foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Pošta, ilustrační foto
Není tomu tak dlouho, co vláda rozhodla o zrušení tří set poboček České pošty. O práci přišlo přes tisíc zaměstnanců, a to zejména z řad doručovatelů. Předsedkyně poštovních odborů Jindřiška Budweiserová už začátkem června přiznala, že se obává, že zbylí pošťáci budou přetěžováni. Česká pošta ale tvrdila, že tomu tam nebude, že lidé preferují on-line komunikaci.
PrahaIN.cz však měla možnost hovořit s poštovní doručovatelkou z Prahy 3. Poštu roznáší roky, a jak sama říká, ona naštěstí o místo nepřišla. Ale se slovy, že pošťáci nebudou přetěžováni, rozhodně nesouhlasí. Daleko více ji ale trápí, že jim lidé nadávají.
„Chápu, že je to otrava čekat na dopis i týden, ale my za to nemůžeme,“ říká paní H. V. pro PrahaIN.cz. Její totožnost redakce zná, ale zveřejňovat ji nebudeme.
Dodejme, že 300 poboček bylo zrušeno kvůli klesajícímu objemu provozu a úsporám. K poslednímu červnu díky tomu přišlo o práci téměř 600 zaměstnanců, dalších 300 si našlo práci na jiné pobočce. Pošta také zrušila některé pozice v logistice, kde o práci přišlo dalších zhruba 350 osob. Koncem července se k nim přidalo 250 pracovníků, opět zejména doručovatelů.
Jedna pošta pro 80 tisíc lidí
Konkrétně v Praze bylo zavřeno 35 ze 106 pražských poboček. Například v Praze 3 jich bylo zrušeno pět, zůstala jediná v Olšanské ulici. Městská část Praha 3 se v jarních měsících prostřednictvím svých představitelů snažila rozhodnutí vedení České pošty zvrátit. Panovaly obavy, že pro osmdesát tisíc obyvatel, kteří zde žijí, nebude možné adekvátním způsobem zajistit dostupnost poštovních služeb.
Když jsme pobočku v polovině července navštívili, vše odsýpalo. Podle hodnocení na Google recenzích jsme ale spíše měli štěstí.
Psali jsme
Česká pošta zrušila k 1. červenci letošního roku tři sta svých poboček po celém Česku. Například v Praze 3 jich bylo zrušeno pět, zůstala jediná…
Doručovací doba u klasických dopisů byla začátkem léta prodloužena ze dvou dnů na tři. Díky tomu měly být poštovní zásilky rozloženy tak, aby nedocházelo ke zpoždění.
Jenže z vlastních zkušeností víme, že lidé na poštovní zásilky čekají týdny. Zpožďují se faktury, složenky, dopisy a pohledy. To potvrzuje i pošťačka H. V.
„S koncem směny padáme na hubu. Tím, že se nám pošta nahromadí za několik dnů, je toho moc. A teď v tom vedru je to ještě horší. Za celý den si nemám ani čas zajít na záchod,“ říká.
Jestli si někomu stěžovala? „To nemá cenu. Nikdo nám nepomůže,“ říká a dodává, že uvažovala o výpovědi. „Někdo mi říká, že jsem blázen, že tu za ty peníze ještě zůstávám. Ale jsem tu už strašně dlouho, ani nevím, co bych šla dělat jiného,“ dodává.
„Nadávají mi.“
Nejhorší je prý chování lidí, kterým poštu doručuje. „Lidé kvůli psaní čekají doma a pak mi nadávají, že nám to neuvěřitelně trvá, že to je katastrofa a že dřív to bylo lepší. Ale za to já nemůžu. Můžu říct, že jsem dlouho nezažila den, kdy by mi alespoň jeden člověk nevynadal,“ říká.
Minule ji prý slovně napadl mladý muž, který našel ve schránce oznámení o uložení zásilky na poště, protože nebyl doma zastižen. „To jste tady nemohla chvíli počkat? Budu si stěžovat,“ rozčiloval se.
„Já tam ale nemůžu čekat celý den. Zazvoním, a když během chvíle nikdo neotevře, prostě musím jít dál. Kdybych takhle měla čekat všude, tak bych neroznesla ani polovinu toho, co mám,“ říká smutně.
O vyjádření jsme požádali tiskové oddělení České pošty.
Ani za sedm dnů jsme odpověď nedostali.