foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Jednání kontrolního výboru ZHMP 16. října 2024
Kontrolní výbor Zastupitelstva hlavního města Prahy předloží zastupitelstvu tři petice občanů, které na jednání výboru představili zástupci petentů. Zastupitelé se tak budou věnovat výstavbě na Veronském náměstí, zachování center občanské vybavenosti na sídlišti Ďáblice a regulaci tranzitní dopravy v ulici Trojská.
Program 16. jednání Kontrolního výboru Zastupitelstva hlavního města Prahy ve středu 16. října obsahoval mimo jiné tři body, které se věnovaly peticím občanů z různých oblastí a částí hlavního města.
Všechny tři petice byly bez větších průtahů členy výboru posunuty k projednání na zasedání zastupitelstva hlavního města, které se koná ve čtvrtek 24. října. Všechny navrhne předseda kontrolního výboru Ondřej Prokop (ANO) k projednání na pevné časy v odpoledních hodinách tak, aby se k nim mohla vyjádřit i široká veřejnost.
Petice proti výstavbě na Veronském náměstí
První projednávanou problematikou byla petice občanů Prahy 15 a Petrovic proti záměru výstavby na Veronském náměstí. Revitalizace náměstí se v minulosti stala tématem diskuzí nejen pro vedení městské části, ale proti se zásadně postavili především občané. Jak jsme již dříve informovali, společnost Albert předložila projekt, jehož součástí měla být i výstavba bytového domu, což se však místním nelíbilo.
„Jde o to, že na Veronském náměstí stojí supermarket Albert, který představil před rokem plán na revitalizaci toho objektu. Ale na místě bývalého supermarketu mají vzniknout dva šestnáctipatrové věžáky a jeden šestipatrový bytový dům. To znamená celkem 400 nových bytů. Projekt je hodně předimenzovaný a bude mít katastrofální dopad na parkování, tranzitní dopravu, občanskou vybavenost, školy, školky a podobně,“ uvedl k petici zástupce petičního výboru Vít Zelený. Podivné je podle jeho dalších slov už jen to, že supermarket má být nahrazen tak velkou zástavbou.
Albert pouze zneužívá původní účel
Další zásadní věcí je prý fakt, že část území, které má být zastaveno, bylo původně parkoviště, které bylo zařazeno do kategorie parky a zeleň. Radnice Prahy 15 už dříve zjistila, že parkovací místa v lokalitě chybí a kvůli rozšíření parkoviště změnila původní územní plán. Tímto krokem se prý území změnilo na zastavitelné. Původní projekt ale nebyl nikdy realizován.
„Albert pouze využívá toho, že nebyl naplněn účel, který byl plánován v předchozím období. A to je pro nás nepřijatelné. Je to podle nás zneužití původního účelu,“ dodal Zelený s tím, že parkovací plochy v místě citelně chybí a nový věžák tomu rozhodně pomůže.
Debaty budou probíhat až na zastupitelstvu
Podporu petice vyjádřila Eva Tylová (Piráti), zastupitelka hlavního města a Prahy 12. Starosta dotčené městské části Michal Fischer (ODS) pak krátce uvedl na pravou míru několik dalších informací. Například, že 16 pater v projektu není a že parkoviště patří Albertu a nikdy nebylo ve vlastnictví městské části. Podklady pro oboustrannou debatu prý připraví také pro všechny zastupitele.
Delší debaty předseda kontrolního výboru Ondřej Prokop zarazil, protože věc nebylo třeba věcně projednávat. Diskuze by měla být vedena až na zasedání zastupitelstva, protože petice podle jeho slov počtem podpisů splnila předání na zastupitelstvo. Bod se prý zastupitelům pokusí navrhnout jako pevný bod v odpoledních hodinách.
Psali jsme
Praha 6 od září zavedla avizovanou novinku v oblasti dopravy. Pruhy určené autobusům, záchranným složkám či taxíkům platí nově nepřetržitě. Omezení…
Proti výstavbě bojují také Ďáblice
Druhou projednávanou aktivitou občanů byla petice za zachování center občanské vybavenosti na sídlišti Ďáblice a respektování územní studie. Problematikou jsme se již v minulosti zabývali. I tato petice získala dle slov předsedy kontrolního výboru dostatečný počet podpisů k posunutí na zastupitelstvo. Následná debata byla proto také velice krátká.
