foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Vyšehradský železniční most
Historický most na Výtoni je podle Správy železnic již na samé hranici své životnosti. Kvůli tomu se již před časem začala řešit jeho modernější náhrada. Při zasedání Rady hlavního města Praha 12. srpna 2024 řešili radní možnosti zachování mostu původního a došli k řešení, jak by mohl most lidem sloužit nadále.
„Výtoňský most je cennou historickou památkou, která je s Prahou neodmyslitelně spjata. Pokud tedy Správa železnic rozhodne, že ocelovou část mostu již nelze na aktuálním místě zachovat, přicházíme s řešením, jak důstojně tuto kulturní památku přesunout, aby mohla být i nadále v našem městě aktivně využívána. Řešení spočívá v přesunu celé historické ocelové konstrukce proti proudu Vltavy do místa mezi Velkou Chuchli a Modřany, kde by sloužila jako lávka pro chodce a cyklisty. V novém umístění vytvoří ikonické oblouky novou dominantu území a zároveň propojí dvě nejvýznamnější cyklotrasy podél Vltavy, což pomůže zejména přetížené trase z Braníka do Modřan. Potřebu propojení v tomto místě ukazuje i velká poptávka po tamním přívozu P4. Samotný přesun pomocí pontonů bude velmi náročná akce, v místě Barrandovského a Dvoreckého mostu bude muset být konstrukce dokonce ponořena pod hladinu," vysvětlil v tiskové zprávě magistrátu náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
Železniční most byl vystavěn v druhé polovině 19. století a od té doby propojuje břehy u Výtoně a Smíchova. Kvůli jeho elektrifikaci byly z mostu dříve odstraněny jeho secesní prvky, při přesunu mostu by se však měly opět vrátit. Díky přesunu a opravě konstrukce bude most fungovat i nadále, jeho životnost se tím může prodloužit i na několik desítek let.
„Dnes jsme schválili možnost zachování a přemístění Výtoňského mostu za předpokladu, že celý projekt zaplatí jeho vlastník, tedy stát. Praha tak nebude mít žádné dodatečné náklady. Zároveň mě těší, že most bude obnoven do původní secesní podoby. Praha tím může získat další turistické místo, které uleví přeplněnému centru města,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast kultury Jiří Pospíšil (TOP 09).
Přesunut bude most 6,4 kilometrů proti proudu do Modřan. Zde by měl fungovat jako lávka pro chodce a cyklisty, a to konkrétně v místech, kde funguje přívoz mezi Chuchlí a Modřany.
Správa železnice navrhuje most nový
Vítězný návrh v architektonické soutěži byl představen již v lednu minulého roku. Jak uvádí Správa železnic na webu Nový most Výtoň, nový most je na Výtoni již nutností.
„Starý most máme rádi, ale vlaky už na něm dlouho jezdit nemůžou. Konstrukce je víc než sto let stará a podrobné průzkumy ukazují, že je za hranicí své životnosti. S plným respektem k historickému významu mu ale můžeme vdechnout druhý život,“ uvádí správa železnic.
Psali jsme
Když se v Praze řekne tenis, mnoha lidem se jako první vybaví Štvanice. O Vyšehradu se podobná věc říct nedá, ačkoli i toto místo má bohatou…
Přesun mostu má rozporuplné reakce
O zachování Výtoňského mostu informoval na svém Facebooku například i náměstek Zdeněk Hřib. Na rozhodnutí radních nelibě reagují ale někteří z komentujících, k příspěvku se vyjádřil například i senátor Marek Hilšer (MHS). Ten ve svém komentáři například uvádí, že Správa železnic ignoruje při zadávání staveb veřejný zájem o památkově chráněné objekty a že most je památkově chráněn ve vysokém režimu.
„Stát by měl jít v ochraně hodnot příkladem. Neměl by se chovat jako poslední šmejd, který nechá stavbu zchátrat a pak ji zboří s tím, že už to nejde jinak. Zatímco soukromým vlastníkům přikáže kde co, sám pravidla nerespektuje,“ uvádí v komentáři.
S názorem se ztotožňuje i řada dalších komentujících, ojedinělé však nejsou ani názory, že by se měl most zcela zbořit. Tak se také vyjádřil na svém účtu sítě X místostarosta Prahy 12 Vojtěch Mikoláš (ODS).
„Unpopular opinion: Výtoňský most už dosloužil! Dělat z něho kulturní památku je další ukázka pražského skanzenu. Potřebujeme stavět nové, mosty, budovy, silnice.... Tohle je jeden krok dopředu a dva zpět,“ sdělil v reakci na příspěvek náměstka Petra Hlaváčka (STAN).