foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Hlavním motivem akce je strom Cigaretovník
Ve čtvrtek byla veřejnosti představena nová osvětová kampaň, která si klade za cíl, odnaučit kuřáky zahazovat cigaretové nedopalky jinam, než do odpadkových košů. V následujících měsících se proto budeme setkávat se symbolem akce, kterým je takzvaný strom Cigaretovník.
Jak uvedli organizátoři akce, podle výsledků jejich průzkumu si téměř polovina kuřáků v Česku myslí, že nedopalek je biologicky lehce rozložitelný odpad. Nedopalek z cigarety ale obsahuje acetát celulózy, což je bioplast vyrobený z dřevní buničiny. A to je poměrně problém
Nedopalek se rozloží za 15 let
Na světě se ročně vyrobí až 6 biliónů kusů cigaret a každý pátý kuřák pak odhazuje nedopalky na zem, místo do směsného odpadu. Jiný reprezentativní průzkum provedený v 11 zemích ukázal, že každý osmý kuřák nepovažuje odhození nedopalku na zem za znečišťování a myslí si, že je to „normální“ způsob likvidace tohoto odpadu.
Alarmujícím zjištěním je pak také fakt, že cigaretový filtr se v přírodě rozkládá až 15 let a během svého rozkladu nepřetržitě uvolňuje nežádoucí a škodlivé látky do životního prostředí.
Cigaretovník startuje u nás i na Slovensku
Informovat a motivovat ke správnému nakládání s nedopalky má kampaň Cigaretovník. Osvětová akce startuje v ulicích českých měst, ale lidé se s ní postupně setkají také v médiích a na internetu.
„Chtěl bych vyzdvihnout, že osvětovou kampaň realizují firmy společně, dobrovolně a bez ohledu na to, že v České republice dosud nebyla transponována směrnice EU, která výrobcům realizaci takových osvětových opatření ukládá. Edukaci považují za klíčovou a věří, že se díky ní podaří dosáhnout změny v chování dospělých spotřebitelů, která povede k čistějším veřejným prostranstvím,“ vysvětluje Lukáš Horák, výkonný ředitel Českého sdružení pro značkové výrobky.
„Věříme ve smysl originální kampaně, která má podpořit změnu chování a pomoci ke snížení počtu nedopalků odhozených na zem. Jsme rádi, že se firmy napříč odvětvím propojily, aby na tento jev upozornily, a společně vytvořily tuto osvětovou kampaň. Cigaretovník je dobrým příkladem toho, jak firmy umí ve veřejném zájmu táhnout za jeden provaz, čehož si jako zástupce zaměstnavatelů a byznysu v Česku vážíme,“ doplňuje Dagmar Kuchtová, generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Osvětová akce Cigaretovník byla představena tento Čtvrtek. Foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz
Jak uvádí organizátoři akce na oficiálním webu Cigaretovník.cz, do kampaně se zapojily společnosti České sdružení pro značkové výrobky, Svaz průmyslu a dopravy ČR, spolek Ukliďme Česko a Sdružení místních samospráv ČR.

Foto: oficiální web Cigaretovník.cz
Kampaň financují největší tabákové společnosti v České republice, Philip Morris, Japan Tobacco International, British American Tobacco a Imperial Brands.
Psali jsme
Pro tisíce dětí za necelý měsíc začne vytoužené období letních prázdnin. Odborníci však důrazně varují, že právě v červenci a srpnu dochází…
Psali jsme
Válečný konflikt na Ukrajině, který ruská armáda rozpoutala na konci února, přivedl do českých škol velké množství ukrajinských dětí. Některé…