foto: Redakce PrahaIN.cz/Pravoslavný chrám svatého archanděla Michaela na Petříne
Pravoslavný chrám svatého archanděla Michaela na Petříne shořel 28. října roku 2020, od té doby byl nepřístupný. Vzhledem k tomu, že kostel nebyl pojištěný, veškeré náklady na jeho stavbu musí hlavní město zaplatit z vlastních zdrojů.
Naposledy jsme u kostela byli v únoru letošního roku, kdy bylo místo oploceno, ale nic se nedělo. Podle pražského magistrátu v té době probíhaly přípravy v několika rovinách. Zabezpečovalo se staveniště a připravoval se materiál.
V polovině června jsme se sem vrátili znovu. Rekonstrukce je v plném proudu, ale překvapilo nás, že z původní stavby nezbylo téměř nic. Celé trámoví muselo být kompletně rozebráno.
„Aktuálně se paralelně provádějí přípravné práce na nových základech kostela a tesařské práce na jeho konstrukci. Na základě vyhodnocení stavu základových trámů, částečně propadlých v zemi, se zástupci architektů, zhotovitele a dalších zainteresovaných stran shodli na nutnosti kompletního rozebrání celého trámoví. Všechny dřevěné části byly následně přeneseny do prostoru bývalé oranžérie, která se nachází na ploše nad bývalým kostelem. Zde byla vybudována speciální konstrukce pro jejich uložení a další zpracování. Trámy původně umístěné v základech se již nevrátí na své místo, neboť hlavním problémem je jejich pokročilá hniloba,“ uvedl pro PrahaIN.cz Matěj Ludvík, tiskový mluvčí pražského magistrátu.
Velmi náročná práce
Jednotlivé trámy prý aktuálně pečlivě kontrolují tesaři, kteří určují hloubku ohoření dřeva a posuzují, které části je nutné zcela nahradit a které by se daly ještě nějak opravit. „Jedná se o velmi specifickou a řemeslně náročnou práci, která se uskutečňuje tradičními metodami používanými v 18. století. Nové trámy jsou ručně otesávány, a to původními postupy. Některé z ohořelých trámů lze po očištění a odborné opravě znovu použít. Tyto opravy probíhají formou takzvané vysprávky. Do původního trámu se zaklesne nová část tak, aby byl zachován původní tvar i funkce,“ vysvětluje Ludvík náročnou práci.
V současné době se také sestavuje chrámová loď „na nečisto“. To znamená, že do nových trámu tesaři ručně vysekávají dlaby náročných geometrických tvarů. Nejedná se pouze o průřez, ale i okosení. „Při vlastní montáži budou do takto připravených nových trámů osazeny původní dochované prvky, které jsou po odborném posouzení nadále použitelné. Vzhledem k tomu, že celý kostel je ruční práce, nenajdeme zde dva stejně dlabané spoje. Z tohoto důvodu je nutné přesné označení jednotlivých trámu pro budoucí uložení,“ sdělil redakci Ludvík.
45 milionů korun
Až bude dokončena tato fáze, bude konstrukce opět rozebrána a přemístěna na své původní místo, kde mezitím stále pokračuje příprava nových základů.
„Po zaměření pracovníci zjistili, že se od doby původní stavby změnil sklon terénu jak v příčném, tak v podélném směru. Na základě těchto zjištění bude celý terén upraven do absolutní roviny a zároveň bude okolní plocha modelována tak, aby umožnila přirozený odvod povrchových vod,“ uzavřel Ludvík.
Oprava kostela má vyjít na více než 45 milionů korun. Město krátce po požáru vyhlásilo veřejnou sbírku na obnovu, ve které výtěžek během jednoho roku činil 1,9 milionu korun. Tato částka poputuje na vybavení interiéru zrekonstruované kostela.