foto: Bob Asher, PrahaIN.cz/Socha svatého Václava před staveništěm
Za jakéhokoli počasí je v horní části Václavského náměstí vidět čilý pracovní ruch, probíhají tu rozsáhlé práce na nové tramvajové trati. Mírně protažené obličeje mají turisté, neboť snímek sochy patrona českých zemí a výhled na budovu Národního muzea jim kazí stavební buňky, hromady materiálu a oranžový bagr.
Tramvaje jezdily v podélném směru po Václavském náměstí do prosince roku 1980, jejich provoz byl zastaven díky výstavbě linky A, konkrétně pak v rámci prodloužení do zastávky Želivského, kdy se počítalo, že lidé budou využívat podzemní dráhu. Více se o historii dočtete například na webu Československý dopravák.
Někteří, zvláště starší místní lidé ale nejsou z návratu tramvají na Václavské náměstí nadšení. Podle nich by mělo být celé náměstí pěší zónou. Když se redakce jela na místo výstavby podívat, potkala nedaleko sochy svatého Václava několik místních seniorů, kteří si byli nakoupit v nedalekém supermarketu. Společně pozorovali a hlasitě komentovali ruch na staveništi.
Odmítli se nechat vyfotit a s naším redaktorem se bavili pouze pod podmínkou, že po nich nebude chtít jména. „My tady bydlíme a známe se už od narození. Kdo tady nikdy nežil, tak nepochopí, proč se nám to nelíbí. Pokud se chceme vyspat, tak musíme mít zavřená okna celou noc. To bylo i před stavbou. Tady je totiž hluk ještě ve dvě ráno, protože náměstí je pořád plné, tady není nikdy klid. To vymyslel člověk, který nemyslí. Jim nestačí, že je tady ve dne v noci hluk z magistrály. Teď do toho ještě budou rachotit tramvaje. A my se ještě budeme bát přecházet,“ řekla serveru PrahaIN.cz dáma, která je už 11 let v penzi.
Psali jsme
V každé evropské metropoli najdeme místa, kde je velká koncentrace sociálně nepřizpůsobivých osob, často se jedná o autobusová a vlaková nádraží.…
Nespokojený je i její soused, který bydlí v dolní částí náměstí. Tvrdí, že zrušení tramvají na Václavském náměstí kdysi přivítali všichni. „Komunisti toho moc po sobě nenechali. Tohle byl jejich jediný dobrý nápad a ten teď zlikvidovali. Tady si na tramvaje nikdo ani nevzpomněl. Je to úplně zbytečné. Na náměstí bude hluk a bude to stát spoustu peněz. Kdysi nám slibovali, že tady bude pěší zóna. Ta je pouze dole Na Příkopě a tady zase bude randál. Navíc jsou naštvaní i řidiči, protože teď mohou jezdit jenom po levé straně v takovém úzkém pruhu,“ řekl senior naší redakci.
Rozkopaná je část Vodičkovy ulice a Můstku. Foto: PrahaIN.cz
Rachot sbíječek i motorů těžké techniky se ozývá uprostřed náměstí na Můstku a ve Vodičkově ulici, která má tříměsíční výluku. Stavební čety tady už od června budují výhybky a odbočku na Václavské náměstí nahoru. Na místě pracuje početný houf dělníků a montérů. V plném nasazení jsou jeřáby, bagry i nákladní automobily. Lidé v místech stavebních prací procházejí po improvizovaných železných přechodech. Část z nich je ale trucovitě ignoruje a proplétají se mezi stavebními stroji.
Uživatele omamných látek nevzbudí ani těžká technika. Foto: PrahaIN.cz
V klidu zůstávají pouze „místní” uživatelé návykových látek a bezdomovci, které dění na Václavském náměstí vůbec nevzrušuje. Krátce po poledni ještě na náměstí i v přilehlých uličkách tvrdě spali. Na náměstí jich ale prý zůstala pouze hrstka. Většina se údajně ihned po zahájení stavebních prací odstěhovala jinam.
Pravda je, že redaktor PrahaIN.cz nepřizpůsobivých osob zaregistroval pouze několik. Menší výskyt redakci potvrdil i příslušník ochranky v nedaleké pasáži. „Teď je tady daleko větší klid. Tak to bylo i v minulosti, když se tady něco opravovalo nebo stavělo. Feťáci i bezdomovci totiž mají ze stavebních dělníků, kteří dělají na tratích, respekt, protože to jsou tvrdí chlapi a s nikým se nemažou. A navíc i okolí stavby taky hlídá ochranka,“ řekl člen security naší redakci.
Nová tramvajová trať Václavské náměstí bude vybudována v horní části náměstí, přibližně v místech stávajících vozovek. Obě koleje tak budou netradičně od sebe vzdáleny.
„Koleje budou pojížděny automobily, mezi nimi vznikne pás pro pěší. Mezi stávajícím stromořadím a tramvajovými kolejemi budou po obou stranách náměstí vysázeny nové aleje s celkem 67 stromy. Úpravu současných chodníků v horní části Václavského náměstí provede v rámci navazující akce Technická správa komunikací hlavního města Prahy. Stavební práce začaly 29. června a v několika etapách potrvají celkem 1095 dnů, to znamená tři roky. Obousměrně je přerušen provoz tramvají mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Probíhá zde rekonstrukce stávající tratě ve Vodičkově ulici od křížení s Palackého až po Jindřišskou ulici provoz zde bude přerušen do 30. září 2024,” sdělila redakci PrahaIN.cz Aneta Řehková, tisková mluvčí pražského dopravního podniku.