„Vyjádření politiků považujeme za zavádějící,“ ohradili se organizátoři petice za Drážní promenádu

17. 02. 202511:20
„Vyjádření politiků považujeme za zavádějící,“ ohradili se organizátoři petice za Drážní promenádu
foto: Zachraňme drážní promenádu (pro média)/Drážní promenáda, plán a skutečnosti

Autoři občanské petice za realizaci projektu takzvané Vršovické drážní promenády na území Prahy 10 považují vyjádření politiků, že se už na promenádě pracuje, za zavádějící. Realizace je podle nich ještě běh na dlouhou trať a několik let.

Na konci roku 2020 zanikla v návaznosti na vybudování nového železničního koridoru se zastávkami Eden a Zahradní Město železniční trať přes Strašnice. Dle záměru města má na místě bývalé trati vzniknout liniový park se zelení a zhruba čtyřkilometrovým pěším i cyklistickým spojením mezi Zahradním městem, Strašnicemi a Vršovicemi. Na vybudování takzvané Drážní promenády už pražský magistrát získal v roce 2023 územní rozhodnutí.

Jak jsme již informovali začátkem února, ani dva roky od vydání tohoto rozhodnutí, jehož platnost vyprší v dubnu 2025, stavba nezačala. Místní však o promenádu stojí a sepsali proto petici. Jak redakci upřesnila členka petičního výboru Radka Jenka Šubířová, online petentů je už více 1.200 a další stovky se podepsaly v papírové podobě na některém z petičních míst. Ta jsou rozmístěna na různých místech Prahy 10.

V březnu se petenti obrátí na zastupitelstvo

Zastupitelstvo hlavního města je dle zákona o hlavním městě Praze povinno projednat záležitost, ve které se na něj obrátí alespoň tisíc občanů Prahy. Tolik podpisů se prý podařilo sebrat hned za první týden petice. Přesto chtějí organizátoři iniciativy sbírat další petenty ještě minimálně do konce února. Na vedení města se pak chtějí obrátit v rámci březnového jednání pražského zastupitelstva.

Reakce politiků na petici byly různé. Zatímco starosta Prahy 10 Martin Valovič (ODS) se vyjádřil pro a celou iniciativu veřejně podpořil, jak ostatně redakci již dříve potvrdil, podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) je už vše v řešení a místní se nemají čeho bát. Alespoň tak to napsal na Facebook.

Už rok a půl neprobíhají žádné projekční práce

„Z postu náměstka Hřiba vše působí jako „dobře rozjetý vlak“, kde v podstatě už stačí vyřešit jenom pozemky a může se začít s realizací. Opomíjí však například důležitý fakt, že na projektu už rok a půl neprobíhají žádné projekční práce,“ nesouhlasí petiční výbor s vyjádřením náměstka.

Místní také sumarizovali veškeré nutné kroky, které povedou k tomu, aby Drážní promenáda opravdu vznikla. Celý proces prý bude trvat několik let a zatím je od realizace opravdu daleko. Za klíčové považují, aby hlavní město Praha prodloužilo platnost územního rozhodnutí nebo zahájilo stavbu minimálně v takovém rozsahu, aby rozhodnutí nepropadlo. Město by dále mělo odkoupit pozemky od Správy železnic, získat stavební povolení, vypsat veřejnou zakázku na realizaci projektu a zajistit financování a garantovat, že projekt nebude ochuzen oproti chválené studii.

Chybí konkrétní dohoda

„Když se podíváme na dosavadní realizaci, tak například Technická správa komunikací (TSK), která má za Prahu stavbu na starosti, dosud neuzavřela novou smlouvu s inženýry a architekty, kteří by dále na přípravě dokumentace pracovali a ani na to ještě nevypsala veřejnou zakázku. Projekt navíc komplikuje plánovaná vysokorychlostní trať Správy železnic, která se v některých místech s Drážní promenádou kříží. Přestože se tato kolize týká pouze menší části projektu a Správa železnic jeho realizaci podporuje, stále chybí konkrétní dohoda mezi oběma institucemi,“ dodala Radka Jenka Šubířová pro PrahaIN.cz.

TSK podle jejích slov v roce 2024 zahájila předběžné tržní konzultace pro zadání zakázky formou Design & Build, kdy by vybraný dodavatel projekt dopracoval, získal potřebná povolení a následně stavěl. Tato zakázka však dosud nebyla vypsána, a na projektu tím pádem nikdo nepracuje.

Projekt je zpožděn, lokalita chátrá

Úplně původně měla být celá promenáda hotová už v roce 2024. Projekt je tedy ve značném zpoždění a vyjádření politiků o tom, že se už na promenádě pracuje, tedy považují iniciátoři petice za zavádějící. Realita je prý taková, že prostor bývalé železnice chátrá.

„Lokalita chátrá, nejvíce viditelné je to zejména v okolí bývalého Nádraží Praha Strašnice/ Staré Strašnice, kde místním obyvatelům vzniká téměř přímo pod okny místo promenády obrovské smetiště. Aktuální zanedbanost místa k sobě pak logicky přitahuje i návazné problémy ve formě bezdomovectví, alkoholismu, drog a podobně,“ popsala Radka Jenka Šubířová.

Desítka dělá, co může

Kladně naopak petiční výbor hodnotí přístup radnice Prahy 10. Ačkoli nemá Desítka možnost realizaci nijak zásadně ovlivnit, protože investorem celého projektu je hlavní město, radnici místní vnímají jako aktivního aktéra, který stavbu v rámci svých možností podporuje.

„Starosta nás kontaktoval po pár dnech sběru a máme za sebou schůzku, kde jsme si řekli, že zájem na promenádě je společný a že je potřeba docílit toho, aby projekt pokračoval dále směrem k realizaci, kterou má ale na starosti Magistrát hlavního města Prahy,“ uzavřela členka petičního výboru s tím, že budoucnost celého projektu stojí právě na dalších krocích magistrátu.

Toho se už na budoucnost projekt redakce v minulosti dotazovala. Tiskový mluvčí Vít Hofman nám sdělil, že předpokládá, že důvody odložení, respektive pozastavení projektu jsou politické či finanční. Proto nás odkázal na náměstka Petra Hlaváčka (STAN), do jehož gesce spadá oblast územního a strategického rozvoje. Ten však na naše dotazy ani po více než dvou týdnech nezareagoval.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných