foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Letní zahrádka, ilustrační foto
V srpnu loňského roku vygradoval spor hlavního města s restauratéry, kteří včas nevyklidili pozemky po zavedení nových pravidel pro předzahrádky. Většina z nich od té doby zahrádky upravila a pokuty zaplatila. V nastavování pravidel však pokračuje vedení Prahy 1. Vloni se přišlo na desítky prohřešků, letos se prý situace zlepšuje. Problematickým místem však zůstává Staroměstské náměstí, kde se jednička chystá zakročit na základě konzultace s ministerstvem dopravy.
Před třemi lety odstartovala Praha proces rekultivace restauračních zahrádek a schválila Koncepci umístění restauračních zahrádek, která určila přesná místa pro zahrádky v exponovaných lokacích. Omezení se týkalo zahrádek umístěných na dvou hlavních turistických tepnách – na Královské cestě od Prašné brány přes Staroměstské náměstí, Karlův most a Malou Stranu na Pražský hrad a také trasy na hradebním korzu, které kopíruje původní staroměstské hradby v ulicích Národní, 28. října, Na Příkopě a Revoluční.
V dubnu 2022 pak město zveřejnilo Manuál pro kultivovanou Prahu, který má podobu předzahrádek řešit. Následoval další dokument určující přesné umístění i podobu zahrádek v exponovaných lokalitách centra metropole. Z předpisů vyplývá, že zahrádky nesmí mít střechu, podlahu, přídavné topení, vlastní bar nebo reklamu. Rozšířena byla také minimální šířka průchodu chodníku z 1,5 na 1,8 metru.
Provozovatelé dostali tučné pokuty
Postup města však kritizovali někteří provozovatelé restaurací v centu Prahy. Nelíbila se jim přísnější pravidla a také fakt, že se magistrát rozhodl některé předzahrádky v historickém centru omezit či úplně zrušit. Někteří podnikatelé, kterých se omezení nebo zrušení zahrádky dotklo, označili tuto skutečnost za likvidační.
Vloni v létě restauratérům za nerespektování nově nastavených podmínek přistál ve schránkách dopis s vyměřenou pokutou. Smluvní pokuta činila 10 tisíc korun za den, v řadě případů tak výsledné pokuty dosáhly milionových částek.
Jak na náš dotaz ohledně situace po roce od rozeslání pokut uvedl tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman, aktuálně jsou smluvní pokuty soudně vymáhány. „Většina provozovatelů své restaurační zahrádky upravila dle platných pravidel a manuálu, s některými je veden soudní spor na vyklizení,“ přiblížil Hofman současnou situaci.
Jednička vloni odhalila desítky prohřešků
Zásadní nedostatky v rámci restauračních předzahrádek však v loňském roce řešila také Praha 1. Odhalila desítky nepovolených předzahrádek a více než dvě stovky reklamních stojek. Problémy se týkaly zejména výběru místních poplatků. Za léto 2023 totiž evidoval Finanční odbor pouze 380 záborů, i když jich ve skutečnosti bylo 995. Ve více než polovině případů tak nebyl místní poplatek uhrazen.
„V minulém létě bylo ze strany předsedy Finančního výboru MČ, Giancarla Lambertiho (TOP 09), iniciováno mapování užívání veřejného prostranství. Během toho došlo ke zjištění, že výkon agendy výběru těchto poplatků měl nedostatky, které byly napraveny přijetím nových opatření, a to i na základě komunikace s Ministerstvem financí,“ sdělila naší redakci tisková mluvčí Prahy 1 Karolína Šnejdarová, když jsme se zeptali, jak se situace za uplynulý rok posunula.