„Naše kauza začala v roce 2017, kdy developer CPI se rozhodl též zrevitalizovat centra na sídlišti Ďáblice a výsledkem toho bylo, že v těsné blízkosti bytové výstavby navrhl dvanáctipatrové výškové budovy. V průběhu let došlo k tomu, že Zastupitelstvo hlavního města Prahy v roce 2017 vyjádřilo nesouhlas s tímto záměrem a v roce 2020 nebo 2021 bylo schváleno zadání Územní studie sídliště Ďáblice. Ta územní studie slouží jako podklad pro rozhodování o území, je zapsaná, a to způsobilo nové podmínky pro jednání hlavního města a nové podmínky pro developera,“ popsal problém Jan Vocel, zástupce občanů a člen petičního výboru.
Pozemky by mohly sloužit městu
V současné chvíli se tak Ďáblice nacházejí v jakémsi novém stavu a místní by proto rádi požádali zastupitelstvo, aby udělilo mandát radnímu Adamu Zábranskému (Piráti), aby mohl do jednání vstoupit a jednat o tom, zda by hlavní město nepřevzalo pozemky pro potřeby hlavního města, například pro školská, sociální nebo zdravotní zařízení.
Petice byla navíc podpořena Zastupitelstvem MČ Prahy 8, což na místě potvrdil i Tomáš Slabihoudek (TOP 09), radní Prahy 8 pro dopravu a člen kontrolního výboru ZHMP. Přítomné poprosil o podporu, protože radnice Osmičky je dle jeho slov s petenty za jedno. „Zároveň hrozí, že celé centrum občanské vybavenosti bude zbořeno, protože vlastník si požádal o demoliční výběr a v tuto chvíli je to v nějakém takovém vzduchoprázdnu,“ dodal Slabihoudek. I tato petice byla následně bez větších problémů odsouhlasena k předložení zastupitelům na pevný bod v 18 hodin.
Psali jsme
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil desáté městské části rekordní pokutu ve výši 750 tisíc korun za zakázku na úpravu budovy Vinice, kde…
Zvýšení bezpečnosti v Trojské ulici podnítila dopravní nehoda
Poslední projednávanou peticí středečního zasedání kontrolního výboru Zastupitelstva hlavního města Prahy byla petice za zajištění dopravní bezpečnosti a regulaci tranzitní dopravy v ulici Trojská. Impulzem pro sepsání této petice byla dopravní nehoda z letošního června, kdy na přechodu před ZŠ Trojská srazil motorkář nezletilou školačku. Ta utrpěla vážná zranění pánve a kyčle.
Petice sice dle Ondřeje Prokopa počtem podpisů nesplnila podmínky pro přímé předložení k projednání pražskému zastupitelstvu, ovšem jedná se o závažnou věc, proto stačilo, aby ji některý z členů výboru k předložení navrhl. Navrhovatelem se stal Adam Scheinherr (Praha sobě).
Chybí semafory, ostrůvky nebo radar
Za petenty pak promluvil otec sražené dívky Josef Cícha: „Já jsem jeden ze zakladatelů petice a zároveň jsem i otec té dcery, která tam 17. června utrpěla dost těžká zranění, na základě kterých byla tři měsíce v Motole a jeden měsíc byla v těžkém bezvědomí. Jako rodiče jsme si řekli, že s tím musíme něco udělat. Protože tohle je tranzit, kde se nachází 3 školy a dvě školky pro 700 žáků. A nemáme tady jediný semafor, nemáme tady jediný ostrůvek na přechodu, kde by se ty děti mohly rozhlédnout, a nemáme tam žádný radar.“
Situace je podle něj nebezpečná nejen pro děti, které jdou do školy, ale i pro další občany nebo seniory. V průběhu jednání s magistrátem, městskou částí Praha 7 či organizací ROPID se prý věci už posouvají, přesto by byl rád, aby se bezpečnost dětí a občanů v Trojské ulici brala vážně. I třetí petice byla výborem jednohlasně poslána k projednání na následujícím zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy.