní podnik získal do svého majetku důležité pozemky pod tramvajovou z Braníku do Modřan a dokončil tak první část dlouho diskutovaných směn pozemků s hlavním městem Prahou. Směny vnímám jako zajištění jistoty majetkového vlastnictví pro obě strany,“ dodal náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
DPP do svého majetku získal dvojsměrnou tramvajovou trať včetně objektů dlouhou asi 3,6 kilometru. Začíná výhybkou na nádraží Braník, dále vede podél ulice Modřanská a Generála Šišky až ke křižovatce s Komořanskou k zastávce Čechova čtvrť.
„Po již schválených směnách nemovitého majetku mezi státem a městem je i tato transakce s Dopravním podnikem pro Prahu výhodná. Metropole najde pro tyto pozemky lepší využití ku prospěchu obyvatel hlavního města,” uzavřel primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Psali jsme
Společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) dokončila výstavbu prvních přisvětlení přechodů z celkového počtu padesáti tří, které jsou…
Již dříve město měnilo také se státem
Hlavní město by mělo dle rozhodnutí z dubna převést na stát celkem 46 pozemků a 10 staveb v areálu Fakultní nemocnice Bulovka v celkové hodnotě 1.718.000.000 korun. Výměnou za to získá areál karlínské kasárny, který tvoří 4 pozemky a 3 stavby v hodnotě asi 1.113.000.000 korun. Dále budovu v Hybernské ulici v hodnotě 265 milionů a dva pozemky v areálu TJ Sokol Praha Královské Vinohrady v hodnotě téměř 95 milionů.
Pro dorovnání pak stát přihodí ještě ideální polovinu pozemků na Střížkově, pozemky u ZŠ Palmovka, v Záběhlicích, na Proseku, u TJ ABC Braník, v lokalitě Podvinný mlýn v Libni a ve Vysočanech v lokalitě Balkán. Hlavní město ale bude muset ještě doplatit 10.641.587 korun.
O výměnu pozemků na Bulovce mělo přitom hlavní město zájem už v březnu loňského roku, kdy vyjednávání o směně začalo. „Jde nám o to, aby tento majetek užívaly státem či městem zřízené organizace, nebo aby město získalo prázdné objekty mnohdy v havarijním stavu, které mohou efektivně sloužit jak Pražanům, tak v krizových obdobích, jako je například uprchlická krize,“ informoval tehdy v tiskové zprávě radní pro oblast majetku Jan Chabr (TOP 09).