Psali jsme
Hlavní město Praha rozeslalo v srpnu požadavek na uhrazení smluvní pokuty těm restauratérům, kteří včas nevyklidili pozemky po zavedení nových…
Problém je v uzavírání nájemních smluv
Jedním z hlavních problémů v případě restauračních předzahrádek je podle jejích slov to, že některé pozemky má ve své správě hlavní město Praha, zatímco jiné spravuje městská část. Nájemní smlouvy navíc uzavírají dva různé odbory – Odbor životního prostředí a čistoty a Odbor technické a majetkové správy.
I kvůli tomu se vedení první městské části rozhodlo identifikovat jednotlivé procesy každého z odborů a letos v červnu předložilo zastupitelstvu materiál, který měl za cíl sjednotit veškeré postupy a nastavit rovné zacházení ve všech uvedených případech.
Problematická je také komunikace mezi městem a městskou částí
„Naším cílem jsou spravedlivá a transparentní pravidla pro pronajímání veřejných prostranství, jako jsou například restaurační předzahrádky. Chceme stejná pravidla ze strany městské části i hlavního města tak, aby bylo zajištěno rovné podnikatelské prostředí. Jedná se o pronájmy veřejného prostoru, proto by měly být také veřejně kontrolovatelné. K tomu bude sloužit větší digitalizace,” uvedla v dubnové tiskové zprávě Prahy 1 jedna z předkladatelek usnesení, starostka Terezie Radoměřská (TOP 09).
Další z problémů, kterému se předložené usnesení zabývalo, spočíval podle Šnejdarové v nedostatečné komunikaci mezi hlavním městem a městskou částí. „Zejména se to týkalo agendy záborů, tedy povolení o zvláštním užívání veřejného prostranství. Jednou z podmínek k získání takového povolení je povinnost mít platný soukromoprávní vztah s vlastníkem pozemku, tedy povinnost mít například nájemní smlouvu. Ovšem když došlo k výpovědi nájemní smlouvy, tak úřad nedostával včas informaci, že k ukončení smlouvy došlo. Na základě toho nemuselo nutně dojít k odebrání povolení o zvláštním užívání,“ uvedla tisková mluvčí. Povinností provozovatelů je dále nahlásit provozovnu v živnostenském rejstříku dle Tržního řádu.
Nové usnesení se momentálně aplikuje do praxe
Materiál byl podle tiskové mluvčí schválen a nyní se pracuje na zavedení interních procesů k realizaci přijatého usnesení. Na základě schváleného materiálu byla stanovena vstupní data, která jsou k řádné správě agendy restauračních předzahrádek ze strany městské části nutná. Hlavní priorita by měla být v maximalizaci využití stávajících právních norem a nástrojů podle příslušných nájemních smluv.
Uvedené údaje se tak dnes kontrolují pečlivěji a subjekty, které provozovnu nahlášenou nemají, nedostávají ani předběžný souhlas ze strany městské části.
Některé nedostatky přetrvávají
Jednička přesto nedostatky stále eviduje. Nejčastěji prý v tom, že restauratéři využívají větší plochu předzahrádky, než mají povolenou. „Dále jde například o absence nahlášené provozovny v živnostenském rejstříku, ale týká se to starších příkladů nebo nepřihlášení k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství. Tady ale dochází ke zlepšení, a to i na základě aktivit z minulého roku,“ dodala mluvčí.
Několik problematických míst úřad eviduje na Staroměstském náměstí, kde stále fungují restaurační předzahrádky bez nájemní smlouvy a bez záboru. Městská část kvůli tomu kontaktovala ministerstvo dopravy, aby se ujistila o správnosti postupu, který by nepovolené předzahrádky z veřejného prostoru odstranil. Jejich působení na černo podle tiskové mluvčí zároveň snižuje důvěru okolních subjektů, které nastavená pravidla respektují.
Do budoucna prý jednička schválila také nová pravidla pro projednávání restauračních předzahrádek na území městské části. Primárně v nich jde o to, aby měl úřad co nejvíce potřebných informací hned na začátku celého procesu. Přispět by to mělo ale i ke sjednocení procesu a jeho zjednodušení pro žadatele.