Výstavba na Žižkově budí vášně. Chybí zeleň a občanská vybavenost. Náměstek Hlaváček nesouhlasí

29. 01. 202219:40
Výstavba na Žižkově budí vášně. Chybí zeleň a občanská vybavenost. Náměstek Hlaváček nesouhlasí
foto: Nákladové nádraží Žižkov/Aktuální návrh prý přinese další zatížení obytné zástavby.

REPORTÁŽ Výstavba nové čtvrti na území Nákladového nádraží Žižkov nemá ani zdaleka zastání u všech místních občanů. Jasně to dokázala petice s 3 600 podpisy, kterou naštvaní občané osobně přinesli na čtvrteční jednání pražského zastupitelstva. Odpůrci projektu odmítají změny územního plánu, kterou Praha připravuje. Ta má výstavbu nové čtvrti umožnit.

Signatářům petice se nelíbí, že návrh magistrátu nezahrnuje dostatek prostoru pro školy, parky a další občanskou vybavenost. Další argument pak tvrdí, že hustota obyvatel bude příliš velká a město zatím vůbec neřeší dopravní zátěž, kterou výstavba přinese.

Nespokojení obyvatelé Žižkova přinesli na magistrát petici. / Foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz

Změnu územního plánu pro území Nákladového nádraží Žižkov metropole připravuje více než dekádu. Již od roku 2005 platí na většině areálu stavební uzávěra. Stavbu nových bytů zde chtějí zahájit firmy Central Group, Penta Real Estante nebo Sekyra Group. Funkcionalistické nádraží by mělo zůstat zachované. Dle plánu se počítá také se základní školou či sídlem Národního filmového archivu.

Celé je to naddimenzované

V petici mimo jiné stojí, že navržená změna územního plánu je naddimenzovaná. Navrhovaných 15 tisíc obyvatel v nynějším areálu nádraží prý představuje dvojnásobek běžné žižkovské zástavby. Nedostatečné se autorům petice zdají rovněž vymezené pozemky pro občanskou vybavenost, jako například školy, sportoviště či zdravotnická a sociální zařízení. Údajně však chybí také dostatek parků a zeleně.

Lidé se nechtějí smířit se změnami v územním plánu. / Foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz

„Myslím si, že brownfieldy nejsou zanedbaná území, která je potřeba co nejdříve zastavět, ale že to je naprosto jedinečná příležitost, která se nebude opakovat,“ uvedla Anna Vinklárková z organizace Arnika, která petici zastupuje. Dodává také, že Institut plánování a rozvoje (IPR), jenž má změny v kompetenci nekomunikuje s místními obyvateli. Petici podpořil i senátor Marek Hilšer (za STAN). Dle jeho názoru je ještě čas pro rozumný kompromis.

Proč nechtějí víc?

Kritika se týká také příspěvku, který by Praha měla na budování infrastruktury dostat od developerských firem. V poměru k ziskům společností je prý příliš nízký a měl by zahrnovat taktéž byty pro dostupné městské bydlení za nákladovou cenu. „V případě nákladového nádraží bude vybrána asi miliarda a půl, a přitom developeři si na maržích vydělají desítky miliard korun. Myslím, že město by mělo požadovat víc,“ stěžuje si Vinklárková.

Petenti nesouhlasí ani s podobou nové Javorské ulice, která má novou čtvrť napojit na budoucí úsek Městského okruhu. Aktuální návrh prý přinese další zatížení obytné zástavby a město by ji mělo navrhnout s nižší kapacitou, případně i jinou trasou.

Podle signatářů dostane Praha od developerů málo peněz na budování infrastruktury. / Foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz

Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) však se současným návrhem magistrátu souhlasí. „Výsledek není špatný a hrozně mě mrzí to odsouzení. Počet obyvatel v nové čtvrti nevybočuje z pražského standardu. Oblíbené pražské čtvrti, jako jsou Dejvice, Vinohrady nebo i Žižkov, mají zhruba stejnou hustotu, což je asi 250 obyvatel na hektar,“ nechal se slyšet.

 

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných