„Žádné papírové účtenky,“ vyzval Kaufland. „Co ty tuny letáků,“ reagovali zákazníci

09. 06. 202310:01
„Žádné papírové účtenky,“ vyzval Kaufland. „Co ty tuny letáků,“ reagovali zákazníci
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Kaufland, ilustrační foto

Řada supermarketů a hypermarketů má pro své klienty zákaznickou mobilní aplikaci. Díky té mohou získat výhodnější ceny některých produktů, prohlédnout si leták a mít také uchované všechny účtenky od svých nákupů.

Přímo v aplikaci si zvolíte, zda chcete vytisknout standardní papírovou účtenku nebo jen digitální. Právě k tomuto kroku nyní vyzval Kaufland. Díky tomu lze prý ušetřit ročně až 44 tisíc kilometrů dokladů. Lidé na sociálních sítích mu však připomněly letáky, které se stále tisknou ve velkém.

„Využívejte digitální účtenku. V mobilní aplikaci Kaufland si můžete zvolit při placení výhradně digitální účtenku. Díky ní můžeme společně ušetřit až 44 tisíc km papírové účtenky ročně. Digitální účtenka je plnohodnotným ekvivalentem papírového dokladu,“ psal Kaufland na sociálních sítích.

Příspěvek vyvolal velkou vlnu reakcí. Ty pozitivní bychom hledali těžko.

„Jako vždycky Kaufland ušetří náklady. A lidem je potřeba vysvětlit, že je to vlastně kvůli přírodě,“ padlo například. Další zase zmínil, že nadnárodní korporát „nám vnucuje, jak máme žít, co dělat a co kupovat“.

„Normální je žít ve své zemi, kupovat od svých pěstitelů a svých výrobců a tržby nechávat ve své zemi,“ mínil další.

Objevilo se ale také, že nejde o šetření papíru, ale že obchody chtějí mít přehled a kontrolu nad tím, co kupujeme. Často se v mobilních aplikacích objevují ve slevě právě ty položky, které nejčastěji nakupujeme.

Tuny nepotřebných letáků?

„Využívání digitální účtenky je dobrovolné, každý zákazník si tuto možnost může zvolit ve své aplikaci. Digitální účtenky v aplikaci Kaufland jsou plnohodnotným ekvivalentem papírových dokladů. Pro účely vracení zboží či reklamací je aplikace uchovává po dobu tří let,“ zmínila pro PrahaIN.cz tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Nejvíce však lidem vadily letáky. Kaufland chce šetřit papír z malých účtenek, ale jak uvedl jeden z diskutujících: „Pokud jde o šetření papírem, tak účtenka to nezachrání. Spíš bych řešil letáky, to jsou tuny papíru. Bohatě by stačil jeden jen jednou měsíčně a v budoucnu pouze online.“

A přidávali se další. Lidem vadilo, že platnost letáků je jen pár dnů a pak se tisknou nové. Ty se následně povalují na chodbách bytových domu, na ulicích nebo ve schránkách.

„To vám nevadí, že každý týden metráky papíru skončí v popelnici?“ psala zákaznice. A nebyla jediná. „Kilometry papírových účtenek? Tak nejdříve zrušte ty tuny reklamních letáků do každého vchodu v celé zemi. A pak řešte nějaké účtenky,“ objevilo se také.

S kritikou však Kaufland nesouhlasí. V případě letáků je pro něj prý důležitá udržitelnost a odpovědný přístup k životnímu prostředí.

„Nejenže jsme optimalizovali počet vytištěných letáků, ale při jeho tisku se používá výhradně papír certifikovaný FSC, což je zkratka pro Forest Stewardship Council - environmentálně zodpovědné, sociálně přínosné a ekonomicky životaschopné obhospodařování lesů a zpracování dřeva. Od roku 2019 tiskneme náš leták na papír vyrobený výhradně z recyklovaného vlákna. Mezi posledními dvěma roky navíc klesla díky optimalizaci spotřeba vlákna o 22,6 procenta,“ říká pro naši redakci Renata Maierl.

Letáky v Kauflandu standardně platí týden, od středy do úterý. Pak se tiskne nový. Ten aktuální má 49 stránek. On-line si lze prohlédnout vždy jeden den před začátkem akce.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných