foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Koloběžky
Zastupitelé městské části Praha 1 na svém zasedání ve středu 13. září schválili rozhodnutí, že učiní potřebné kroky vedoucí k zákazu parkování elektrických koloběžek na území, které má Praha 1 ve správě. Vlastních pozemků má městská část minimum, a proto požádá magistrát o stejný postup na území Pražské památkové rezervace. Redakce Praha IN.cz mluvila s radním pro dopravu na Praze 1 Vojtěchem Ryvolou (ANO), který v té souvislosti uvedl, že se jako jediný při hlasování zdržel.
Problémy s nevyhovujícím provozem elektrických koloběžek na svém území se snaží řešit městské části v Praze 1, 2 a 3 už delší dobu. Nebezpečná jízda po chodnících a odhazování koloběžek na nevhodných místech jsou hlavní důvody, které vedou ke snaze představitelů městských částí omezit fungování elektrických koloběžek a tlaku na provozovatele sdílených služeb LIME a Bolt, aby dodržovali domluvená pravidla.
Zastupitelé městské části Prahy 1 svoje rozhodnutí opírají o metodické doporučení pro obce, které vydalo ministerstvo vnitra a ministerstvo dopravy v srpnu letošního roku.
Podle něho je možné regulovat provoz sdílených koloběžek podle tržního řádu v tom smyslu, že jejich půjčování představuje zvláštní užívání veřejného prostranství a vyžaduje souhlas vlastníka, kterým je v naprosté většině případů v Praze 1 magistrát.
Psali jsme
Během čtyřdenní akce pražské městské policie s názvem Koloběžka, která probíhala od čtvrtečního rána a pokračovala přes poslední prázdninový…
Radní pro dopravu upřednostňuje dohodu před zákazy
Vojtěch Ryvola na začátku září zveřejnil svůj záměr uspořádat referendum mezi obyvateli v Praze 1 o zákazu koloběžek, kterým chtěl získat silnější mandát při dalším vyjednávání o podmínkách provozu sdílených prostředků s jeho provozovateli.
Od 1. září také začala platit jejich vzájemná dohoda týkající přechodu ze zónového na bodové parkování, což pro uživatele znamená, že po skončení jízdy může zaparkovat jen na konkrétním místě, nikoliv ve vyznačené oblasti jako tomu bylo dosud.
„Při hlasování jsem se jako jediný zdržel. Snažil jsem se přesvědčit kolegy, že si nemyslím, že je moudré, co teď děláme, protože schvalovaný tisk měl skutečně závažné technické nedostatky, ale neuspěl jsem,“ uvedl pro redakci PrahaIN.cz Vojtěch Ryvola a pokračoval, že v Praze se provozují celkem čtyři druhy dopravních prostředků, kterými jsou koloběžky, kola, elektrické koloběžky a elektrická kola.
Omezení jen jednoho typu podle něho nic neřeší.
„Tímto rozhodnutím jsme požádali ne o zákaz elektrických koloběžek, ale o to, že se nebudou moci nabízet elektrické koloběžky na místech, která my určíme,“ míní radní pro dopravu.
Podle něho na schválených místech budou smět provozovatelé nabízet všechny další sdílené prostředky, a to klidně i koloběžky se spalovacím motorem, pokud se tak rozhodnou a předělají tímto způsobem elektrické koloběžky.
Případně se provozovatelé elektrických koloběžek přesunou na místa, která nebudou v majetku hlavního města, třeba do průjezdu nebo do pronajatého obchodu, což nelze zakázat.
„Z mého pohledu nový návrh nic moc neřeší, myslím, že lepší je se s provozovateli domluvit a za porušení dohody je sankcionovat,“ uvedl pro naši redakci Vojtěch Ryvola.
Praha 1 bez magistrátu nemůže nic rozhodnout
Další legislativní nedostatek, který vidí radní pro dopravu na schváleném rozhodnutí, spočívá v tom, že Praha 1 nemůže sama nic rozhodnout. Naprostá většina veřejných prostor je v majetku hlavního města a Praha 1 může jen žádat magistrát, aby provozovatelům neumožnil jejich užívání.
„My jsme schválili naše usnesení tak, že žádáme o zákaz nabízení elektrických koloběžek na území Pražské památkové rezervace, jenže ta zasahuje i do území ostatních městských částí, kde Praha 1 nemá žádné kompetence. My tak vlastně zasahujeme do rozhodnutí cizích městských částí,“ vysvětlil nám svůj postoj Vojtěch Ryvola a dodal, že nerozumí rozhodnutí spolupředkladatele návrhu Pavla Čižinského (bezpartijní, kandidát Praha 1 Sobě).
„V současné chvíli moje snaha o referendum padá, je s ním konec, kolegové v zastupitelstvu se rozhodli jít jinou cestou. Dohoda, kterou jsem od 1. září uzavřel s LIME a Bolt na měsíc a půl fungování, může dál běžet a uvidíme, jak to bude dál,“ uzavřel svůj komentář pro naši redakci radní pro dopravu.